پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف نظامی آمریکا با هدف تامین امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس واکنش نشان داد. وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اعلام کرد که این رژیم در حوزه اطلاعاتی و دیگر حوزه‌ها به ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس ملحق خواهد شد.

شعار سال: سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به انتشار این اخبار گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زا است و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف خودخوانده را، که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی‌ثباتی است، تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران‌آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج‌فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسوولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

موسوی درخصوص تلاش آمریکا برای شکل‌دهی یک ائتلاف نظامی یا برگزاری نشست امنیت دریانوردی در آینده به بهانه تامین امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه خلیج‌فارس با توجه به داشتن ۱۵۰۰ مایل ساحل در این منطقه و براساس مسوولیت تاریخی، خلیج‌فارس را ادامه قلمرو سرزمینی خود دانسته و خود را متعهد به تامین امنیت آن و امنیت تردد کشتی‌ها در این منطقه می‌داند و معتقد است حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس تحت هر نام و عنوانی که باشد نه‌تنها کمکی به تقویت امنیت در این منطقه نمی کند، بلکه زمینه تنش و بحران را در منطقه حساس خلیج‌فارس بیش از پیش فراهم می‌آورد. مقام‌های دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌هایی، ایران را به ایجاد اختلال در روند کشتیرانی در تنگه هرمز و خلیج‌فارس متهم کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، دولت آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران)، در دو بیانیه جداگانه به کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز و خلیج‌فارس درباره احتمال بروز اختلال در سامانه‌های ناوبری و ارتباطی، هشدار داد. اداره دریانوردی وزارت حمل‌ونقل آمریکا و مقر فرماندهی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) هریک در بیانیه‌ای، مدعی شده‌اند که در هفته‌های اخیر برخی از کشتی‌ها هنگام عبور از آب‌های خلیج‌فارس با اختلال در سامانه‌های راداری مواجه شده‌اند.

همزمان یک مقام نظامی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» این اختلال‌های ادعایی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده و مدعی شده است ایران در تلاش است که کشتی‌ها را از مسیر اصلی خود منحرف کند. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که واشنگتن در تلاش برای ایجاد یک ائتلاف نظامی دریایی در خلیج‌فارس با بن‌بست مواجه شده است. به جز انگلیس و رژیم صهیونیستی هیچ‌یک از متحدان واشنگتن درخواست این کشور برای حضور در ائتلاف را نپذیرفته‌اند. این درحالی است که به گفته مقام‌‌های واشنگتن، از ۶۰ کشور برای شرکت در این ائتلاف دعوت شده است.

تشکر آمریکا از پیوستن انگلیس

همزمان با این تحولات، وزیرخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با وزیرخارجه انگلیس از پیوستن لندن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس استقبال کرد. «مایک پمپئو» و «دومینیک راب»، بعد از دیدار با یکدیگر در واشنگتن در یک کنفرانس خبری مشترک صحبت کردند. پمپئو در این دیدار رابطه میان انگلیس و آمریکا را «رابطه‌ای خاص» توصیف و از اقدام انگلیس در پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس تشکر کرد. او گفت نیروی دریایی انگلیس از «چند قرن تجربه» در زمینه محافظت از کشتی‌ها در تنگه هرمز برخوردار است.

وزارت‌خارجه انگلیس روز دوشنبه (۱۴ مرداد/ ۵ آگوست) اعلام کرد به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تامین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج‌فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست. همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا درحالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند. «هایکو ماس»، وزیر امورخارجه آلمان روز دوشنبه یک بار دیگر اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد. سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه هفته گذشته (۸ مرداد) اعلام کرد واشنگتن رسما از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

به‌دنبال انتقادات گسترده از دنباله‌روی استرالیا از ائتلاف‌های نظامی آمریکا و انگلیس در غرب آسیا، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس فقط برای تضمین تردد دریایی است و نه چیز دیگر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 19 مرداد 98، شماره: 3558343


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین