پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
ایران همواره سعی کرده است از طریق رایزنی مقامات دولتی خود چالش‌های دیپلماتیک با طرف اروپایی را حل‌وفصل کند، چالش‌هایی که هنوز هم مانع اصلی در ایجاد رابطه‌ای راهبردی فی‌مابین علیه خودسری‌های آمریکاست.
شعار سال : چندی پیش در بروکسل گروهی از لابی گران با امضای نامه‌ای خطاب به روسای اتحادیه اروپا خواهان قاعده‌مند شدن لابی‌گری در بروکسل شدند.

آن‌ها در نامه خود خواستار ثبت جزئیات فعالیت افراد فعال در این حرفه، این که آن‌ها چه کسانی هستند، چه سیاستی را دنبال می‌کنند و خواهان اعمال‌نفوذ در چه عرصه‌های سیاسی هستند و چقدر پول را صرف اهداف خود می‌کنند.

لابی‌گری در بروکسل چقدر بزرگ است؟
سازمان شفافیت بین‌المللی (TI) در مورد سازمان‌های لابی‌گر در بروکسل می‌گوید که این شهر دومین مرکز بزرگ جهان در این عرصه محسوب می‌شود و به قدری این حرفه در این شهر رواج دارد که دیگر راهی برای نظارت بر آن عملاً وجود ندارد.

بررسی اسناد مؤسسات لابی‌گری در بروکسل نشان می‌دهد ۷۵درصددیدارلابی‌گران بروکسلمربوط به حفظ منافعشرکت‌های بزرگاست کهدر این میان مایکروسافت تنها درسال‌های ۲۰۱۵ میلادی با صرفحدود پنجمیلیون یورو و برپایی ۱۷ جلسه باتصمیم‌گیرندگان اروپایی پیشتازبوده است.

به همین دلیل ثبت اطلاعات و اهداف فعالان در عرصهلابی‌گری و این کهآن‌ها چه سیاستی را دنبالمی‌کنند و به دنبالاعمال‌ نفوذ در چهزمینه‌هایی هستندبرای مؤسسات لابی‌گر در بروکسل الزامی است.

**چرا کمیسیون اروپایی از لابی‌گرها استفاده می‌کند؟

از آنجا که کمیسیون اروپا که مؤثرترین نهاد اجرایی است فاقد نیروی انسانی کافی است به همین دلیل اغلب برای سیاست‌گذاری از بازیگران غیردولتی در حوزه‌های تخصصی موردنیاز خود به‌واسطه تجربه و تخصصی که دارند بهره می‌برد و با کسب مشاوره و راهکار از گروه‌های غیردولتی فعال، راهکارهای لازم برای کمیته‌های مختلف این کمیسیون را تأمین می‌کند.

**بروکسل پایتخت لابی‌گری اروپا:

بروکسل به پایتخت لابی‌گری اروپا بدل شده است و این لابی‌گران که تعدادشان از اعضای کمیسیون اروپا بیشتر است در قالب اندیشکده و شرکت‌های مشاوره‌ای خوراک اطلاعاتی لازم برای تصمیم‌گیری در پارلمان اروپا را فراهم می‌کند.

باید توجه داشت نوعی نیاز دوسویه همواره در شکل‌گیری لابی‌گری در اروپا نقش داشته است،از یکسو گروه‌های ذی‌نفوذ که طیف وسیعی از گرایش‌های سیاسی را در بر می‌گیرد و باید به قوانین مورد انتظار خود در سطح اروپا دست یابند و از سوی دیگر پارلمان اروپا نیاز به دسترسی به اطلاعاتی دارد که به بتواند به نوعی هویت و مشروعیت بین‌المللی برای نهادهای فراملی اتحادیه اروپا فراهم کند.

**دلیل سستی طرف اروپایی در برقراری رابطه راهبردی با ایران چیست؟

کارشناسان معتقدند ارتباط دیپلماتیک در سطوح مختلف دولتی برای گفتگو و رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا ظرفیت لازم برای تأثیرگذاری بر تصمیمات این اتحادیه را فراهم نمی‌کند و باید با بهره‌گیری از طرف‌های غیردولتی به ارائه تصویر شفاف از مواضع ایران اقدام کرد.

تحلیل گران بر این باورند تا مادامی‌که ایران از طریق ارائه مستندات و اطلاعات به تشکل‌ها و گروه‌های تأثیرگذار وارد عمل نشود نمی‌تواند بر تصمیمات پارلمان اروپا تأثیر گذارد.

در حال حاضر این قبیل گروه‌ها توسط لابی‌های صهیونیستی و دشمنان کشور تغذیه فکری می‌شوند و نتیجه آن نیز به‌صورت مصوبه‌ای از پارلمان اروپایی منتشر می‌شود.

**آیا ایران از لابی‌گران بروکسل به نفع روابطش با اروپا استفاده می‌کند؟

از سوی دیگر روابط ایران و اتحادیه اروپا همواره دارای فراز نشیب‌هایی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی بوده است، فراز و نشیب‌های که موجب شده در اکثر موارد با وجود منافع مشترک در موضوعات گوناگون دو طرف از شکل‌گیری رابطه‌ای راهبردی باز ماند.

همین موضوع موجب شده هیئت‌های عالی‌رتبه ایران نیز با وجود به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود هنوز در شکل‌گیری رابطه راهبردی با اتحادیه اروپایی کاملاً موفق نباشند و به برگ برنده بازی آمریکا در تقابل موضوعات بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران بدل شود.

باوجود اینکه از دیرباز گفتگو در حوزه دیپلماسی دولتی در دستور کار سیاست خارجی ایران در برخورد با اتحادیه اروپا قرار داشته، لکن نتایج مورد انتظار ایران از رویکرد محقق نشده است.

**تعامل ایران با لابی‌گران بروکسل:

تحلیلگرانه معتقدند ایران نیز بهتر است بیشتر از آنکه به بروکسل به‌ عنوان مرکز دیپلماتیک رسمی اروپا توجه داشته باشد باید این شهر را به‌عنوان امپراتوری لابی‌ها قبول کند و با آن‌ها در مورد موضوعات راهبردی خود به تفاهم مؤثر دست یابد.

آن‌ها بر این باورند جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیگیری رایزنی خود با مقامات رسمی اتحادیه اروپایی نیاز به استفاده ابزاری از بازیگرانی غیردولتی در اروپا را دارد تا به کمک آن‌ها تصویری منصفانه و واقع‌بینانه از رویکردهای خود ارائه کند.

**تعامل معاندان جمهوری اسلامی ایرانبا لابی‌گران بروکسل:

عدم حضور لابی‌گران ایران در سطح اتحادیه اروپایی منجر به آن شده است که عرصه فعالیت برای گروه‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران در نهادهای مختلف اتحادیه اروپایی مهیا شود.

در حال حاضر، با توجه به آمار موجود در پورتال کمیسیون اروپایی، تنها گروه‌هایی در آن ثبت‌ شده‌اند که همه آن‌ها به‌صورت رسمی و قانونی علیه ایران در اتحادیه اروپایی مشغول به فعالیت هستند.

درواقع، در غیاب لابی‌گری ایران، این قبیل گروه‌های با ارائه اطلاعات غلط و مخدوش به نهادهای تصمیم گیر اتحادیه اروپایی، ضمن ایجاد هزینه برای جمهوری اسلامی ایران، درصدد تیرگی و سردی روابط ایران و اتحادیه اروپایی خواهند شد.

**لابی‌گری هموارکنندهمسیر دستیابی به اهداف:

در هر حا به نظر می‌رسد رویکرد لابی‌گری به‌عنوان یکی از عناصر مفید دربهبود روابط با اتحادیه اروپاست کهمورد غفلت واقع شده است و درنتیجه نمی‌توان انتظار خاصی از استمرار گفتگوها و دیپلماسی رسمی بین ایران و اتحادیه بدون توجه به مقوله لابی‌گری در سطح بروکسل داشت.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمرکز و توجه دولتمردان ایرانی به مقوله لابی‌گری در سطح اتحادیه اروپایی به این معنا نیست که اهداف و منافع ایران از این روش به سهولت تأمین می‌شود، بلکه با برخورداری از استراتژی مدون و طولانی‌مدت در چگونگی ارتباط با اتحادیه اروپایی و تک‌تک کشورهای عضو، لابی‌گری صرفاً هموارکنندة مسیر در دستیابی به منافع و اهداف ایران در اتحادیه خواهد شد.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 12 مرداد1398 ، کدخبر: 408385: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین