پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" روز شنبه نوشت: اروپایی ها از برنامه تشکیل نیروی نظامی برای حمایت از نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان عقب نشینی می کنند.

شعار سال : تارنمای القدس العربی گزارش داد: اروپایی ها از برنامه تشکیل نیروی نظامی برای حمایت نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان عقب نشینی می کنند و مهم‌ترین دلیل این کار که- تقریباً این ‏پرونده را فیصله داده است- این بود که ایران و روسیه از آغاز یک رزمایش نظامی در دریای عرب و شمال اقیانوس هند خبر دادند.

از وقتی که تهران نفتکش انگلیسی را در واکنش به اقدام دولت لندن در توقیفنفتکش گریس ۱ در جبل الطارق، ضبط کرد، صحبت ها درباره احتمال تشکیل نیروی بین‌المللی برای حمایت از دریانوردی در خلیج فارس و دریای عرب بالا گرفت؛ اما پس از فاصله گرفتن کشورهایی چون چین، هند از سیاست کشورهای غربی، این تلاش ها و طرح های مختلف، راه به جایی نبرد.

‏اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفت در قبال سیاست انگلیس و آمریکا یک سیاست محتاطانه اتخاذ کند و سرانجام سازمان پیمان آتلانتیک ‏شمالی (ناتو) که می بایست در مقام دفاع از انگلیس بر می آمد، در این باره، موضعی بی طرف اتخاذ کرد.‏

به استثنای انگلیس که ناوهای جدیدی به آب‌های خلیج فارس اعزام کرد، کشورهای اروپایی از اعزام ناو جنگی پرهیز کردند و حتی برخی کشورها چون اسپانیا ناوچه هایش را از منطقه خارج کردند.

با وجود این که همچنان صحبت از تنش و احتمال ‏بروز جنگ می شود، منطقه خلیج فارس شاهد کمترین استقرار ناوهای جنگی از جمله کشتی های جنگی ‏آمریکایی است و این نخستین بار است که این منطقه از ناوهای هواپیمابر واشنگتن خالی می شود و ناو "آبراهام ‏لینکلن" در آب‌های دریای عرب لنگر انداخته و آمریکا تنها به حضور ناوشکن "باکسر" در منطقه خلیج فارس اکتفا کرده است.

تصمیم اروپایی ها برای انصراف از تشکیل نیروی نظامی دریایی برای تضمین دریانوردی، علل مختلفی دارد که در صدر ‏آن‌ها این است که آنها تمایلی به شعله ور شدن جنگ ندارند؛ بویژه آن که این کشورها بخش عمده نیازهای نفتی شان را از ‏خلیج فارس تأمین می کنند؛در حالی که آمریکا دیگر به نفت اعراب تکیه ندارد و به همین خاطر اروپا (در صورت تشکیل نیروی نظامی در خلیج فارس) بیشترین خسارت را خواهد دید.

از سوی دیگر،اروپایی‌ها خوب می دانند که تهران به همان میزان که ایران دوست داردغربی ها به حاکمیت احترام بگذارند و از آن نفت بخرند، دوست ندارند که جنگی روی دهند.

آنها همچنین درک کرده اند که کشتی جنگی آن‌ها توان مقابله با قدرت موشکی ایران را ندارد و در نتیجه،خلیج فارس به گورستان نیروهای اروپایی تبدیل می شود. در این باره، می توان به اقدام محتاطانه آمریکا اشاره کرد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را از خلیج فارس دور نگه داشته و آن را در آب های بین المللی واقع در میان دریای عرب و اقیانوس هند مستقر کرده است. موضوعی که این روزها نگرانی اروپایی‌ها را افزایش داده است، اعلام برگزاری رزمایش ناوگان ‏دریایی ایران و روسیه در دریای عرب و شمال اقیانوس هند است. این رزمایش در واقع پس از رزمایشی که در دریای خزر انجام شد، دومین مانور نظامی به شمار می آید.

این رزمایش های جدید نظامی تهران و مسکو، حاوی پیامسیاسی برای آمریکا و اروپایی دارد؛ با این مضمون که روسیه در تنش اخیر در کنار تهران ایستاده است و اروپایی ها تلاش می کنند که از زمانی که مسکو شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد، از هرگونه رویارویی با روسیه در موضوعات ژئوپلیتیک خودداری کنند.

سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 13 مرداد1398 ، کدخبر: 83423618: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین