پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
افزایش قابل‌توجه نرخ دلار طی چندماه اخیر و اعمال دوباره تحریم علیه ایران، حساسیت و لزوم خودکفایی گندم را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد.

شعارسال:  خودکفایی گندم در چند ‌سال اخیر به‌خوبی کشور را در برابر تحریم‌های احتمالی غذایی ایمن کرده است. باید توجه داشت که ایران در منطقه‌ای از جهان قرار دارد که از دیرباز همواره مورد تهدید و تنش بوده است. حافظه تاریخی به ما می‌گوید که کشورمان چه از جهت منابع با ارزش و چه از جهت موقعیت جغرافیایی برای کشورهای صاحب قدرت وسوسه‌انگیزه بوده است و این کشورها در طول تاریخ به هر حربه‌ای برای تسلط و استعمار ایران دست زده‌اند. یکی از مهم‌ترین این حربه‌ها هدف قرار دادن امنیت غذایی بوده است، امنیتی که رابطه مستقیمی با استقلال کشور دارد و گندم به‌دلیل قوت غالب مردم ایران نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

هرچند در اقتصاد جهان امروز اصرار بر خودکفایی یک محصول به هر قیمتی قابل‌پذیرش نیست، اما هر تحلیلی باید براساس واقعیت‌های موجود در هر کشور و شرایط ‌اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن باشد.

حضور ایران در منطقه خاورمیانه و بهره‌مندی آن از منابع با ارزشی مانند نفت و گاز این کشور را تبدیل به هدف وسوسه‌انگیزی برای تسلط و نفود کشورهای استعمارگر کرده است. از گذشته تا امروز کشورهای استعمارگر برای رسیدن به ایران، تسلط و دستیابی به منابع با ارزش آن دست به هر کاری زده‌اند که شاید بدترین آن‌ها ناامنی در تأمین غذای مردم باشد.

براساس ذائقه غذایی، نان قوت غالب ایرانیان است و تولید آن متکی به تولید گندم است. این ماده غذایی چنان در سبد غذایی مردمان کشور ما اهمیت دارد که تصور حفظ امنیت غذایی بدون گندم امکان‌پذیر نیست و نبود آن می‌تواند بر شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار باشد و استقلال ما را تهدید کند. آگاهی از این واقعیت و آینده‌نگری شرایط کشور موجب شد مسئولان و در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری خودکفایی گندم را از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر بدانند.

در پایان دولت دهم ایران به واردات بیش از هفت‌میلیون تن گندم وابسته شده بود، این اتفاق درحالی بود که هر روز تهدیدات بزرگ‌ترین دشمن ایران یعنی آمریکا جدی‌تر می‌شود. در این شرایط مقام معظم رهبری طی سخنانی از دولت و مسئولان خواست خودکفایی گندم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق کنند.

از ابتدای دولت یازدهم بود که تلاش‌ها برای خودکفایی گندم آغاز شد تا این‌که در سال 95 ایران خودکفایی خود در تولید گندم را به‌طور رسمی اعلام کرد. به این ترتیب کشور ما نیز در رده کشورهای بزرگ خودکفا در تولید گندم مثل روسیه و آمریکا قرار گرفت و اکنون علاوه‌بر تأمین نیاز داخل امکان صادرات نیز دارد.

خودکفایی در تولید گندم شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که توانست دست بالا را جهت مقابله با تهدیدات امنیت غذایی کشور توسط دشمنان به ما بدهد که امروز از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به کشور دریغ نمی‌کنند.

البته این دستاورد مهم و استراتژیک از بی‌مهری برخی از مسئولان داخلی نیز بی‌بهره نبوده، بی‌مهری که گاهی از روی ناآگاهی است و گاهی با آگاهی و با هدف تأمین منافع شخصی انجام می‌گیرد.

در این میان عاملان نفوذی دشمن نیز وجود دارند که مأموریت آن‌ها سست‌کردن پایه‌های امنیت غذایی کشور با تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی یا تأثیر بر تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران است. نمونه آخر آن سخنان حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بود که نقل کرد: برخی از مسئولان در واکنش به اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به مشکلات گندم‌کاران گفته بودند جوش نزن، کشاورزان گندم نکاشتند وارد می‌کنیم. این موضوع شاید سندی دیگر برای تأکید بر اهمیت خودکفایی در تولید گندم و لزوم استمرار آن باشد.

خودکفایی تولید گندم شاهرگ حیاتی امنیت غذایی کشور است

علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران، خودکفایی در تولید این محصول را شاهرگ حیاتی امنیت غذایی کشور توصیف کرد.

وی گفت: اهمیت خودکفایی گندم آنقدر بالاست که هر کمبودی در آن می‌تواند ناامنی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به‌همراه داشته باشد.

ایمانی درباره چگونگی تأثیر عدم خودکفایی گندم در ناامنی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توضیح داد: گندم مهم‌ترین وعده غذایی خانواده‌های ایرانی است و هر نوع کمبود در عرضه آن می‌تواند نارضایتی و ناامنی اجتماعی را به‌همراه داشته باشد.

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران ادامه داد: در زمینه اقتصادی، اگر همانند اواخر دولت دهم همچنان به واردات هفت‌تن گندم وابسته بودیم، اکنون برای تأمین نیاز کشور مجبور به پرداخت دست کم 5/1 میلیارد دلار بودیم.

به گفته ایمانی، در شرایطی که کشور با مشکلات شدید ارزی مواجه است خروج این حجم ارز از کشور می‌توانست بر اقتصاد کشور تاثیر بسیار منفی داشته باشد.

وی متوسط قیمت هر تن گندم در بازار جهانی را 200 دلار عنوان کرد و افزود: اگر گندم با ارز نیمایی (با فرض قیمت هر دلار 11هزار و 300 تا 11هزار و 500 تومان) وارد کشور شود هر کیلوگرم گندم دو هزار و 300 تومان می‌شود.

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران ادامه داد: معمولاً 25 تا 30 درصد هزینه حمل و بیمه تا بنادر کشور به هر کیلوگرم گندم اضافه می‌شود، به‌عبارت دیگر قیمت هر کیلوگرم گندم تا بنادر کشور 2هزار و 875 تومان می‌رسد.

ایمانی هزینه تخلیه، بارگیری، کرایه حمل از بنادر و انبار را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با در نظر گرفتن این هزینه‌ها و سود بازرگانان حداقل قیمت گندم وارداتی برای کشور، ‌بیش از سه‌هزار تومان خواهد شد که بسیار بالاتر از نرخ یک‌هزار و 700 تومان گندم داخلی است.

وی با تأکید بر این‌که وابستگی به واردات گندم می‌توانست عاملی در دست دشمنان برای تشدید فشار سیاسی باشد، افزود: هر کشوری که از نظر غذایی وابسته باشد به‌راحتی قدرت مذاکره در میادین سیاسی را از دست می‌دهد.

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران ادامه داد: وابستگی غذایی دست بالا را به دشمنان می‌دهد تا بتوانند امتیاز بگیرد و این اتفاق زمینه‌ای برای استعمار و چنگ‌اندازی آن‌ها بر منابع کشورمان می‌شد.

نان آنقدر مهم است که گاهی قیمت آن سیاسی می‌شود

همچنین قدمعلی بوربور، رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان تهران، نیز درباره اهمیت خودکفایی گندم گفت: نان آنقدر در ایران اهمیت دارد که گاهی قیمت آن سیاسی می‌شود.

وی ادامه داد: سیاسی شدن یک کالا زمانی است که هر نوع تغییر یا تصمیم در عرضه و قیمت آن تأثیرات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد. به گفته بوربور به‌همین دلایل است که خودکفایی گندم از اهمیت بسیار بالایی در ایران برخوردار است.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان تهران با تأکید بر نقش خودکفایی گندم بر امنیت غذایی ایران افزود: علاوه‌بر موارد ذکر شده خودکفایی گندم در حفظ اشتغال نیز مؤثر است که نقش مهمی در شرایط اجتماعی و اقتصادی دارد. بوربور بخشی از آرامش خاطر کشور را برای مواجه با شرایط سخت کنونی ناشی از خودکفایی گندم دانست و یادآور شد: خودکفایی در هر بخش به‌ویژه در بخش غذایی قدرت مانور را به مسئولان یک کشور می‌دهد تا بتوانند در مقابل تهدیدها ایستادگی کنند.

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی‌بر مصرف بالای آب برای تولید گندم گفت: اعظم گندم تولیدی در کشور با آب سبز (آب‌باران) است و حجم کمی از آن با آب‌های زیرزمینی، سدها و رودخانه‌ها تغذیه می‌شود، به‌همین دلیل انتقاد مطرح شده درباره پرمصرفی آب برای تولید گندم قابل‌پذیرش نیست، ضمن این‌که رقم‌های گندمی که به‌تازگی مورد استفاده قرار می‌گیرد کم‌ آب‌بر هستند.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان تهران خواستار نگاه کارشناسی‌تر به موضوع خودکفایی گندم و اهمیت آن در امنیت غذایی و امنیت کشور شد.

گفتنی است، سال‌هاست از بین بردن امینت غذایی ایران هدف دشمنان این سرزمین با ارزش برای تسلط بر آن بوده است. تاریخ ایران پر از تجربه‌هایی است که دشمنان آن با تهدید امنیت غذایی سعی بر به زانو درآرودن مردم و تسلیم کشور داشته‌اند. سیاست‌گذاری‌های درست مسئولان و زحمت بی‌دریغ کشاورزان موجب شده در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کشور یعنی خودکفایی گندم حاصل شود. این دستاورد بزرگ که افزایش امنیت غذایی کشور را به‌دنبال داشته است، از همان ابتدا موردپسند دشمنان کشور نبوده و به هر نحوی مورد حمله قرار گرفته است. برخی ناآگاهانه با دشمنان همسو شده و به اصلاح آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و برخی آگاهانه! در این میان آنچه اهمیت دارد حفظ استمرار این دستاورد بی‌نظیر با حمایت از کشاورزان و فراهم کردن رضایت آنان است که همیاری همگان به‌ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در رده‌های بالای کشور را می‌طلبد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 8مرداد1398 ، کدخبر: 72814: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین