پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
چشمان منتظر مردم و حتی مقامات کشوری برای افتتاح پیرترین پروژه راهی در کشور (آزاد راه تهران_شمال) این سوال را مطرح می‌کند که بالاخره دلیل این همه تعلل در افتتاح این پروژه چیست؟مسیر آزادراه تهران _ شمال در چهار فاز از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و در مسیر دره کَن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان آرام آرام از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس با تونل بلند تالون به طول ۴ هزار و ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند.

شعار سال: سال ۵۳ طرحی با نام آزاد راه تهران _ شمال به میان آمد که فقط در حد حرف و نقش چند مهندس باقی ماند و آن چنان جدی و با قابلیت اجرایی نبود .

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فاز عملیاتی شدن این پروژه جامه تحقق بر تن کرد و کلنگ ساخت آن بر زمین خورد. ابتدای کار این طرح برای آغاز به کار به مزایده گذاشته شد و پس از پایان مزایده وزارت راه شهرسازی که در آن زمان با نام وزارت راه و ترابری معروف بود، برنده این مناقصه شد.

البته در این بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از برندگان رسمی این مناقصه بود که به همکاری وزارت راه و ترابری ملزم شد.

مسیر آزادراه تهران _ شمال در چهار فاز از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و در مسیر دره کَن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان آرام آرام از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس با تونل بلند تالون به طول ۴ هزار و ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند.

حال منطقه یا فاز اول این آزاد راه به مرحله بهره برداری نزدیک می‌شود و مسئولان یکی پس از دیگری برای بازدید از فاز یک آزادراه به این مکان می‌آیند. طول فاز یک آزادراه تهران-شمال حدود ۳۲ کیلومتر است که با راه اندازی آن تقریبا معادل ۶۰ کیلومتر از مسیر تهران شمال کاسته می‌شود و از آن طرف هم در بُعد زمانی مسافران کاهش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای را تجربه خواهند کرد.

کاهش ۶۰ کیلومتری مسافت با افتتاح فاز اول آزاد راه تهران شمال / تخصیص بودجه همراه با پیشرفت پروژه آزاد راه

*فاز یک پروژه عظیم آزاد راه تهران _ شمال از شهرستانک تا انتهای آزادگان تهران است

تخصیص منابع مالی آزاد راه تهران_شمال بدون مشکل عملیاتی شد / نوبخت: نگفتم پروژه دهه فجر افتتاح می شود!

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سنگینی قابل توجه حجم این پروژه گفت: طی بازدیدی که حدود یک ماه و نیم پیش از پروژه آزاد راه تهران_شمال داشتم با مشاهده کامل ابعاد این طرح اعلام شد که در صورت ادامه روند فعلی تکمیل پروژه، شاهد بهره برداری فاز یک آزاد راه تا پایان سال خواهیم بود.

او افزود: آزاد راه تهران_شمال تنها یک مسیر عادی نیست و به اضافه مهندسی فنی راه و ساختمان نیازمند طراحی و معماری خاصی بود که از جانب مهندسان زبده داخلی پایه ریزی و اجرایی شد. یکی از مهم ترین تاکیدات مجموعه ساخت پروژه، ایمن سازی و زیباسازی فضای این پروژه بوده و هست؛ البته در این بین مسئولان قول هایی که برای افتتاح این پروژه داده اند را نیز فراموش نکرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: وجود بلایای طبیعی و اتفاقات ناگهانی در ساخت این پروژه را نباید از یاد برد. ممکن است حین آماده سازی قسمتی از پل یا زیر ساخت ریزش کرده و ادامه مسیر تکمیل با توقف مواجه شود که این امر یک موضوع طبیعی در صنعت ساخت و ساز است. قطعا اینگونه موارد برای افتتاح هم تاخیری ایجاد میکند.

آزادراه تهران_شمال کِی راه اندازی می‌شود؟ / کاهش ۶۰ کیلومتری مسافت و ۳۰ دقیقه‌ای زمان با افتتاح فاز یک آزادراه تهران_شمال

نوبخت با اشاره همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل هر چه سریع‌تر این طرح گفت: فاز یک آزاد را تهران_شمال تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد که با راه اندازی این فاز، حدود ۶۰ کیلومتر مسیر مسافران تهران به شمال سبک‌تر می‌شود. این مسیر تنها فاز یک این طرح بوده و هنوز قطعات بعدی در دست تکمیل است که با تکمیل آن‌ها حدود یک و نیم ساعت از زمان سفر به شمال کاسته خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا تخصیص بودجه عملیاتی شده اما تامین اعتبار تاحدودی با مشکل مواجه است؟ تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد نیاز طرح های عمرانی را جزو اولویت های خود قرار داده است؛ منابع مورد نیاز این طرح نیز تخصیص داده شده و پیمان کار به محض در خواست منابع باید با انجام کارهای اداری مورد نیاز اعتبار خود را دریافت کند.

آزادراه تهران_شمال کِی راه اندازی می‌شود؟ / کاهش ۶۰ کیلومتری مسافت و ۳۰ دقیقه‌ای زمان با افتتاح فاز یک آزادراه تهران_شمال

او همچنین در ادامه با اشاره به حاشیه ایجاد شده درخصوص اینکه قرار است این طرح در هفته دولت یا دهه فجر افتتاح شود نیز گفت: من هیچ‌گاه برای افتتاح این پروژه زمان یا هفته خاصی را نام نبردم ولی قول بهره برداری آن تا پایان سال را دادم. در پروژه های عمرانی نظیر این طرح حوادث های سازه ای و تخریب ها طبیعی است و ممکن از زمان بهره برداری را جابه جا کند.

تلاش برای افتتاح فاز یک پروژه آزادراه تهران_شمال تا دهه فجر

۴ مرداد ۹۸ فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به همراه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور به بازدید از این پروژه رفته اند که رئیس بنیاد مستضعفان در این بازدید در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان دقیق افتتاح این طرح گفت: پیشرفت ۹۵ درصدی فاز اول این پروژه مشهود است و تلاش می‌کنیم تا افتتاح رسمی فاز اول این آزاد راه دهه فجر امسال صورت پذیرد، اما اگر دولت تا پایان تابستان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب را تخصیص دهد، این آزاد راه به صورت موقت و آزمایشی بازگشایی خواهد شد.

او ادامه داد: از سال ۷۵ تا سال ۹۴ ساخت این آزاد راه بر عهده چینی‌ها بوده که متاسفانه در طی این سال‌ها هیچ پیشرفت فیزیکی در این آزادراه صورت نگرفته بود و در نهایت چینی‌ها بعد از گذشت مدتی فاینانس را رها کردند. بعد از چینی‌ها پیمانکاران و مشاوران ایرانی وارد عمل شده و با قیمت بسیار پایین‌تر پروژه را ادامه دادند.

آزادراه تهران_شمال کِی راه اندازی می‌شود؟ / کاهش ۶۰ کیلومتری مسافت و ۳۰ دقیقه‌ای زمان با افتتاح فاز یک آزادراه تهران_شمال

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از ساخت قطعه ۱ باقی مانده است، گفت: روسازی و زیرسازی قطعه ۱ این آزادراه به اتمام رسیده و تنها نصب تجهیزات و تهویه‌ها و هواکش‌ها در تونل‌ها باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی و ابلاغ آن ساخت این آزادراه به اتمام می‌رسد.

او گفت: افتتاح رسمی این آزادراه با حضور مقامات در دهه فجر خواهد بود، اما به شرط آن که دولت همت کرده و تعهد‌های مالی را در قالب پول به ما تخصیص دهد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ارزش فعلی قطعه ۱ آزادراه تهران شمال ۹۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم بنیاد مستضعفان است که بر اساس نرخ روز سهم بنیاد مستضعفان کمی بیشتر شده و به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نکته قابل توجه اینجاست که پیش تر از این محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود که "قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری می‌رسد."

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در مورد قطعه یک این آزادراه اعلام کرد که پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی همراه بوده و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بودجه این طرح که به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص می‌یابد یعنی امسال رقمی معادل ۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد. هرچند در سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای این پروژه مصوب شد اما رقم ابلاغی برای این پروژه معادل ۴ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان است.

سردرگمی اتمام این پروژه تا حدودی هم گریبان مدیران و مسئولان دولتی را گرفته است و همچنین مردمی که ساعات طولانی را در ترافیک جاده ای تهران-شمال گرفتار می شوند. حال باید دید زمان تکمیل و تحویل این پروژه عظیم به کشور و مردم چقدر ادامه دار خواهد بود و این طرح که به عنوان پیرترین پروژه عمرانی نام برده می شود، کِی به اتمام می رسد!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 11مرداد 98، کد خبر: 7022991، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین