پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۲۴۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه والدین در طول تابستان است؛ این دغدغه زمانی دوچندان می شود که علاوه بر معضل تکمیل ضرفیت با شهریه های چند ده میلیونی مدارس روبه رو باشیم.
شعار سال:ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه والدین در طول تابستان است؛ این دغدغه زمانی دوچندان می شود که علاوه بر معضل تکمیل ضرفیت با شهریه های چند ده میلیونی مدارس روبه رو باشیم.
سرگردانی میان ظرفیت‌های تکمیل‌شده
 ثبت نام دانش‌آموزان مدارس هنوز شروع نشده به پایان می‌رسد. یک مدرسه ظرفیتش تکمیل شده و دانش‌آموزان را ثبت نام نمی‌کند، مدرسه‌ای دیگر تنها در برخی گرایش‌ها دانش‌آموز می‌پذیرد، در دیگری ثبت نام به شرط داشتن معدلی معین است و برخی هم آزمون ورودی دارند. همه این پیش شرط‌ها باعث شده که دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید دچار تشویش و پریشانی خاطر شوند و والدین نیز در روز‌های گرم تابستان از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر بروند و برای ادامه تحصیل فرزندشان التماس کنند.
 
خانواده هایی که شرایط اقتصادی بهتری دارند با دردسر کمتری به مدارس غیرانتفاعی رجوع می‌کنند و با پرداخت هزینه های هنگفت فرزندشان ثبت نام می‌شود؛
 
اما سوال اینجاست که تکلیف خانواده هایی که شرایط اقتصادی چندان مناسبی ندارند چه خواهد شد؟
 
والدین دانش آموزی ساکن منطقه ۵ آموزش و پرورش، به شدت نگران ثبت نام فرزند خود هستند. مادر این دانش آموز درباره مشکلات ثبت نام فرزندش به رویداد۲۴ می‌گوید: اواخر تیر برای ثبت نام فرزندم در کلاس دهم به مدرسه پ.ح مراجعه کردم. مسئولان مدرسه تاریخ ۷ مرداد (دوشنبه) را برای ثبت نام فرزندم مشخص کردند و به من گفته شد که باید علاوه بر مدارک معمول لازم برای ثبت نام، معرفی نامه‌ای نیز از ستاد آموزش و پروش منطقه ۵ بیاورم.
 
وی ادامه می‌دهد: وقتی در تاریخ مقرر من و تعداد دیگری از والدین دانش آموزان به این مدرسه مراجعه کردیم، به ما گفته شد که ظرفیت مدرسه تکمیل شده و قادر به ثبت نام فرزندانتان نیستیم، از سوی دیگر زمانی که برای گرفتن معرفی نامه به ستاد آموزش و پرورش منطقه ۵ مراجعه کردم؛ با همین بهانه که ظرفیت مدارس تکمیل شده این نامه را به من ندادند.
 
این مادر ادامه می‌دهد: تنها سه مدرسه دخترانه دولتی در منطقه ۵ آموزش و پرورش وجود دارد که به همه آن‌ها مراجعه کرده و جوابی نگرفتم؛ از این رو ناچار شدم به یک مدرسه غیرانتفاعی مراجعه کنم که در بدور ورود مبلغ یک میلیون تومان برای رزرو ثبت نام دریافت کردند، اما بعد با من تماس گرفتند و گفتند ثبت نام شما قطعی نشده است.
 
او افزود: فرزندم با معدل ۱۹.۷۰ هنوز جایی ثبت نام نشده و برای وضعیت روحی او نگران هستم.
 
یکی دیگر از والدین دانش آموزان این منطقه می‌گوید: وقتی از ثبت نام فرزندم ناامید شدم به ستاد مراجعه کردم و متوجه شدم بسیاری از والدین که دوشنبه ۷ مرداد زمان ثبت نام فرزندانشان بود، به ستاد آمده و منتظر هستند که به نتیجه برسند، اما مسئولی که به مراجعین پاسخ می‌داد تنها به گفتن این جمله که «ظرفیت تکمیل شده و من نمی‌دانم چه کنید» اکتفا می‌کرد.
 
مادر دانش آموزی دیگر که موفق شده فرزندش را ثبت نام کند، از پرداخت شهریه به مدارس دولتی گلایه کرده و گفت: مدرسه‌ای که فرزندم را ثبت نام کردم با اینکه دولتی بود مبلغ ۷۰هزار تومان، به اجبار و به عنوان کمک به مدرسه به صورت نقدی دریافت کرد. جالب اینجاست که برای این منظور از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کردند! مگر نمی‌گویند که مدارس زمان ثبت نام حق گرفتن هزینه ندارند؟
 
مسعود ثقفی مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران پیش از این درباره مشکل ثبت نام دانش آموزان منطقه ۲۲ تهران گفته بود: «همین الان هم ساکنان این منطقه که در اطرافشان مدرسه‌ای نیست برای ثبت نام فرزندانشان به منطقه ۵ مراجعه می‌کنند. این خود معضل دیگری است که باعث می‌شود تراکم دانش آموزی در منطقه ۵ بالا برود. از نظر آموزش و پرورش، منطقه ۲۲ جزو منطقه ۵ محسوب می‌شود و مانعی برای ثبت نام‌ها وجود ندارد.»
 
گرچه یکی از علل تکمیل ظرفیت سریع مدارس منطقه ۵ سرازیر شدن دانش‌آموزان منطقه ۲۲ تهران به مدارس این منطقه است، اما مساله کمبود مدرسه و فضای آموزشی در مناطق، ارتباطی به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نداشته و آموزش و پرورش باید نسبت به حل این مساله اقدام کند. بی شک جواب‌های سربالا و سرگردان کردن والدین راهکار مناسبی برای حل این مشکل نیست.
 
گزارش هایی که به دست ما رسیده نشان می دهد معضل ثبت نام و کمبود فضای آموزشی محدود به منطقه ۵ نیست و منطقه یک نیز از این کابوس بی‌نصیب نمانده است.
 
والد دانش‌آموزی که به تازگی محل سکونت خود را تغییر داده و در منطقه یک تهران ساکن شده‌اند نیز درباره مشکلات ثبت نام فرزندش که قرار است پایه نهم متوسطه را شروع کند به رویداد۲۴ می‌گوید: مدارس این منطقه را نمی‌شناختم؛ ابتدا لیستی از مدارس تهیه کردم. مدارس دولتی به شدت شلوغ هستند و درهر کلاس ۳۰ تا ۴۰ نفر ثبت نام شده‌اند، اما هفتم مرداد که برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کردم گفتند ظرفیت تکمیل است و تنها به اندازه ۲-۳ نفر جا داریم.
 
او گفت: آموزش و پرورش منطقه از ما خواست نامه‌ای از مدرسه مورد نظر مبنی بر اینکه فرزندم را ثبت نام می‌کنند برایشان ببرم تا شرایط ثبت نام ما را تایید کنند؛ در واقع نوعی پاسکاری و بی‌نظمی در ثبت نام دانش آموزان وجود دارد که ما را سرگردان کرده است.
 
او می‌افزاید: برای ورود به مدارس نمونه دولتی هم دانش آموزان باید آزمون ورودی بدهند و مدارس غیرانتفاعی نیز انقدر گران هستند که از عهده آن برنمی‌آییم. هر مدرسه غیرانتفاعی نیز برای خودش قیمتی دارد. مدرسه قبلی دخترم سالی ۱۶ میلیون تومان می‌گرفت در حالیکه شهریه مدرسه‌ غیرانتفاعی که در این منطقه واقع شده بود سالانه حدود ۴۰ میلیون تومان است. قیمت مصوبی برای این مدارس وجود ندارد و من تا کنون نتوانسته‌ام فرزندم را ثبت نام کنم.
 
 تحصیل حق هر دانش‌آموزی است و تمامی دانش‌آموزان باید بتوانند در مدارس ثبت‌نام کنند و نباید برای ادامه تحصیل خود دچار نگرانی و تشویش شوند. بنابراین اعلام ناگهانی تکمیل ظرفیت ثبت نام در مدارس از سوی آموزش و پرورش، نشانه عدم توجه به حقوق دانش‌آموزان و نامنظم بودن سیستم ثبت نام دانش آموزان در آموزش و پرورش است؛ لذا این مسئولیت وزارت آموزش و پرورش است که مشکلات فضای آموزشی در هر منطقه را شناسایی و نسبت به حل آن به هر طریق ممکن اقدام کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:9مرداد1398،کدخبر:183222،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین