پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
به گفته بسیاری از کارشناسان عرصه روانشناسی که به زوج‌های در شرف طلاق مشاوره می‌دهند، مشکلات جنسی یکی از اصلی‌ترین دلایل ناموفق بودن زندگی جوانان است. مشکلات جنسی یکی از موضوعاتی است که حتی با رشد تکنولوژی در دنیای مدرن هم تغییری نکرده و هنوز سواد زناشویی در جامعه ایرانی بسیار پایین است.
شعار سال:به گفته بسیاری از کارشناسان عرصه روانشناسی که به زوج‌های در شرف طلاق مشاوره می‌دهند، مشکلات جنسی یکی از اصلی‌ترین دلایل ناموفق بودن زندگی جوانان است.
ریشه خیانت زوجین عموماً در نارضایتی جنسی است
 مشکلات جنسی یکی از موضوعاتی است که حتی با رشد تکنولوژی در دنیای مدرن هم تغییری نکرده و هنوز سواد زناشویی در جامعه ایرانی بسیار پایین است.

 بهروز رجبی، روانشناس و روان‌درمانگر، صحبت‌هایش را با اشاره به اهمیت مشاوره‌های پیش از ازدواج آغاز کرد: «قبل از صحبت درباره آن دسته از آسیب‌های زندگی زوجین که منجر به طلاق می‌شود، باید این نکته را به جوانان یاد داد که مشاوره مربوط به قبل از ازدواج است نه پس از آن. متاسفانه فرهنگ مشاوره‌ پیش از ازدواج با وجود گذشتن مدت زیادی از برپایی این مراکز، اصلاً در جامعه ایرانی جا نیفتاده است و حتی والدین هم از فرزندان‌شان چنین تقاضایی نمی‌کنند. بدتر اینکه حتی به محض بروز مشکل هم به سمت این مشاوره‌ها نمی‌روند و درصد کمی از زوجین هستند که برای مشکلات حاد خود به مشاور مراجعه می‌کنند. وقتی مشکل عمیق و ریشه‌ای‌ شد و فکر طلاق به ذهن‌شان رسید تازه به سمت مشاوره می‌روند. در این مورد هم اگر موضوع اجباری شدن مشاوره پیش از طلاق پیش نیاید، درصد کمی از جوانان به این مراکز می‌رفتند.»

رجبی مشکلات زوجین را به چند دسته با فراوانی بالا تقسیم می‌کند: «در حال حاضر مراجعانی که برای مشاوره طلاق به ما رجوع می‌کنند عموماً در چند دسته مشخص تقسیم می‌شوند؛ خیانت، نداشتن مهارت‌های زندگی، مشکلات اقتصادی و بیماری‌های شخصیتی هم جزو بالاترین آمار در مراجعان است. اما نکته مهم اینکه مسائل جنسی به عنوان لایه زیرین خیلی از این مشکلات محسوب می‌شود؛ یعنی وقتی مشکلات زوجین را در جلسات مشاوره می‌شکافیم، هم ما و هم زن و شوهر متوجه می‌شوند که نداشتن رابطه جنسی درست چقدر روی مشکلات‌شان تاثیر گذاشته است.»

این روانشناس، که متخصص مشاوره‌های جنسی به زوجین است، گفت: «موضوع مشاوره پیش از ازدواج که در ابتدای صحبتم به آن اشاره کردم برای این مساله هم بسیار مفید است. وقتی زوجین با طبع جنسی هم آشنا شوند، قطعاً در آینده زندگی بهتری خواهند داشت. اگر اختلالی در رابطه جنسی داشته باشند، با آن آشنا می‌شوند و درمانش می‌کنند. تصورشان از همبستر شدن با آنچه در فیلم‌ها دیده‌اند متفاوت می‌شود و شکل واقعی به خود می‌گیرد. به نوعی سواد زناشویی آنها افزایش می‌یابد. موضوعی که با وجود پیشرفت تکنولوژی در بین جوانان تا به امروز رشد چندانی نداشته است. تحقیقات علمی ثابت کرده است که رابطه جنسی در سایه یک رابطه درست و سالم تا چه اندازه بر سلامت جسم و ذهن افراد تاثیر خواهد گذاشت. زوجی که رابطه جنسی سالمی دارند علاوه بر اینکه در زندگی شخصی‌شان انسان‌های خوشحال‌تری هستند، در اجتماع هم افراد سالم‌تری به نظر می‌رسند.»

رجبی معتقد است خیانت به عنوان یک مشکل شایع، ریشه در نارضایتی جنسی زوجین دارد: «طبق نمونه‌برداری‌ای که در تحقیقات ما انجام شده، در حال حاضر در مناطق بالای شهر تهران تعداد طلاق بیشتر از مناطق جنوبی است. در شمال شهر از هر پنج ازدواج، سه وصلت به طلاق منجر می‌شود که این عدد در مناطق جنوب شهر چهار از 10 است. بر اساس همین تحقیقات هم مشخص شده حدود 80 درصد از این طلاق‌ها به خاطر خیانت بوده است. درصدی که پیشتر فقط مختص مردان بود و حالا کیس‌های زنی هم داریم که به خاطر خیانت خودشان مراجعه می‌کنند. نکته مهم این است که خیانت‌ها هم عموماً پیشینه نارضایتی جنسی دارند و اگر زوج‌ها آگاه باشند، در خیلی از موارد مشکل‌شان این‌قدر جدی نمی‌شود.»
                       
این روان‌درمانگر با ابراز تاسف از مقاومت‌ها نسبت به آموزش جنسی ادامه داد: «متاسفانه فقدان آموزش در موضوع جنسی به شدت به جامعه ایرانی ضربه زده است. سال‌ها پیش به ما و گروهی از افرادی که برای آموزش ایدز به مناطق مختلف می‌رفتیم، می‌تاختند و می‌گفتند شما باعث دامن زدن به فساد می‌شوید. اما بعد از مدتی آمار ایدز بالا رفت و خودشان فهمیدند که باید با آموزش و تبلیغات درست کنترلش کنند و حالا می‌بینید که به راحتی در رادیو و تلویزیون از ایدر حرف می‌زنند. اما چرا اول باید آسیب ببینیم و قربانی بدهیم و بعد به فکر آموزش بیفتیم؟»

رجبی با اشاره به آمار بالای تعرض به کودکان گفت: «همین الان آمارهای زیادی از تجاوز و کودک‌آزاری در مدارس اعلام می‌شود. اگر به کودک موضوع جنسی آموزش داده شود، اگر با بدنش آشنا شود، اگر از سن کم یاد بگیرد که حریم خصوصی چیست، قطعاً می‌تواند در مقابل این خطرات از خود دفاع کند. اما اجازه آموزش در مدارس را نمی‌دهیم و مشکلاتش را هم در طول سال بارها می‌بینیم و می‌شنویم.»

این روان‌درمانگر در پایان به اهمیت وجود روانشناس خانواده اشاره کرد: «روانشناس خانواده باید همچون پزشک خانواده در دستور کار برنامه‌های نظام سلامتی کشور قرار گیرد. باید کم‌کم فرهنگ مراجعه به روانشناسان را به مردم آموزش دهیم. در همین 2 سالی که مشاوره پیش از طلاق اجباری شده، ما با کاهش 10 درصدی در برخی مناطق مواجه شد‌ه‌ایم. مراجعان فراوانی داشتیم که با افزایش سواد زناشویی زندگی خودشان را متحول کرده‌اند. اگر می‌خواهیم جامعه سالم‌تری داشته باشیم، نمی‌توانیم از نقش موثر آموزش بگذریم.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:14مرداد1398،کدخبر:۱۸۳۹۱۵،etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
0
شاید مهمترین علت طلاق ها نداشتن اگاهی کافی و بینش در مورد فرهنگ ازدواج و خانواده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین