پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۴۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کارشناسان معتقدند قیمت دلار در حال حاضر واقعی نیست و در حالت طبیعی قیمت دلار نباید به بیش از ده هزار تومان برسد با این حال برخی دیگر معتقدند با توجه به توقف تولید در ایران و همچنین افزایش نقدینگی، قیمت واقعی دلار همان ۱۱ هزار تومان است و درصورت چرخش چرخ فعالیت اقتصادی، ممکن است این رقم به زیر ۱۰ هزار تومان برسد.
شعار سال: کارشناسان معتقدند قیمت دلار در حال حاضر واقعی نیست و در حالت طبیعی قیمت دلار نباید به بیش از ده هزار تومان برسد با این حال برخی دیگر معتقدند با توجه به توقف تولید در ایران و همچنین افزایش نقدینگی، قیمت واقعی دلار همان ۱۱ هزار تومان است و درصورت چرخش چرخ فعالیت اقتصادی، ممکن است این رقم به زیر ۱۰ هزار تومان برسد.
قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟
 قیمت دلار در روزهای گذشته سیر نزولی داشته است؛ قیمت خرید دلار در صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بود که این رقم نسبت به روزهای گذشته آن کاهش داشته است.

کارشناسان معتقدند قیمت دلار سیر نزولی خواهد داشت زیرا قیمت کنونی، قیمت واقعی نیست و در حالت طبیعی قیمت دلار نباید به بیش از ده هزار تومان برسد با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با توجه به توقف تولید در ایران و همچنین افزایش نقدینگی، قیمت واقعی دلار همان ۱۱ هزار تومان است و در صورت چرخش چرخ فعالیت اقتصادی، ممکن است این رقم به زیر ۱۰ هزار تومان برسد.

در این میان نظر دولت رقمی بسیار متفاوت از نظر کارشناسان است؛ وزیر اقتصاد چندی پیش اعلام کرده بود اگر جلوی قاچاق و فرار سرمایه گرفته شود قیمت واقعی دلار حدود هشت هزار تومان خواهد بود. به نظر می‌رسد دیدگاه دژپسند کمی دور از واقعیت باشد؛ چه آنکه وضعیت کنونی اقتصاد ایران نشان از چیز دیگری دارد.

کامران ندری مدیر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد قیمت واقعی دلار می‌گوید: قیمت دلار بر اساس متوسط رشد نقدینگی در کشور، تورم جهانی و متوسط رشد اقتصادی در کشور تعیین می‌شود که نرخ ارز تعادلی در اقتصاد ما در شرایط فعلی رقمی بیش از ۱۰ هزار تومان است.

او معتقد است رقم ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ قابل قبولی است، اما اینکه برخی معتقدند بهای دلار باز هم باید کمتر از رقم فعلی باشد که این موضوع درست نیست، زیرا با توجه به رشد اقتصادی فعلی و افزایش نقدینگی بهای دلار نباید زیر ۱۰ هزار تومان بایستد.

ندری می‌گوید: رشد درآمد‌های نفتی در اقتصاد ایران طی پنج دهه گذشته اقتصاد ما را وارد فاز تورمی کرده است؛ ضمن آنکه طی یکسال گذشته رشد بالای نقدینگی در بوجود آمدن تورم موثر بود.

عباس آرگون رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی نیز  می‌گوید: در عرض یک سال و نیم گذشته بهای دلار به دلایل سیاسی رشد کرد؛ این در حالی است که طی سال‌های گذشته قیمت دلار روی ۴ هزار تومان باقی مانده بود و حتی تصور دلار بالای ۱۰ هزار تومان نمی‌رفت و چانه‌زنی‌ها روی قیمت ۵ و ۶ هزار تومانی دلار بود ضمن آنکه قیمت دلار در شرایط کنونی باید کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:10مرداد1398،کدخبر:183343،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
قیمت واقعی دلار 8500 تومن است ولی دولت برای جبران کسری بودجه تا 12 تومن نگه خواهد داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین