پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
تعدادی از تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها دستگیر شدند که آغاز مسیر آنان را می‌توان از کافه و قهوه‌خانه‌های اطراف دانشگاه دانست.
شعارسال: «تعدادی از تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها دستگیر شدند. یکی از متخلفان دانشجوی دانشگاه تهران بود.» خبر کوتاه بود و جانکاه! خبری که وجود زنجیره اعتیاد در دانشگاه‌های کشور را تائید می‌کند. زنجیره‌ای که جنس حلقه‌های آن را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

این خبر نه‌تنها به حضور موادفروشان در دانشگاه تهران بلکه به دستگیری آنان نیز مهر تائید زد. پیش‌ازاین نیز جامعه‌شناسان و مسئولان ذی‌ربط حوزه سلامت دانشجویان همچون رئیس دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در جلسات متعدد به‌صورت محرمانه شیوع اعتیاد را به مسئولان دانشگاه‌های سراسر کشور گوش زد می‌کردند. گفتنی است که تاکنون هیچ آمار رسمی در خصوص اعتیاد دانشجویان در دانشگاه‌ها و میزان افزایش مصرف مواد مخدر و اعتیادآور نیز اعلام‌نشده است. این موضوع را می‌توان نوعی سرپوش گذاشتن به این رویداد دانست. مسئولان مربوطه در پاسخ به وجود اعتیاد در بین دانشگاهیان و شیوع آن می‌گویند: «دانشگاه بخشی از جامعه است و آن را نمی‌توان مستثنی از آسیب‌های جامعه دانست. برای حل مشکل معضل اعتیاد در دانشگاه‌ها، این معضل باید ابتدا در جامعه حل شود!»

مصرف مواد مخدر دانشجویان در پی کسب لذت کاذب، قبح شکنی فضای مجازی و قرار گرفتن در گروه‌های دوستانه دانشجویی به‌دوراز نظارت خانواده‌ها و مسئولان شکل می‌گیرد. دانشجویان ساکن خوابگاه نیز بر این باورند که تهیه مواد مخدر در خوابگاه از خرید قرص آسپرین آسان‌تر و ارزن‌تر است. مواد مخدری که هرروز تغییر شکل می‌دهند و مصرف آن نیز بی‌نیاز از اسباب و وسایل خاصی می‌شود.

ناامیدی در دانشگاه عامل رشد اعتیاد

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در خصوص شیوع مصرف موادمخدر در بین دانشگاهیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه ۳۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، اظهار کرد: مشکلات گریبان گیر تمامی افراد جامعه به‌خصوص جوانان تحصیل‌کرده است. این قشر بیشتر از دیگران مشکلات و مسائل جامعه را درک می‌کنند. همچنین نبود شورونشاط در فضای اجتماعی منجر به افزایش ناامیدی نسبت به آینده شده است؛ از همین رو احتمال اعتیاد بین افراد تحصیل‌کرده بیشتر از اعضای جامعه است.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه اعتیاد از مصرف سیگار شروع می‌شود، افزود: در محیط‌های دانشجویی به‌ویژه دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نظارت خوبی صورت می‌گیرد، اما عوامل اجتماعی افراد را به‌سوی مصرف موادمخدر سوق می‌دهند. همچنین نقش دوستان هم‌سال در این امر بسیار پررنگ و مخرب است. عوامل اجتماعی منجر به افزایش اعتیاد در جامعه شده است. به‌طورکلی نیروهای برانگیخته شدن اعتیاد بر نیروهای بازدارنده آن ازجمله شهرداری، پلیس و دانشگاه و... برتری دارد.

اکوسیستم اعتیاد در دانشگاه

دانشجویان با قرار گرفتن در گروه‌های همتا، قدرت نه گفتن را از دست می‌دهند. از طرفی هیجان طی کردن مسیرهایی که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اند را می‌توان اولین تکه پازل اعتیاد دانشجویان دانست که این جمع‌های دانشجویی را می‌توان در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های اطراف دانشگاه‌ها یافت. کافه‌هایی که در گرمای تابستان نوشیدنی‌های خنک، در فصل‌های سرد سال کافی‌های گرم با قیمت مناسب به همراه سرویس قلیان ارائه می‌کند. قلیان‌هایی که جامعه شناسان آن را دروازه شهر اعتیاد می‌دانند.

پس از مدتی دیگر حضور در آن کافه‌ها پاسخگوی نیاز دانشجویان و پرستیژ دانشجویی نیست. از همین رو سیگار را به استایل دانشجویی خود اضافه می‌کنند. پس از چندی نیز سیگار جای خود را به سیگاری (ماری جوآنا، گل و حشیش و...) می‌دهد و به همان موادی که دست‌ساز هستند، معتاد می‌شوند. برخی دانشجویان نیز در ایام امتحانات برای تمرکز بیشتر و اینکه ساعات بیشتری بیدار بمانند، به دام قرص‌هایی همچون رتالین و مواد مخدری همانند شیشه و گل می‌افتند. در این اکوسیستم دانشجویان و قشر نخبگانی کشور قربانی هستند. قشری که از آن به‌عنوان سرمایه کشور یاد می‌شود. در این اکوسیستم تمامی عوامل برای سوق دادن دانشجو به مصرف موادمخدر دست به دست هم داده‌اند و خبری از عوامل پیشگیرانه و نهادهای آگاهی دهنده به دانشجویان نیست!

نقش دانشگاه در درمان و پیشگیری اعتیاد

اکنون که مسئله اعتیاد بیش از گذشته در بین دانشگاهیان رسوخ کرده، وظیفه دانشگاه‌ها سنگین‌تر شده است. دانشگاه‌ها موظف به حل مسائل و مشکلات کشور هستند و باید در دو حوزه پیشگیری و درمان آن گام‌های مؤثری بردارد. هرچند برای حل مسئله کشور تمامی آحاد جامعه باید دست‌به‌دست دهند اما نقش دانشگاه باید در این عرصه از دیگر نهادها پررنگ‌تر باشد.

بااین‌وجود اکنون در خوابگاه‌ها نظارت موردنیاز وجود ندارد. همچنین در حوزه پیشگیری نیز نمی‌توان به برگزاری چند دوره کارگاه، پوستر و بروشور از سوی دانشگاه اکتفا کرد. درگذشته نیز این روش‌ها پاسخگوی حوزه درمان و پیشگیری اعتیاد نبوده است. اکنون با شیوع موادمخدر جدید باید روش‌های درمان و پیشگیری اعتیاد نیز مورد بازبینی قرار گیرد. همچنین برای این حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در بین دانشگاهیان باید بودجه مورد نیاز اختصاص یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1398 ، کدخبر: 407565 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
برخی از دانشجویان دانشگاه تخران خودشون ساقی موادند خبرش چند وقت پیش دراومد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین