پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
جناب آقای ظریف! برجام به دو علت به جای ۲ صفحه، ۱۵۰ صفحه شده است؛ اول اینکه؛ آنهمه امتیاز نقدی که به حریف داده‌اید هرگز در دو صفحه جای نمی‌گرفت! دوم آنکه؛ اگر برجام در ۲ صفحه تنظیم شده بود، هر کس فقط با یک نگاه گذرا به آسانی متوجه می‌شد چه کلاه گشادی سرمان گذاشته‌اند.
شعارسال: «حسین شریعتمداری» در واکنش به پاسخ «محمدجواد ظریف» به پرسش خبرنگار «کیهان» در نشست خبری، در یادداشت کوتاهی نوشت:

سؤال خبرنگار کیهان از آقای ظریف در کنفرانس خبری دیروز ایشان، یک پرسش ساده و خالی از ابهام بود و انتظار می‌رفت جناب ظریف با همان لبخندهای همیشگی که در مواجهه با مقامات آمریکایی و اروپایی بر لب دارند به سؤال خبرنگار ما نیز پاسخ بدهند که متاسفانه این انتظار برآورده نشد! سؤال خبرنگار کیهان این بود: «جناب آقای ظریف، شما 12 بهمن 97 در توئیتی نوشتید که توافق با آمریکا به‌اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد ولی چند هفته قبل گفتید که اگر به 4 سال قبل برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم! سؤال ما این است که چرا باید توافقی که به قول خودتان ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد، دوباره امضا کنید»؟! همانگونه که ملاحظه می‌کنید کیهان به یک تناقض آشکار در اظهارات جناب ظریف ‌اشاره کرده و علت آن را جویا شده است، اما آقای ظریف در پاسخ طولانی خود به مسائلی پرداخته‌اند که نه فقط پاسخ سؤال کیهان نبوده است بلکه- با عرض پوزش- ادعاهای بی‌اساس دیگری است که به نوبه خود نیاز به پاسخگویی دارد و در گزارش امروز کیهان به آن پرداخته‌ایم.

مثلا می‌فرمایند: «برجام توافق با آمریکا نبود. آمریکا فقط یک عضو ضروری بود»! و توضیح نمی‌دهند که چرا بیشترین ساعات مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با آمریکا بود تا آنجا که اعتراض وزیر خارجه فرانسه را نیز برانگیخت؟! و یا این سخن آقای روحانی را نادیده می‌گیرند که گفته بود: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است»؟! و یا، از کنار این اعتراف صریح آقای دکتر صالحی به آسانی عبور می‌کنند که تصریح کرده بود: «ما در مذاکرات هسته‌ای، با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه1+5»!

ایشان در بخش دیگری از پاسخ به سؤال کیهان می‌گوید: «دوستان ما ‌اشتباهی که می‌کنند این است که اگر کسی واقعا به آمریکا اعتماد کرده بود، برجام دو صفحه می‌شد؛... حتی دو صفحه هم نمی‌شد بلکه دو جمله می‌شد. اما برجام ۱۵۰ صفحه شد زیرا ما به آمریکا اعتماد نداشتیم»!

این استدلال آقای ظریف «وارونه‌نمایی»! است و باید گفت؛ جناب آقای ظریف! برجام به دو علت به جای ۲ صفحه، ۱۵۰ صفحه شده است؛

اول اینکه؛ آنهمه امتیاز نقدی که به حریف داده‌اید هرگز در دو صفحه جای نمی‌گرفت! یک بار دیگر برجام را بخوانید! امتیازات ایران در کجای این ۱۵۰ صفحه آمده است و امتیازات آمریکا در کجای آن نیامده است؟!

دوم آنکه؛ اگر برجام در ۲ صفحه تنظیم شده بود، هر کس فقط با یک نگاه گذرا به آسانی متوجه می‌شد چه کلاه گشادی سرمان گذاشته‌اند. آمریکا با تردستی این کلاه گشاد را در لابلای ۱۵۰ صفحه‌ای برجام گم و گور کرده است. لطفا به این اظهار نظر آقای دکتر صالحی توجه بفرمائید. ایشان با ابراز تاسف می‌گویند؛ «در بُعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء‌استفاده کند». حالا چه می‌فرمائید؟!

بخش‌های دیگر پاسخ آقای ظریف به خبرنگار ما را در گزارش امروز کیهان بخوانید.

بدیهی است که کیهان نه فقط با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد بلکه برای ایشان احترام فراوانی نیز قائل است و تحریم ایشان از سوی آمریکا را نیز کینه‌توزانه و غیر‌قابل توجیه می‌داند، اما سخن این است و کلامی کوتاه و منطقی نیز هست و آن اینکه، آقایان روحانی و ظریف باید در مقابل امکانات و ظرفیت‌های فراوان نظام که در جریان مذاکرات چند ساله هسته‌ای برباد داده‌اند پاسخگو باشند، همین!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1398 ، کدخبر: 13980513000057 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین