پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۲۴۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی که علاقه‌مند به دانشگاه‌داری هستند موسسات غیرانتفاعی راه‌اندازی کرده‌اند و عمل به قوانین در نظر گرفته‌شده در مورد این فعالیت‌های همزمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بررسی ها نشان دهنده وجود پارهای ابهامات و تخلفات در موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس است.

شعارسال: بی‌شک موضوع کیفیت مؤسسات غیرانتفاعی را باید یکی از داغ‌ترین اخبار این روزهای حوزه دانشگاه برشمرد تا جایی که چندی قبلی هیئتی از وزارت علوم به این منظور از شش موسسه غیرانتفاعی بازدید کردند.

 

به همین منظور خبرگزاری آنا تلاش دارد بررسی عملکرد فنی و محتوایی این موسسات را در دستور کار خود قرار دهد.

موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس یکی از موسساتی است که از بهمن‌ماه ۹۲ آغاز به کار کرد و عمده مجوزهای صادرشده آن (به‌جز دو مجوز سال اول) از سال ۹۳ به بعد صادر شده است.

آگهی تأسیس این موسسه در سال ۱۳۹۴ در روزنامه رسمی درج شده، اما فعالیت موسسه طبق دفترچه سازمان سنجش از سال ۱۳۹۲ بوده است. براساس آگهی روزنامه رسمی کل سرمایه تأسیس این موسسه یک میلیون تومان بوده است. این موسسه شش عضو هیئت مؤسس دارد که هر یک، هزار ریال آورده داشتند و مسئول آن ۹ میلیون و ۹۹۴ هزار ریال برای تأسیس موسسه گذاشته است. براساس اعلام سایت این موسسه ۳۶ استاد به دو صورت تمام‌وقت و مدعو در آن مشغول به فعالیت هستند.

 

 

۱-تصویر روزنامه رسمی مؤسسه غیرانتفاعی هنر و معماری پارس

 

۲-جدول پذیرش دانشجو در مؤسسه پارس تا سال ۱۳۹۷

تعداد اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت این موسسه مشخص نیست. براساس اعلام سایت این موسسه از ۳۶ استادی که با آن همکاری دارند ۱۵ نفر عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر، دارای مسئولیت اجرایی، بازنشسته یا در خارج از ایران ساکنند؛ که از جمله آنها می‌توان به ناصر کلینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، فرشاد نصراللهی دانشیار در موسسه تامین انرژی دانشگاه هنر برلین، حسین سُلطان زاده دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مُحمدحسین ماجدی اردکانی مدیرکل استاندارد یزد، حمید میرمیران عضو هیئت علمی دانشكده معماری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، حسن صادقی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پروفسور هشیار نوشین استاد بازنشسته ساکن انگلیس، مهناز ترابیان عضو هیئت علمی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی، سید محسن فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمود حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، احمد میرزاکوچک خوشنویس عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سید بهشید حسینی عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه هنر، اصغر حاج سقطی استادیار بازنشسته دانشگاه علم و صنعت ایران و محمدرضا بمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.

شش نفر هم از جمله عادل فرهنگی، عبدالرضا محسنی، محمدرضا سلطان دوست، امان‌الله یغمایی، محمدعلی کاشف، بهنام اتابکی در سایت دانشگاه پروفایلی ندارند.

از طرف دیگر استادی که به عنوان عضو هیئت علمی تمام وقت یک دانشگاه یا موسسه انتخاب شود نمی‌تواند به عنوان عضو هییت علمی موسسه‌ای دیگر منصوب شود که همین مسئله در این موسسه جای سوال دارد. با این حال پس از بررسی‌های وزارت علوم مشخص می‌شود که تعداد اعضای هیئت علمی این موسسه بعد از ۵ سال فعالیت کافی نبوده است؛ چراکه وزارت علوم در بهمن ۹۷ به این موسسه اعلام کرد که باید ۱۸ عضو هیئت‌علمی با مدرک کارشناسی ارشد و ۲۳ عضو هیئت‌علمی با مدرک دکتری جذب کند که البته تاکنون نتیجه جذب این افراد مشخص نیست.

در آگهی بهمن ۱۳۹۷ وزارت علوم براساس تصاویر زیر جذب عضو هیئت علمی در این مؤسسه اعلام شده است.

 

 

 

 

۳-جدول اعلام نیاز جذب هیئت علمی مؤسسه پارس

طبق اساسنامه مصوب این موسسه و اهداف آن که در سایتش به چشم می‌خورد، محدوده فعالیت این موسسه در گروه هنر و معماری است، درحالی‌که این موسسه در رشته‌های فنی و مهندسی و منابع طبیعی نیز پذیرش دانشجو دارد! ازجمله این رشته‌ها کاردانی کارهای عمومی ساختمان (عمران)، کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران، کارشناسی پیوسته مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی عمران - مدیریت ساخت، کارشناسی پیوسته مهندسی صنایع و کارشناسی ناپیوسته مهندسی منابع طبیعی - محیط‌زیست است.

 

۴-تصویر اهداف مؤسسه پارس؛ منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این مؤسسه

این موسسه در نزدیکی پردیس فنی یکی از دانشگاه‌های دولتی در سه ساختمان مسکونی بازسازی شده با مجموع زیربنای ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع مستقر شده است و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد؛ به این ترتیب سرانه فضای آموزشی هر دانشجو حدود یک مترمربع تخمین زده می‌شود. در صورتیکه میانگین سرانه آموزشی در دانشگاه‌های غیردولتی دیگر در مجموعه وزارت علوم نظیر پیام‌نور و علمی کاربردی حدود ۲,۵ متر است.

 

رئیس موسسه غیرانتفاعی پارس همزمان استاد تمام وقت یک دانشگاه دولتی است

رئیس این موسسه، عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت و مدیر گروه یکی از دانشکده‌های یک دانشگاه‌ دولتی است. در صورتیکه براساس ماده ۷۷,۱ و تبصره ۴ ماده ۲۱ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی، اعضای هیئت‌علمی نمی‌توانند همزمان مدیر موسسه غیرانتفاعی و عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه دولتی باشند! این یکی از تخلفات آشکار در این موسسه است. براساس مستندات روزنامه رسمی کشور مدیریت این عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی برای سال ۹۷ هم تمدید شده است، موضوعی که در کنار سایر ابهامات این موسسه نیاز به رسیدگی دارد.

انتظار می‌رود با وجود شعار دهه سرآمدی آموزش و عدالت آموزشی، جذب دانشجو فدای رانت‌ها نشود و اعضای هیئت‌علمی که دسترسی بهتری به اتاق مدیران دارند از فرصت‌های ویژه برخوردار نشوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1398 ، کدخبر: 407195 ،www.ana.ir 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
0
این موسسه بعد از دانشگاه صدرا ، داره گند می زنه به همه چیز. چرا وزارت علوم بررسی نمی کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین