پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
با کنار رفتن انحصار شرکت کروز، فضا برای ورود قطعه‌سازان خرد که در میان آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بعضا یافت می‌شوند، موجب ایجاد فضای رقابتی و بالاتر رفتن کیفیت قطعات شده است.شنیده شد مدیر ایران‌خودرو در جایی گفته است که شرکت فرانسوی پژو در تحریم یک سیلی به ما زد و ما پاسخش را با مشت می‌دهیم.
شعار سال:با کنار رفتن انحصار شرکت کروز، فضا برای ورود قطعه‌سازان خرد که در میان آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بعضا یافت می‌شوند، موجب ایجاد فضای رقابتی و بالاتر رفتن کیفیت قطعات شده است.

اولین خودرویی که کروز از آن کنار گذاشته شد
شنیده شد مدیر ایران‌خودرو در جایی گفته است که شرکت فرانسوی پژو در تحریم یک سیلی به ما زد و ما پاسخش را با مشت می‌دهیم.
اهمال، سوءمدیریت، گرانفروشی و ده‌ها صفت دیگر همواره از مواردی است که مردم نسبت به خودروسازان نسبت می‌دهند و در اغلب موارد نیز به حق عنوان شد، اما دو دوره تحریم در دهه ۹۰ موجب شد حاکمیت به صورت جدی‌تری در داخلی‌سازی خودرو ورود کند.
از بدیهی‌ترین فرضیه‌ها در افکار عمومی، وارداتی و مونتاژی بودن خودرو‌های ساخت داخل است؛ همین موجب شد با جهش دلار، قیمت خودرو هم پرواز کند.
از سویی با انحصاری که توسط مدیران خودروساز به دو قطعه‌ساز داده شد، موجب عدم شکل‌گیری فضای رقابتی است که قیمت‌گذاری هم در انحصار همین دو غول باقی ماند.
برخی می‌گویند صاحبان قطعه‌سازی، چون شرکت کروز با خریداری خزنده سهام ایران خودرو، در پی تصاحب این شرکت بودند.
تمام موارد مطرح شده به علاوه کیفیت پایین نارضایتی گسترده مردم از خودرو‌های ایرانی، موجب شد حاکمیت به صورت ویژه به این موضوع ورود کند.
کارشناسان معتقدند پروژه تولید پژو ۳۰۱ نقطه عطف پشت سر گذاشتن گردنه انحصار و تحریم است؛ ایران خودرو و پژو قرار بود شریکی پژو ۳۰۱ را به سهم ۵۰ درصد برای هر دو طرف در ایران تولید کنند، که چندی پیش با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت بیش از ۳۰۰ قطعه‌ساز خرد و شرکت‌های دانش‌بنیان خط تولید این خودرو رونمایی شد.
چند سال پیش شرکت ایران خودرو با همکاری بخش مهندسی شرکت «کروز»، پیشرانه‌ای به نام TU۵ پلاس را معرفی کرد که تا حدودی مشابه به EC۵ پژو بود. اما درباره پژو ۳۰۱ تولید داخل، تصمیم بر آن شد که نمونه داخلی EC۵ بر روی این خودروی جدید نصب شود و TU۵ پلاس ایران خودرو و کروز نیز در این پروژه جای نداشته باشد.
 اولین خودرویی که کروز از آن کنار گذاشته شد
مشت ایرانی که به صورت فرانسویان نشست

با کنار رفتن انحصار شرکت کروز، فضا برای ورود قطعه‌سازان خرد که در میان آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بعضا یافت می‌شوند، موجب ایجاد فضای رقابتی و بالاتر رفتن کیفیت قطعات شده است.

دبیر انجمن سازنده قطعات می‌گوید تا حالا دستیابی به خودکفایی و داخلی‌سازی ۸۰ درصدی پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر بعضی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

ویژگی‌های مثبت پژو ۳۰۱ کم نیستند. هرچند معلوم نیست مدل ایرانی پژو ۳۰۱ هم بتواند چنین ویژگی‌های مثبتی داشته باشد و باید منتظر باشیم تا ببینیم پژو ۳۰۱ ایرانی چقدر با نمونه فرانسوی آن شباهت دارد.

اولین ویژگی مهم پژو ۳۰۱ این است که از همان اول برای بازار‌های ضعیف طراحی شده. فرانسوی‌ها در طراحی پژو ۳۰۱ سعی کردند قیمت تمام شده آن پایین باشد و برای همین پژو ۳۰۱ در کشور‌های غرب اروپا حضور چشمگیری ندارد و بیشتر در کشور‌های آفریقا، آمریکای لاتین و غرب آسیا مشتری دارد. پژو ۳۰۱ وارداتی این روز‌ها در بازار با قیمت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.اولین خودرویی که کروز از آن کنار گذاشته شد

دومین ویژگی پژو ۳۰۱ به عنوان یک سدان سایز متوسط، ایمنی بالای آن است. در تست ایمنی که موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۴ بر روی این خودرو انجام داده، پژو ۳۰۱ توانسته سه ستاره ایمنی را به دست آورد. از جمله مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی و امنیتی پژو ۳۰۱ می‌توان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، سیستم هشدار هوشمند، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، ایزوفیکس و سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر اشاره کرد.

سومین ویژگی آپشن‌های متنوع است. وقتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای یک ماشین خرج کنید، حتما انتظار امکانات متنوعی از آن دارید. از جمله مهم‌ترین تجهیزات پژو ۳۰۱ می‌توان به فرمان هیدرولیک، غربیلک فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع، تهویه مطبوع اتومات، رادیو با نمایشگر LCD، تیونر، چهار بلندگو، دکمه‌های کنترل روی فرمان، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، صندلی عقب تاشو، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم کن، آینه‌های بغل و دستگیره‌ها همرنگ بدنه، شیشه‌های برقی جلو و عقب، شیشه عقب با گرم‌کن، چراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، سیستم کنترل پایداری، فرمان اسپرت (دی کات)، سنسور باد تایر و صندلی تاشو عقب دوتکه اشاره کرد.

چهارمین ویژگی پژو ۳۰۱ کابین شیک و جادار آن است. طراحی داشبورد پژو ۳۰۱ بسیار زیبا و مدرن است و مهم‌تر از همه، ارگونومی خوبی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت کابین پژو ۳۰۱، فضای جادار آن است. عرض زیاد پژو ۳۰۱ باعث شده سرنشینان صندلی عقب مشکلی از بابت جا نداشته باشند.

پنجمین ویژگی سواری نرم روی خیابان‌های پر چاله است. کیفیت سواری پژو ۳۰۱ مثل بقیه سدان‌های ساخته‌شده توسط شرکت پژو، کاملا نرم و بدون تنش است. پژو ۳۰۱ در چرخ‌های جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب هم به سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با میله پیچشی مجهز شده است. همین مورد باعث شده لرزش چرخ‌ها به خوبی گرفته شود و سرنشینان پژو ۳۰۱ احساس راحتی داشته باشند.

ششمین ویژگی گیربکس شش دنده اتوماتیک است. این گیربکس خودکار که از قابلیت تعویض دنده دستی یا همان تیپ ترونیک برخوردار است، عملکرد خوبی داشته و هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه خودرو دارد. گیربکس پژو ۳۰۱ از دو حالت اسپرت و برفی برخوردار است که در حالت اسپرت، تعویض دنده‌ها در دور‌های بالاتری انجام می‌گیرد و در حالت برفی نیز انتقال قدرت به چرخ‌ها با شدت کمتر و به آهستگی انجام می‌شود تا مانع لغزش خودرو در جاده‌های برفی شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:9مرداد1398،کدخبر:781646،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
این تحریم ها باعث شکوفایی ایرانیان شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین