پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۲۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
شکور اکبرنژاد در همایش شهر پایدار و گام دوم انقلاب که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شهر در رویکرد فرهنگی توسعه پایدار حاصل عملکرد و اندیشه و کارهای درست دولت‌ها از لازمه توسعه تغییر و اصلاح باورها و پاسخگو بودن به پاسخگویی شهروندان است.
شعار سال:رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهر در رویکرد فرهنگی توسعه پایدار حاصل عملکرد و اندیشه و کارهای درست دولت‌ها از لازمه توسعه تغییر و اصلاح باورها و پاسخگو بودن به پاسخگویی شهروندان است.
نقش مهم شهرداری‌ها در میزان رضایت‌مندی شهروندان
شکور اکبرنژاد ظهر امروز در همایش شهر پایدار و گام دوم انقلاب که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شهر کتابی است که صفحات آن را بناهای فرهنگی، علمی، عادت‌ها، سنت‌ها، ساختمان‌ها، نقاشی، مجسمه‌ها و باورها و رفتارهای شهروندان، شادی و بیماری مردم تشکیل می‌دهد که آن مجموعه مفاهیم را به شهروندان منتقل می‌کند.

وی افزود: شهر در رویکرد جغرافیایی حاصل ارتباطات مردمی و در رویکرد فرهنگی مجموع دستاوردهای الزامات حقوقی و اخلاقی است.  

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه رابطه انسان با محیط زیست همیشه وجود داشته است، گفت:  جمعیت جهان در قرن بیستم در مقایسه با نوزدهم ۴ برابر شده است و به همان ترتیب مصرف آب سه برابر، مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است از این رو شاهد خشکسالی‌ها، فقر خاک از انواع فلزات و در نتیجه کاهش کیفیت تغذیه و افزایش بیماری خشکسالی‌ها و طوفان و اصول تنوع زیستی، جنگل‌زدایی و بیابان‌زدایی از ریزگردها فرسایش خاک، آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و تخریب زندگی هستیم.

وی ادامه داد: خاورمیانه از شمال آفریقا اوضاع بدتری دارد چرا که از لحاظ رشد جمعیت، ۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای دارد اما فقط یک درصد آب جهان در این منطقه است بنابرین مدیریت آب و هوا این سرمایه‌های عظیم را در کارآمدی اقتصاد و پایداری زیست محیطی و پایداری اجتماعی را بسیار مهم خواهد دانست.

وی تصریح کرد: همگان می‌دانند که ۹۷.۴ دهم آب جهان شور و مابقی شیرین است و طبق مطالعات برخی سازمان‌های بین المللی تا سال ۲۰۲۵، دیگر ۲۵ درصد مردم جهان آب کافی برای مصرف نخواهند داشت.

وی افزود: پس مدیریت آب، بازیافت آب کشاورزی و پساب  و خیلی از موارد دیگر را باید جدی گرفت چراکه مسائل زیست محیطی از چالش‌های پیش روی شهرها در قرن حاضر است.

اکبرنژاد گفت: با توجه به درک فزاینده جمله مثبت تمرکز بر مسائل زیست محیطی برای برنامه ریزی توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد و دستگاه حاکمیت در برنامه‌های کلان کشور با بهره‌گیری از تجارب کارشناسان در پارامترهای توسعه پایدار باید جدی بگیرند تا خلاصه‌سازی و عملیاتی کردن راهکارها بتواند راهکارهای مناسب برای توسعه پایدار ایجاد کرده و بر اساس پتانسیل‌ها اقدام به سیاست‌ها کنند.

اکبرنژاد توضیح داد:  شهر در رویکرد فرهنگی توسعه پایدار حاصل عملکرد و اندیشه و کارهای درست دولت‌ها از لازمه توسعه تغییر و اصلاح باورها و پاسخگو بودن به پاسخگویی شهروندان است و اغلب اتفاقات تمدن در شهرها ناشی از افکار و عملکرد مردمان دیروز است و در مقابل آینده را تفکر امروزی ما می‌سازد.

وی با بیان اینکه همانطور که سقراط گفته است  در باوری که در ذهن داشته باشید تا آن را به چالش نکشید مانعی برای زندگی آینده می‌گرد، افزود: پرسشگری انسان به اندازه پرسش و نقد خود خردمند است.  

رئیس شورای شهر تبریز تصریح کرد: خوشبختی و آرامش انسان‌ها حاصل جدی گرفتن قواعد قوانین و ایجاد عادت‌های خوب در شهروندان است که توسط حکمرانی عملی می‌شود و آحاد جامعه را بر محور قانون و قانون شرطی می کند.

وی ادامه داد: برای توسعه پایدار باید فضا را برای تفاوت فرهنگی را باز کرد و تفاوت‌ها را پذیرفت، هرچند باید مشترکات را برجسته کرد.

وی به آموزش و کتابخوانی نیز اشاره کرده و گفت: انسان مساوی با متونی است که می‌خواند و منصفانه نقد می‌کند اما باید دنبال علمی باشیم که اخلاق و معنویت را افزایش داده یا قدرت و ثروت می‌آورد.

اکبرنژاد با بیان اینکه انباشت حفظیات غیرلازم در دنیای امروز هدر دادن عمر انسان است، افزود: ما نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی هستیم تا بدانیم که چگونه نفس کشیده و فکر کنیم و سوال کنیم و اضطراب خود را کنترل کنیم و بدانیم که موفقیت چیست و چگونه باید از زیبایی‌های خلقت استفاده کرد.


وی یادآور شد: قبول مسئولیت و پاسخگو بودن حکمرانان و برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار مدیریت شهری از طریق اصلاح قوانین شوراها و نحوه انتخاب اعضای شورای شهر و شهرداران در مدیریت شهری و پارلمان شهری است که در این واحد شهری،  محله‌ها اهمیت دارد چراکه یک محله بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت می‌تواند داشته باشد و هر مرحله می تواند سه یا چهار، پنج نفر را به عنوان نماینده انتخاب کند و از آن یک نفر به شورای منطقه و حتی به شورای شهر برود.

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه در بیانیه گام دوم آمده است که هدف در گام دوم انقلاب به عضویت رساندن خدمت به مردم است،گفت: شهردارای فرصت‌هایی ارزشمند مانند جوانان خلاق و رعایت عدالت اجتماعی و سرمایه اجتماعی است که اگر برنامه عملی برای این موارد داشته باشیم به سرعت با توسعه روبه‌رو خواهیم شد و اگر فرصت‌ها را در نیابیم با تهدید روبه‌رو خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه باید جوانان خلاق را قدر بدانیم، گفت: زیرا به قول رهبر بزرگوار، این جوانان موتور پیشرفته برای ایجاد زیرساخت‌ها هستند.


اکبرنژاد متذکر شد: حتما شهرداری‌ها و سایر مجموعه‌های خدمت دهنده در ایجاد رضایت مردمی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و آرامش فکری و روحی شهروندان را با ایجاد شهر هوشمند فراهم کرده و مراجعات مردم و ترافیک و مصرف سوخت و آلودگی هوا را به حداقل برساند.

وی با اشاره به اینکه راه رسیدن به شهرهای توسعه یافته و پایدار با لحاظ عقلانیت در حکمرانی، گفت: رعایت عدالت، گسترش مشارکت شهروندان، ایجاد تعلق خاطر و حفظ و گسترش سرمایه اجتماعی گسترش کتابخوانی علم و آموزش‌هایی که بتواند معنویت را گسترش دهد و یا تولید ثروت و قدرت کند، ایجاد روابط خوب در داخل کشور با قبول تفاوت‌های فکری و گسترش روابط بین‌المللی استفاده از تجربیات بشری، ایجاد فضای کسب و کار و برنامه‌ریزی برای آرامش و شادی در این قانون در جامعه به اقوام و ملل دیگر گسترش فضای نقد منصفانه، ایجاد عادت‌های خوب مانند فرهنگ تقدیر و تشکر از همه عذرخواهی و بخشش خود و دیگران، ایجاد فضا برای خلاقیت اصلاح ساختارها، ایجاد قوانین ناکارآمد، سوق دادن مسئولان به خدمت‌رسانی و ایجاد تعلق خاطر به پیشرفت کار‌های مشارکتی انجامد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:9مرداد1398،کدخبر:13980509000747،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
خاورمیانه از شمال آفریقا اوضاع بدتری دارد چرا که از لحاظ رشد جمعیت، ۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای دارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین