پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' برای صدور بیانیه مشترک در خصوص حکم دیوان بین المللی داوری لاهه به نفع فیلیپین برسر چالش های دریای جنوبی چین، ناکام ماندند.

شعارسال: 'پرفکتو یاسای' وزیر امور خارجه فیلیپین اعلام کرد انتظار داشته است اعضای دهگانه آ.سه.آن با صدور بیانیه ای از حکم تاریخی دیوان بین المللی داوری لاهه که روز سه شنبه صادر شد، حمایت کنند، حکمی که پکن اجرایی شدن آن را رد کرده است.

فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی چهار عضو آ.سه.آن بر سر مالکیت و منافع بخش هایی از دریای جنوبی چین با پکن اختلاف دارند، اما این اتحادیه تاکنون نتوانسته بر سر بیانیه ای علیه چین در این بخش به توافق برسد.

'کونمینگ' استان 'یون نان' چین نیز خرداد ماه گذشته میزبان وزرای امور خارجه 10 کشور عضو آ.سه.آن و چین به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ورود پکن به عنوان شریک گفتمانی در این اتحادیه بود. انتشار یک بیانیه توسط مالزی از طرف آ.سه.آن در مورد اختلاف های دریای جنوبی چین تنش آفرین شد و این نشست بدون انتشار بیانیه عمومی پایان یافت.

لائوس، کامبوج و میانمار سه عضو آ.سه.آن به دلیل مناسبات بسیار نزدیک با چین از موضع این کشور حمایت می کنند و روز پنجشنبه نیز اعلام شد لائوس بر سر حکم لاهه در زمینه دریای جنوبی چین از پکن پشتیبانی کرده است.

فیلیپین، مالزی، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، لائوس، کامبوج، میانمار، و برونئی اعضای دهگانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا را تشکیل می دهند.

به نوشته روز جمعه 'جاکارتا پست'، وزیر امور خارجه فیلیپین پیش از عزیمت به مغولستان به منظور شرکت در یازدهمین نشست اروپا - آسیا که به میزبانی 'اولان باتور' برگزار می شود، گفت: ما امیدواریم آ.سه.آن به یک بیانیه متحد دست یابد. من این را بر این اساس می گویم که برای آ.سه.آن مهم است که در مورد حکم دیوان بین المللی داوری لاهه بیانیه متحد صادر کند.

تفاوت دیدگاه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن مانع صدور بیانیه مشترک در خصوص اختلاف های ارضی در دریای جنوبی چین می شود.

اتحادیه آ.سه.آن سال 1967 تاسیس و تصمیم بر اجماع گذاشته شد، به این معنی که حتی یک کشور عضو نیز می تواند هر موضوعی را در بین اعضا متوقف کند. این در حالی است که در این اتحادیه 10 کشور عضو هستند که روش حکومتی متفاوتی دارند.

از سوی دیگر 'مارتین آندانار' دبیر ارتباطات ریاست جمهوری فیلیپین نیز گفت که 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری این کشور با این هدف در نشست اولان باتور شرکت نکرد که در اول دوره ریاست جمهوری بیشتر با مردم باشد.

'رودریگو دوترته' که نزدیک به یک ماه از دوران ریاست جمهوری وی بر فیلیپین می گذرد در نخستین ماه حاکمیت خود با حکم لاهه مواجه شده که یک نوع پیروزی برای مانیل محسوب می شود. هر چند که وی تاکنون نسبت به اقدام بعدی خود اظهارنظر نکرده است. اما به گفته یکی از سخنگویان دولت، وی در حال مشورت با متخصصین است تا به زودی بیانیه ای منتشر کند.

'دوترته' پیش از این عنوان کرده بود که اگر حکم این دادگاه به نفع فیلیپین باشد، خواستار گفت وگو با چین است.

وی روز پنجشنبه 'فیدل راموس' رئیس جمهوری اسبق این کشور جنوب شرق آسیا را به عنوان نماینده فیلیپین برای مذاکره با چین انتخاب کرد تا با مقامات پکن پس از حکم دیوان بین المللی داوری لاهه در مورد شکایت مانیل از پکن بر سر مناقشه دریای جنوبی چین، مذاکره کند.

دیوان بین المللی داوری لاهه که به درخواست فیلیپین در خصوص ادعای مالکیت دولت چین بر آب های دریای جنوبی چین رسیدگی می کرد روز سه شنبه به نفع فیلیپین رأی داد و اعلام کرد که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد چین به طور تاریخی بر آب ها و منابع آن منطقه تسلط انحصاری داشته است.

شکایت فیلیپین از پکن سال 2013 میلادی تسلیم دیوان لاهه شد و محتوای اصلی آن تعیین وضعیت حقوقی یک رشته جزایر پراکنده صخره ای و مرجانی و تعدادی جزیره مصنوعی است که چین در این منطقه احداث کرده است.

در این شکایت، دولت فیلیپین خواسته بود دادگاه در مورد وضعیت یک خط مرزی فرضی که براساس آن، چین مدعی حاکمیت بر 85 درصد دریای جنوبی چین است رای دهد.

دادگاه وارد مباحث مربوط به حاکمیت بر منطقه نشد و روز سه شنبه تنها در مورد رابطه بین اختلاف کنونی و محتوای کنوانسیون بین المللی قانون دریا اظهار نظر کرد که تعیین کننده ادعای طرف های اختلاف در مورد بهره برداری از منابع موجود است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25تیر1395، کدخبر: 82149860: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین