پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
حضور گردشگران سلامت در استان خوزستان یک فرصت اقتصادی بی نظیر است که با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و خدمات موردنیاز گردشگران می‌تواند به پای نفت برسد.

شعار سالمرز مشترک جغرافیایی ما با کشور‌های عربی همجوار به ویژه عراق و کویت باعث شده استگردشگری سلامتدر استان خوزستان در کنار دیگر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی رونق بگیرد.

حضور گردشگران سلامت در استان خوزستان یک فرصت اقتصادی بی نظیر است که با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز گردشگران می‌تواند درآمد‌های ارزی مطلوبی را برای کشور و استانمان به ارمغان بیاورد، به طوری که سالانه بیش از ۵ هزار بیمار بستری و ۲۰ هزار بیمار سرپایی از کشور‌های دیگر به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

بیمارستان آپادانا اهواز به عنوان مرکز درمانی نمونه برای پیاده سازی طرحتوریسم سلامتتعیین و مرکز ویژه پذیرش بیماران عراقی دارای اتاق‌های مخصوص و امکانات پزشکی ویژه، آماده جذب بیماران عراقی است و سایر بیمارستان‌های خوزستان نیز با تجهیز امکانات ویژه می‌توانند نسبت به پذیرش بیماران عراقی مبادرت ورزند.

بیمارستان آپادانا، بالاترین نرخ توریسم درمانی را دارد

ضامنی مدیر بخش توریسم درمانی بیمارستان آپادانا ،با بیان اینکه این بیمارستان بالاترین نرختوریسم درمانیرا دارد و روزانه میزبان تعداد زیادی از بیماران عراقی است، گفت: ما با دانشگاه پزشکی بصره و مراکز درمانی این شهر همکاری داریم و دفتر‌هایی را برای برقراری ارتباط بیماران با پزشکان ایرانی ایجاد کرده ایم.

او در خصوص نحوه مراجعه و استفادهبیماران خارجیاز خدمات توریسم درمانی این بیمارستان اضافه کرد: بیماران می‌توانند مدارک پزشکی خود را برای ما ارسال کنند تا همکاران ما اینجا تمامی اقدامات لازم از جمله؛ اخذ ویزا، رزرو هتل و پذیرش‌های مربوط به درمان را انجام دهند.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

ضامنی در ادامه افزود: پزشکان ما با بررسی پرونده‌های پزشکی بیماران برای آنها نسخه تجویز می‌کنند تا در همان کشور مبدأ خریداری کرده و در صورت نیاز از بیمار برای مراجعه و درمان حضوری درخواست نمایند.

این مقام مسئول در خصوص اخذ ویزا و گذرنامه اتباع خارجه گفت: پیش از این مدت‌زمان دریافت ویزا بین ۷ الی ۱۰ روز بود، اما اکنون با همکاری‌های صورت گرفته این مدت به چند ساعت کاهش یافته و بیماران برای اخذ گذرنامه و ویزا مشکلی نخواهند داشت و کمتر از ۲۴ ساعت می‌توانند مدارک خود برای ورود را دریافت کنند.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

فرامرز بهشتی فر رئیس بیمارستان آپادانا اهواز گفت: بیمارستان آپادانا به عنوان باسابقه‌ترین بیمارستان خصوصی استان برای چندمین سال متوالی موفق به دریافت گواهینامه توریسم درمانی IDP شده است.

او در ادامه تصریح کرد: این بیمارستان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت تلاش کرده تمام امکانات و تجهیزات را برای خدمات دهی به بیماران ایرانی و خارجی فراهم کند و اکنون مفتخریم که این بیمارستان به عنوان یک مرکز پایلوت کشوری، روزانه آماده خدمات دهی به بیماران سایر کشور‌ها است.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

بهشتی فر اذعان داشت: اغلب بیماران ما از کشور عراق هستند و بیمارانی از کشور‌های منطقه خلیج فارس شامل؛ عمان، کویت و امارات نیز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

رییس بیمارستان آپادانا اهواز با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار عمل جراحی در زمینه توریسم درمانی در این بیمارستان انجام شده است، افزود: با توجه به تقویت بنیه درمانی و تشخیصی در کشور ما و منطقه، بیماران برای انجام اعمال جراحی مانند؛ اورولوژی، ارتوپدی و قلب و عروق، ایران را انتخاب می‌نمایند.

توریسم درمانی، صنعتی ارزآور

او درخصوص جذب گردشگر سلامت و توسعه این صنعت بیان کرد: این بیمارستان تلاش کرده فضای فیزیکی و خدماتی خود را به گونه‌ای هدایت و ارائه کند که بیماران توریسم درمانی منطقه احساس راحتی کنند. ضمن اینکه در زمینه هتلداری نیز خدمات ویژه‌ای ارائه شده و رضایتمندی و نرخ مراجعه بیماران خارجی در حال افزایش است.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

این مقام مسئول درخصوص ارزآوری توریسم درمانی تصریح کرد: براساس آمار‌های بین المللی، ارزآوری این صنعت یکصد میلیارد دلار در کل جهان است و کشور ما قطعا می‌تواند با بهبود زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خدمات درمانی، درصد بالایی از این درآمد را به سمت خود جذب کند، همچنین می‌توان با کسب درآمد از این طریق، وابستگی به درآمد‌های نفتی را کاهش داد.

فرامرز بهشتی فر اذعان داشت: توانایی انجام اقدامات پیشرفته در این زمینه، هم در استان و هم در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم قطب توریسم درمانی خاورمیانه شویم، اما مثل هر برنامه دیگری نیاز به تمرکز و سرمایه گذاری مسئولان ذیربط در این زمینه به منظور درآمدزایی بیشتر از این صنعت احساس می‌شود.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

او اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک بخش جراحی قلب و بخش آنژیوگرافی در بیمارستان آپادانا افتتاح خواهد شد و قطعا از مسئولان درمانی کشور‌های منطقه نیز برای شرکت در این افتتاحیه دعوت خواهیم کرد.

سال ۹۲، آغازگر گردشگری سلامت در خوزستان

مهران حق پرست مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بحث توریسم سلامت به طور جدی از سال ۱۳۹۲ در کشور و خصوصا در وزارت بهداشت و درمان آغاز شد. این طرح همزمان نیز در دانشگاه‌هایی که با سایر کشور‌های هم مرز ارتباط مستقیم داشتند مثل دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان، نیز آغاز به کار کرد.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

او افزود: دفتر توریسم درمانی دردانشگاه جندی شاپوراهواز با هماهنگی و همکاری وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه، سازمان میراث فرهنگی و نظام پزشکی افتتاح شد و همه موارد از جمله؛ تعرفه ها، قیمت گذاری، هماهنگی داخل استانی و خارج استانی و هماهنگی با کشور‌های مبدأ انجام شده است.

حق پرست ادامه داد: با تلاش استان خوزستان و استان‌های کشور عراق، ۳ قرارداد مستقیم با این کشور منعقد شد که ۲ قرارداد با استان بصره و یک قرارداد با استان العماره است و این قرارداد‌ها شامل همکاری بین مراکز آموزشی و درمانی به منظور بهبود بهداشت و درمان استان ما و ۲ استان عراق است.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش برای ارتقاء سطح کیفی خدمات بیان کرد: در ابتدا تنها یک بیمارستان با گواهی بین المللی وجود داشت، اما هم اکنون ۱۱ بیمارستان و مرکز درمانی در حال دریافت گواهینامه IDP هستند.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: امسال وزارت بهداشت مجوز صدور گواهینامه برای مراکز جراحی محدود را نیز صادر کرده و سالانه ۶ هزار بیمار برای بستری شدن و بیش از ۲۰ هزار بیمار برای درمان‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که ارزآوری خوبی را نیز برای استان به دنبال داشته است.

مهران حق پرست ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت خدمات درمانی گفت: در بخش بهداشت و درمان در سطح بین الملل دارای جایگاه خوبی هستیم و از وجود پزشکان و تجهیزات خوبی در بیمارستان‌ها به خصوص در استان خوزستان بهره‌مند هستیم، به طوری که حتی بیماران خوزستانی هم نیاز به خروج از استان برای درمان ندارند.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

او گفت: با این حال برای رشد بیشتر این صنعت، نیاز به توسعه همه جانبه در بخش هتلداری، حمل و نقل، رفت و آمد، خدمات جاده‌ای و مرزی داریم که در این زمینه نیز هماهنگی‌ها انجام شده و گام‌های خوبی با همکاری استانداری و ارگان‌های ذیربط برداشته شده است که امیدواریم با ارتقای سطح کیفی خدماتی که در ارگان‌های مربوطه وجود دارد این صنعت رشد بیشتری داشته باشد.

رضایتمندی بیماران داخلی و خارجی از خدمات پزشکی

یکی از بیماران عراقی بستری در بیمارستان آپادانا اهواز که از خدمات توریسم درمانی بهره‌مند است، گفت: از طرق مرز شلمچه به ایران وارد شدم و به اهواز آمدم. من برای عمل بینی به این بیمارستان مراجعه کردم چراکه خدمات درمانی در ایران کیفیت بالایی دارد و ازنظر هزینه نیز برای ما مناسب است.

یکی دیگر از مراجعان خارجی در این بیمارستان در خصوص رضایت خود از هزینه‌ها و خدمات درمانی بیان داشت: چشم من آب مروارید دارد و از طریق یکی از اقوام با این مرکز درمانی آشنا شده ام. این دومین باری است که برای عمل مراجعه می‌کنم چرا که بسیار راضی هستم.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

بیمار دیگری افزود: از طریق مرز هوایی از عمان به شیراز و سپس با هواپیما از شیراز به اهواز آمده ام و از من به خوبی استقبال شد. شنیده بودم که در اهواز پزشکان متعدد و باتجربه‌ای فعالیت می‌کنند، به همین دلیل برای درمان مشکلات گوارشی، چشم و مفاصل به اینجا آمدم.

یکی از بیماران ساکن اهواز اظهار کرد: من از همه امکانات درمانی و خدماتی راضی هستم و همیشه به همه اقوامم در عراق پیشنهاد می‌کنم که برای درمان به اهواز بیایند.

همچنین بانوی عراقی که با مادرش در این بیمارستان حضور داشت، گفت: ما از کشور عراق برای درمان بیماری دیابت مادرم آمده ایم. ما از پزشکان اینجا، هزینه و خدمات راضی هستیم، چراکه پزشکان ایرانی دانش بالایی دارند و ایران برای درمان و اقدامات پزشکی خیلی خوب بوده و هزینه‌های درمان در اینجا کمتر از عراق است.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

احمد سامی که از بصره برای درمان بیماری پدرش آمده است، افزود: از طریق نزدیکان با پزشک معالج پدر و بیمارستان آشنا شدیم. ما فقط برای ویزیت آمده بودیم و بعد به علت درد پدر در ایران ماندیم تا عمل شود. ما مشکلی در زمینه هزینه نداریم و خدمات بیمارستان هم عالی است، چرا که به ما خدمات ویژه ارائه می‌شود.

توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می‌تواند به پای نفت برسد+فیلم

بیمار دیگری نیز گفت: من از بصره آمده ام، چرا که تجهیزات درمانی در عراق مناسب نیست و بسیاری از اعمال جراحی در بصره انجام نمی‌شود. ما معمولا بعد از تشخیص پزشک در عراق برای انجام عمل جراحی به ایران می‌آییم، زیرا شرایط بهتر است.

با وجود تحریم‌های گسترده و ایجاد مشکلات متعدد در اقتصاد کشور، صنعت توریسم درمانی صنعتی متفاوت و مناسب برای ارزآوری محسوب می‌شود که امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات درمانی به بیماران داخلی و خارجی جایگاه خود در سطح بین الملل و در زمینه بهداشت و درمان افزایش داده و با استفاده از مزایای اقتصادی این صنعت، کشورمان را سربلند سازیم.

تعداد بازدید : 10

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 18مرداد 98، کد خبر: 6998059، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین