پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۲۵۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
پایتخت‌نشینان در تعطیلات آخر هفته می‌توانند برای خوردن سبزی پلو با ماهی و گذراندن لحظاتی بکر در کنار رودخانه و همچنین دیدن باغ‌های گردو و گیلاس پس از طی کردن حداکثر ۲ ساعت از تهران به روستای بکر«خمده» در حریم شرقی تهران رسیده و هوایی تازه کنند.این روستا که «خمده» نام دارد؛ در حدود ۱۲۰ کیلومتری تهران جای گرفته که برای سفر به آن باید وارد جاده تهران-فیروزکوه شوند و از میدان آزادی تا این روستا در ساعات بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه و در ساعات اوج ترافیک دو ساعت فاصله است.

شعار سالیکی از دغدغه‌های شهرنشینی هیاهوهای موجود در کلان‌شهرها، آلودگی هوا، ترافیک و حذف مکان‌ها و طبیعت‌ بکر از شهر است که ساکنان آنها را از نظر روحی نیز دچار خستگی و روزمرگی‌هایی کرده؛ از طرفی هم شاید شرایط اقتصادی و مشغله‌های کاری مجال رفتن به سفرهای طولانی را به شهر‌نشینان ندهد از همین رو بسیاری از افراد برای فرار از این شرایط و دمای هوای بالای تهران در این فصل به دنبال جاهای دیدنی و بکر اطراف شهر خود هستند. 

این روستا که «خمده» نام دارد؛ در حدود ۱۲۰ کیلومتری تهران جای گرفته که برای سفر به آن باید وارد جاده تهران-فیروزکوه شوند و از میدان آزادی تا این روستا در ساعات بدون ترافیک حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه و در ساعات اوج ترافیک دو ساعت فاصله است. این روستا در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه واقع شده که شاید یکی از گزینه‌های مناسب برای تهرانی‌ها برای طبیعت‌گردی و استفاده از آب و هوای پاک و خنک محسوب شود. روستای خمده یکی از روستاهای خوش آب و هوا و سرسبز استان تهران است که دمای آن نسبت به تهران ۵ درجه پایین‌تر است بنابراین در این روستا می‌توان نسیم خنکی را که د ر میان جنگل‌‌های پر درخت آن می‌پیچد حس کرد. روستا خمده جمعیتی حدود ۲۵۵ نفر را در خود جای داده و به‌عنوان سومین روستای نمونه گردشگری شهرستان فیروزکوه معرفی شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا وجود استخر طبیعی مملو از آب معدنی است که دور آن سنگ‌چین شده و بانوان و آقایان نیز می‌توانند در آن شنا کنند.

از دیگر جذابیت‌های این روستا می‌توان به دارا بودن مکان و شرایط لازم برای ماهی‌گیری اشاره کرد که همین جاذبه موجب شده سالیان طولانی گردشگران فراوانی به این روستا سفر کنند. در این روستا و در کنار رودخانه حبل رود مسافران می‌توانند باغ‌های گیلاس را ببینند و در این فصل چیدن گیلاس از درخت را نیز تجربه کنند. در روستای خمده و در باغی مملو از درختان کهنسال گردو با قدمتی ۱۰۰ ساله؛ یک اقامتگاه‌ بوم‌گردی با ظرفیت کلی بیش از ۵۰ نفر واقع شده که مکانی دنج، خلوت و آرامبخش برای فرار از گرمای تهران و کلان‌شهرها است این اقامتگاه بوم‌گردی دارای ۲ واحد ۱۵ مترمربع با ایوان‌های ۱۵ متری با ظرفیت ۵ نفر است و در آن ۶ سرویس بهداشتی در محوطه تعبیه شده و همچنین یک سوئیت ۱۱۰ متری ۲خوابه نیز به ظرفیت ۳۰ نفر با تمامی امکانات رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه نیز وجود دارد که معمولا تورهای گروهی آن را استفاده می‌کنند. در هر کدام از این واحدها و سوئیت، برای سیستم گرمایشی از بخاری گازی استفاده می‌شود. علاوه بر آن این اقامتگاه پارکینگی با ظرفیت ۳۴ خودروی سواری و ۵ اتوبوس دارد.

یکی از جذابیت‌های منحصر به فرد این منطقه بوم‌گردی وجود رودخانه حبل رود در انتهای باغ این اقامتگاه است که بوم‌گردان می‌توانند با پایین رفتن از پله‌هایی که تعبیه شده کنار این رودخانه رفته و ساعتی را آنجا بگذرانند در محوطه باغی اقامتگاه بوم‌گردی روستای خمده ۴۰‌آلاچیق وجود دارد. اتاق‌های کاهگلی این بوم‌گردی با گلیم و فرش‌های دستباف تزیین شده که اجاره آن برای هر نفر شبی ۵۰ هزار تومان به صرف صبحانه است و در صورت تمایل مسافران غذاهایی همچون سبزی پلو با ماهی، جوجه‌کباب و دیزی نیز برای وعده ناهار و شام سرو می‌شود که هزینه آن را جداگانه محاسبه می‌کنند. این در حالی است که در صورتی که برای یک شب اقامت در هتل یا ویلاهای فیروزکوه که خلوتی این بوم‌گردی را هم ندارد، بدون وعده غذایی به‌طور میانگین ۳۱۴هزار تومان باید هزینه شود؛ البته این اجاره‌بها برای اقامت یک شب خانوار ۳ تا ۷ نفر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 16مرداد 98، کد خبر: 3557031، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین