شعار سال:در این نوشتار سعی شده است با گردآوری گزارشها و مستندات منتشر شده توسط مراجع علمی و اجرایی مختلف در سطح ملی و بینالمللی، دستاوردهای سیاستهای توسعه سیستمهای نوین آبیاری (تحت فشار) در ارتباط با سایر سیاستهای کلان از جمله برنامه ملی سازگاری با کمآبی مورد بررسی قرار گیرد.
الف) برنامهها و دستاوردهای توسعه سیستمهای آبیاری تحت فشار در کشور
گفته میشود که چند دهه قبل یک کارشناس خارجی وارد ایران شد و طی تحقیقاتی اعلام نمود که متوسط راندمان آبیاری مزارع در ایران حدود 30 درصد است. همین عدد که بسیار کم و مسرفانه به نظر میرسید زمینه لازم برای ورود سیستمهای آبیاری تحتفشار به کشور را فراهم نمود. اکنون بالغ بر سه دهه از تاریخچه ورود سیستمهای آبیاری تحتفشار به ایران میگذرد. حدود دو دهه است که مجلس و دولت با اختصاص یارانه و تسهیلات بلاعوض به این سیستمها، از ترویج آنها حمایت میکند.
اجرای سیستمهای آبیاری تحتفشار، قدرت مانور مدیریتی توسط زارع را افزایش داده، یکنواختی توزیع آب در زمین را سبب شده، هزینههای کارگری را کاهش میدهد و میتواند با یک حقابه اندک، امکان آبیاری در زمین را فراهم آورد. امکان افزایش عملکرد کودآبیاری و یکنواختی توزیع آب در سطح زمین نیز بهبود مییابد.
در گذشته از طریق آبیاری سنتی به طور تجربی به ازای هر 1 لیتر بر ثانیه حقابه، امکان کشت 1 هکتار زمین زراعی یا باغی فراهم میشده است. اکنون با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار به ازای هر 1 لیتر بر ثانیه با 20 درصد افزایش، میتوان حدود 1.2 هکتار زمین زراعی یا باغی را تحت کشت قرار داد. اگر از سرمایه اولیه و هزینه بهرهبرداری و استهلاک سالانه سیستمهای آبیاری تحت فشار صرف نظر کنیم، توسعه سیستمهای آبیاری تحت فشار حداقل 20 درصد افزایش تولیدات و درآمد در بخش کشاورزی را به همراه خواهد داشت.
بنا بر گزارشات منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی ]1[ در سال 1397، از حدود 8.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی و باغی کشور که حدود 4.5 میلیون هکتار آن مستعد تجهیز آبیاری تحت فشار است، در بازه زمانی حدود 3 دهه بالغ بر 1.7 میلیون هکتار به سامانههای نوین آبیاری (تحت فشار) مجهز شده است.
در گذشته یعنی در دهه 60 و 70 شمسی که برای نخستین بار سیستمهای نوین آبیاری در کشور رواج پیدا کرد کشاورزان با دریافت تسهیلاتی با نرخ بهره 7 تا 9 درصد اقدام به تجهیز اراضی خود به آبیاری تحت فشار مینمودهاند. پرداخت اصل و سود تسهیلات بر عهده وامگیرنده بوده و دولت در ارائه تسهیلات حمایتی مداخلهای نداشته است. بر این اساس کشاورزان تنها در صورتی اقدام به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار میکردهاند که عواید حاصل از آن قادر به بازگشت سرمایه اولیه بوده باشد. در حال حاضر برای اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار به سرمایه اولیهای بالغ بر 15 تا 20 میلیون تومان (بر اساس فهرست بهای سال 1397) نیاز است که این رقم برای شیوههای مختلف آبیاری تفاوت دارد. 85 درصد از تسهیلات دریافتی توسط بهره برداران بلاعوض بوده و از منابع دولتی تامین میشود. در سال 1394 حدود 91 هزار هکتار ]2[، در سال 1395 حدود 95 هزار هکتار و در سال 1396 حدود 180 هزار هکتار به اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار در کشور افزوده شده است]3[. در بخش 7 (کشاورزی) قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه پیشبینی شده است در هر سال 500 هزار هکتار به وسعت اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار افزوده شود]4[. بر این اساس با فرض ثابت ماندن هزینه اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار (البته با احتساب جهش قابل توجه قیمتها در سال 97 و 98 نمیتوان بر این فرض چندان اتکا کرد) در هر سال به طور متوسط به بودجهای بالغ بر 8750 میلیارد تومان نیاز است که 7437 میلیارد تومان آن تسهیلات بلاعوض است. در صورت تحقق این بودجه (جمعا 43750 میلیارد تومان در پایان برنامه پنج ساله) 2.5 میلیون هکتار به وسعت اراضی تحت پوشش سامانههای نوین آبیاری در کشور افزوده خواهد شد. (افت اجرای این پروژه در سال 1397 نشان میدهد اهداف سالانه ذکر شده در برنامه ششم توسعه در سطحی خوش بینانه تعریف شده و احتمالا به سهولت محقق نخواهد شد)
ب) مروری بر دیدگاه مراجع علمی کشور در مورد سامانههای نوین آبیاری (تحت فشار)
همانطور که از فرض اولیه اجرای این پروژهها برمیآید و اغلب مردم نیز در مورد انگیزه استفاده از این تجهیزات چنین انتظاری دارند، طبیعتاً باید هدف اصلی از اجرای آنها "افزایش راندمان آبیاری"، "کاهش هدررفت آب" و "بهبود عملکرد زراعی و باغی" باشد بهگونهای که بتوان با همان مقدار آب قبلی، محصول بیشتری را تولید کرد. گرچه کمی بعدتر دلیل دیگری نیز بر ترویج هر چه بیشتر این سامانهها افزوده شد که بر افزایش سطح زیر کشت و برداشت محصول بیشتر دلالت داشت، اما اکنون بعد از گذشت قریب به 3 دهه باید گفت نه تنها هدف اولیه به فراموشی سپرده شده است چه بسا بر خلاف آن نیز عمل میشود.
تحقیقات دانشگاهی مختلفی که طی دو دهه اخیر در مقیاس خرد و کلان در جهان و کشور انجام شده است عموماً حاکی از این است که اولاً صرف تحتفشار بودن سیستم منجر به دستیابی به راندمان آبیاری بالا نمیشود، ثانیاً سیستمهای آبیاری سطحی نیز در صورت اجرا میتوانند به راندمانهای قابل توجه و حتی بالاتری دست یابند و ثالثاً تأکید بر مفهوم "راندمان آب" مسئله اصلی نبوده بلکه باید "بهرهوری کاربرد آب" توامان با "ملاحظات محیط زیستی و کیفی" مورد توجه قرار گیرد.
ب-1) تاثیر سیستم آبیاری تحت فشار بر نیاز آبیاری: گیاهان برای رشد کردن نیاز به تعرق برای خنکشدن و انجام فرآیندهای فیزیولوژیکی خود دارند. نیاز آبی گیاهان از مجموع آبی که صرف تبخیر از سطح خاک و تعرق از سطح برگ میشود به دست میآید. بیش از 99 درصد آبی که بهعنوان نیاز آبی گیاه در اختیارش قرار میگیرد از طریق تبخیر و تعرق از محیط خارج شده و مقدار بسیار ناچیزی در بافت گیاه باقی میماند. در هر نوبت آبیاری، بخشی از آب بهصورت ثقلی نفوذ کرده، نمکها را شسته و پس از مدتی به آب زیرزمینی میپیوندد، بخشی از آن از سطح خاک تبخیر شده و الباقی وارد ریشه گیاه شده و در نهایت از روزنه برگها خارج میشود. با تغییر روش آبیاری از غرقابی به تحتفشار (بارانی، قطرهای و ...) میزان نفوذ عمقی و تبخیر از سطح خاک به صفر رسیده و یا کاهش مییابد (این در شرایطی است که سیستم آبیاری بهدرستی طراحی و اجرا شده باشد). در این صورت گیاه برای خنک شدن در هر نوبت آبیاری به دریافت آب بیشتری نیاز خواهد داشت. بر این اساس بر خلاف تصور عموم، در اثر اجرای سیستمهای آبیاری تحتفشار، بهطور طبیعی نیاز خالص آبیاری گیاهان افزایش مییابد.
ب-2) تاثیر سیستم آبیاری تحت فشار بر تغذیه آبخوانها: همانطور که گفته شد در روش آبیاری سطحی بخشی از آب اعمال شده در هر نوبت آبیاری به صورت تبخیر و بخشی دیگر به صورت نفوذ عمقی از دسترس خارج میشود. شرط پیوستن آب نفوذ یافته در عمق زمین، پیوستگی جریان رطوبت از سطح خاک تا سطح سفره آب زیرزمینی است. در اثر کاهش جریان ورودی آب به خاک و در اثر طولانی شدن فواصل زمانی بین دو نوبت آبیاری، رطوبت خاک و در نتیجه پیوستگی جریان آب در خاک از بین خواهد رفت. در این شرایط آب بازگشتی به آبخوان به صفر رسیده و تمام تلفات آب صرف تبخیر از سطح خاک میشود. با توجه به اینکه مدار آبیاری سطحی معمولا به گونهای تعریف میشود که در بازههای زمانی 7 تا نهایتا 20 روز آبیاری انجام میشود لذا میتوان گفت پیوستگی جریان آب در خاک حفظ شده و در اغلب موارد مقداری از آب آبیاری پس از نفوذ در خاک به آبخوان خواهد پیوست. طبق تازهترین تحقیقات پژوهشگران گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد ]5[ در سال 2018، در مقایسه کاشت گیاه گندم با روش بارانی و جوی و پشتهای، در صورت یکسان بودن سایر شرایط، در هر نوبت آبیاری به روش جوی و پشتهای حدود 13.5 درصد از آب آبیاری به آبخوان بازمیگردد در حالی که در روش آبیاری بارانی این عدد صفر برآورد شده است.
ب-3) تاثیر سیستم آبیاری تحت فشار بر تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی: در سال 2017 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) طی گزارشی با عنوان " آیا فناوری پیشرفته آبیاری باعث صرفهجویی آب میشود؟ " عنوان کرد که بهطور کلی سیستمهای آبیاری تحت فشار گرچه در مقیاس مزرعه ممکن است باعث کاهش مصرف آب شوند اما در مقیاس حوضه آبریز نه تنها موجب کاهش برداشت از منابع نشده بلکه نتیجه عکس داشتهاند. ]6[
همین مسئله را سال 1396 مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری طی یک نشست کارشناسی با حضور جمعی از نخبگان آب و کشاورزی کشور اعلام نمود. ]7[
کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران وابسته به کمیسیون بینالمللی آبیاری و زهکشی نیز در همان سال طی نامهای به مجلس شورای اسلامی، بر همین مسئله تأکید کرد و همچنین گزارشهای غیررسمیکارشناسان مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی نیز مؤید همین انحراف در اجرای سیستمهای آبیاری تحتفشار بوده است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در دی ماه 1397 گزارشی با عنوان " نقدی بر عملکرد سامانههای نوین آبیاری (تحت فشار) و سرمایه گذاریهای انجام شده " منتشر کرد. در بخشهایی از این گزارش عنوان شده است: " مشکل عمومیکه در برنامههای مدیریت آب و کشاورزی رخ میدهد، وجود نداشتن نگاه همبسته به آنها در مقیاس حوضه آبریز، عدم ملاحظه آثار متقابل آنها بر هم و در نهایت نوع رفتار بهرهبرداران در پاسخ به آنهاست. ملاحظه شده است که در مواردی، این سامانهها در نهایت بر تغذیه سفرههای آب زیرزمینی و جریان زیستمحیطی اثر منفی دارند. این در شرایطی است که هدف اصلی مجلس شورای اسلامی و دولت از حمایت از این سامانهها احیای سفرههای آب زیرزمینی بوده است."
" نظامنامه سنتی محاسبه بیلان آب کشور و مصرف بخش کشاورزی در ابهام است و حتی ارقام اعلام شده، بر اساس واقعیتهای علمی قابل دفاع نیست. از طرفی برخی دستگاههای متولی نیز پذیرای این موضوع نیستند. از ضعفهای این نظامنامه، عدم امکان تمایز بین » برداشت» و «مصرف» است. به عنوان مثال، آنچه از منابع آب زیرزمینی برداشت میشود، الزاماً مصرف نیست، زیرا بخشی از آن مجدداً در قالب آب برگشتی، به منابع آب سطحی و زیرزمینی بازمیگردد که میتواند کارکردهای مثبت یا منفی خود را داشته باشد. نتیجه عدم تمایز مذکور، موجب برآورد غیرواقعی راندمان (مزرعه و حوضه)، بهرهوری آب کشاورزی و عدم حصول نتایج مورد انتظار از طرح ملی تعادل بخشی سفرههای آب زیرزمینی میشود." ]8[
میتوان گفت تمام مراکز تخصصی ملی و بینالمللی مرتبط با موضوع آبیاری و کشاورزی، نسبت به سیاستهای غلط در ترویج چشمبسته آبیاری تحتفشار تذکر و هشدار داده و بازنگری جدی در این سیاستها را خواستار شدهاند اما در تبصره ذیل ماده 35 بخش آب قانون پنجساله ششم توسعه شاهد هستیم که کماکان طبق روال سالهای پیش عنوان میشود: "برای توسعه روشهای آبیاری نوین حداقل هشتادوپنج درصد هزینهها بهعنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت میشود." بهگونهای که به نظر میرسد عمدتاً ارائه تسهیلات 85 درصدی بلاعوض موضوعیت دارد نه مسئله کاهش برداشت از آبخوانها و صرفهجویی در مصرف آب.
این در حالی است که انتظار میرود پس از قریب به دو دهه حمایت ویژه از ترویج این سامانهها، پیش از آنکه یک سند بالادستی برای میانمدت تدوین شود، بر مبنای مستندات علمیو تحقیقات صورت گرفته، اسناد مربوط به ارزیابی اثربخشی این سامانهها بررسی و سپس در مورد ادامه سیاستهای قبلی تصمیمگیری شود.
ج) راهکارهای پیشنهادی
1- شکلگیری بازار آب در کشور یکی از راهکارهای افزایش بهرهوری آب و تولید ثروت بیشتر از هر واحد حجم آب میباشد چرا که در بازار رقابتی، حجم مشخصی آب در اختیار خریداری قرار خواهد گرفت که قادر به تامین بهرهوری اقتصادی بیشتری باشد. با توجه به اینکه در بازار آب ممکن است تولید برخی از محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نباشد، دولت میتواند با اعمال سیاست خرید تضمینی یا ارائه تسهیلات حمایتی، توازن در جاذبه اقتصادی را برقرار نماید. در این صورت هر بهره بردار در ازای مقدار آب دریافتی موثرترین راهکارهای فنی برای افزایش راندمان مصرف را به کار خواهد بست. در این شرایط دولت به نمایندگی از حاکمیت صرفا بر میزان تخصیص سالانه آب به میزانی که از 75 درصد حجم آب تجدیدپذیر سالانه تجاوز نکند و حمایت از تولید کالاهای اساسی نظارت کرده و ضمن رعایت ملاحظات محیطزیستی، با واگذاری تصدی گریها به بخشهای غیردولتی به اشتغالزایی نیز کمک خواهد کرد.
2- پیادهسازی سیستم ملی و منطقهای حسابداری آب به ایجاد نگاهی جامع که بیانگر جابجایی حجم مشخصی از آب از تولید تا مصرف میباشد کمک شایانی خواهد کرد. در این صورت اعداد و ارقام در خصوص راندمان آبیاری، آب بازگشتی، مدیریت کیفی آب و زهابها و ... شفاف و رصد خواهد شد. همچنین مصرفکنندگان نسبت به درصد آب بازگشتی نیز مسئولیت دارند و در نحوه ارائه خدمات به مصرف کنندهای که آب بازگشتی را به صفر رسانده یا زهاب غیرکیفی تولید کرده است با سایر مصرفکنندگان تفاوتهایی وجود خواهد داشت.
3- ارائه تسهیلات بلاعوض 85 درصدی، به طور غیرمستقیم دریافت تسهیلات را تبدیل به هدف کرده و در نتیجه افزایش بهرهوری آب از موضوعیت خارج میشود. حمایتهای دولتی از سامانههای نوین آبیاری و گلخانهها باید به گونهای باشد که عواید اقتصادی ناشی از اجرای سیستم بتواند در میانمدت سرمایهگذاری اولیه را بازگرداند تا صرفا بهرهبردارانی که از دانش و مهارت کافی در بهکارگیری این سامانهها برخوردار هستند برای دریافت آن اقدام نمایند. سایر تسهیلات و سیاستهای حمایتی میتواند در بخشهای دیگر از فرآیند تولید و عرضه محصول مداخله نماید.
4- مطالعات آمایش سرزمین به صورت ملی و استانی مبنای تصمیمگیری قرار گیرد تا منابع مالی پیشبینیشده برای حمایت از اشتغال در بخش کشاورزی و حفظ تولید ناخالص داخلی در بستری سازگار با شرایط اقلیمی و زیستی هر منطقه صورت پذیرد. در این صورت ممکن است در برخی مناطق عملا توسعه آبیاری تحت فشار موضوعیت و اولویت نداشته باشد.
5- در حال حاضر در کشور بهطور متوسط سالانه بالغ بر 7 میلیارد مترمکعب برداشت بیش از ظرفیت آب تجدیدپذیر صورت میگیرد. با توجه به تشدید پیامدهای تغییر اقلیم و بروز دورههای خشک طولانیمدت، سازگاری با کمآبی اصلیترین راهکار مدیریت منابع آب موجود به شمار میآید. بدینمنظور در گام اول کاهش برداشت از منابع تا سطح 75 درصد حجم آب تجدیدپذیر سالانه مورد توجه قرار گرفته است. تحقق این مطلوب مستلزم کاهش قابل توجه برداشت در بخشهای مختلف شامل کشاورزی، شرب، خدمات و صنعت است. در بخش شرب و صنعت کاهش برداشتها عمدتا با افزایش بهرهوری و به صفر رساندن تلفات محقق خواهد شد. در بخش کشاورزی افزایش بهرهوری به تنهایی پاسخگو نبوده و با توجه به سهیم عظیم این بخش در بهرهبرداری از منابع آب تجدیدپذیر کشور، لازم است به تدریج از میزان تخصیص به این بخش نیز کاسته تا کمبود آب در سایر بخشها نیز جبران شود. در این فرآیند برداشتهای غیر قانونی، اضافهبرداشتها و همچنین برداشتهایی که از آورد اقتصادی لازم برخوردار نباشد (کشت های کم بازده) به صفر خواهد رسید. در چنین شرایطی توسعه سطح زیر کشت و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی از طریق توسعه سامانههای نوین آبیاری با سیاستهای کلان سازگاری با کمآبی که اجرای آن اجتنابناپذیر است در تعارض بوده و موجب اتلاف منابع خواهد شد. لذا باید در اسرع وقت نتیجه بازنگری در سیاست های توسعه سامانه های نوین آبیاری صورت گرفته و در سطح کلان این ظرفیت در مسیر سازگاری با کمآبی به کار گرفته شود.
منابع
1) ۱.۷میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز است
https://www.maj.ir/Index.aspx?page_=dorsaetoolsenews&lang=1&sub=87&PageID=88906&PageIDF=0&tempname=boodje
2) وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، آمارنامه کشاورزی سال 1395، جلد دوم، فصل اول (آب و خاک)، جدول شماره 1-1-1 (عملکرد طرحهای مرتبط با معاونت آب و خاک در سال های 1394 و 1395)
http://amar.maj.ir/Dorsapax/userfiles/Sub65/amarnamehj2-1395-site.pdf
3) وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، آمارنامه کشاورزی سال 1396، جلد دوم، فصل اول (آب و خاک)، جدول شماره 1-1-1 (عملکرد طرحهای مرتبط با معاونت آب و خاک در سال های 1395 و 1396)
http://amar.maj.ir/Dorsapax/userfiles/Sub65/amarnamehj2-96-site.pdf
4) وب سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سـامانه قوانین، قوانین و مقررات، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۶)، بخش 7 (کشاورزی)، جدول شماره 5 (اهداف کمی راهبرد ارتقای بهره وری آب و خاک کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و اعمال مدیریت تقاضا)
5) Naghedifar, S. M., Ziaei, A. N., & Ansari, H. (2018). Simulation of irrigation return flow from a Triticale farm under sprinkler and furrow irrigation systems using experimental data: A case study in arid region. Agricultural Water Management, 210 (January), 185–197. https://doi.org/10.1016/j.agwat.2018.07.036
6) وب سایت سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو):
Does Improved Irrigation Technology Save Water? A Review of the Evidence. Discussion Paper on Irrigation and Sustainable Water Resources Management in the Near East and North Africa"
7) گزارش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، "آیا بهبود فنآوری آبیاری به صرفه جویی آب منجر خواهد شد؟ مروری بر شواهد موجود"
8) وب سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشهای کارشناسی، نقدی بر عملکرد سامانه های نوین آبیاری (تحت فشار) و سرمایهگذاریهای مرتبط انجام شده (http://rc.majlis.ir/fa/report/show/1101718)
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی،تاریخ انتشار:94تیر1398،کدخبر:182444،www.npps.ir