پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
در همه جای دنیا دولت‌ها مسئول تأمین شرایط زندگی برای شهروندان خود هستند. این قاعده شهروندان دارای معلولیت را نیز در برمی‌گیرد و حتی در مورد این طیف دولت‌ها عمدتاً توجه ویژه‌تری به افراد دارای معلولیت مبذول می‌کنند.

شعار سال: قوانین در کشور ما نیز گویا نباید از این قاعده مستثنی باشد. کمترین انتظاری که از دولت می‌رود این است که حداقل‌های مورد نیاز برای یک زندگی کاملاً عادی را برای شهروندان معلول فراهم کند. این منش در شرایط فعلی که بحران‌های اقتصادی بیش از همه کمر اقشار آسیب‌پذیر را خم کرده باید شدت بیشتری پیدا کند و دولت باید نسبت به گذشته با احساس مسئولیت بیشتری وارد میدان عمل شده و ملزومات شهروندان ضعیف خود را تأمین کند.اما اوضاع چنین نیست.

به جز مواقع عادی که اقشار متوسط و ضعیف جامعه در عوض برخورداری از انتفاع و توجه بیشتر، همواره بار اصلی مخارج کشور را به دوش داشته‌اند، گویا دولت در شرایط بحرانی نیز حاضر به تغییر این رویه خود نیست.

آنگونه که مشاهده می‌شود در تخصیص بودجه‌ و اعتبارات به مجموعه‌ها و دستگاه‌های متمول نه تنها خلف وعده‌ای صورت نگرفته که اصل خوش‌قولی نیز رعایت شده؛ در عوض با گذشت تقریباً نیمی از سال حتی یک ریال نیز از بودجه وعده داده شده برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان، تخصیص پیدا نکرده است.

رئیس‌جمهوری در اردیبهشت سال گذشته اجرای قانون مذکور را به تمام دستگاه‌ها، نهادهای انقلابی و عمومی ابلاغ کرد در حالی‌که دولت متبوعش زحمت تخصیص بودجه مورد نیاز اجرای آن را به خود نداده بود. این اتفاق در سال جاری مجدداً تکرار شد. پنج ماه از سال گذشته و سال به نیمه خود نزدیک می‌شود، در حالی‌که مقرر بود معلولان شدید و فاقد درآمد از ابتدای امسال حداقل حقوق و مزایای مصوب وزارت کار را دریافت کنند، معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی هنوز مستمری سال گذشته را دریافت می‌کنند.

درواقع می‌توان گفت دولت در خصوص رسیدگی به گروه‌های ضعیف و کم‌درآمد کارکردهای خود را از دست داده و این طیف را از اولویت‌های خود خارج ساخته است. بی‌تفاوتی دولت به معلولان و به‌طور کلی جامعه هدف سازمان بهزیستی تا آنجا پیش رفته که صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

همواره اینگونه مرسوم بوده که دولت برای گرفتن موافقت مجلس در تصویب و تأیید بودجه پیشنهادی خود با نمایندگان چانه‌زنی می‌کرده اما حالا چرخه سیستم برعکس می‌چرخد.

این‌بار به‌جای آنکه دولت برای تصویب اعتبار مورد نیاز خود دنبال بهارستانی‌ها بدود، بهارستانی‌ها به نمایندگی از معلولان و دهک‌های پایین جامعه تعجب خود را از استیصال و اهمال دولت در حق آنان نشان داده و از دولت مطالبه‌گری می‌کنند.

فارغ از اینکه این رویداد و مطالبه‌گری نمایندگان مجلس از دولت اتفاق خوبی است باید گفت این پدیده به طرز شگفت‌انگیزی عجیب و بی‌سابقه است. شاید در تمام سال‌های پس از انقلاب هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی آن هم در شرایط بغرنجی مانند آنچه در آن هستیم بی‌اعتنایی خود نسبت به معلولان را آشکار نساخته بود.

مسئولان سازمان بهزیستی به‌عنوان نمایندگان دولت معتقدند که اجرای قانون جامع حمایت از معلولان بیش از 12 هزار میلیارد ریال اعتبار می‌طلبد اما دولت ردیفی برای آن منظور نمی‌کند. سپس سازمان برنامه و بودجه که طبیعتاً نمایمده دیگر دولت است در پی اعتراض دسته‌جمعی معلولان حاضر به تخصیص هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای قانون می‌شود و که در مقابل 12 هزار میلیارد برآورد شده ناچیز است. اما این نماینده نیز در بزنگاه تخصیص اعتبارات قول خود را فراموش می‌کند.

بودجه اجرای قانون روی کاغذ باقی مانده

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه سازمان بهزیستی 39 سال پیش توسط محمدعلی ‌فیاض‌بخش با هدف توانبخشی معلولان و اقشار آسیب‌پذیری از جمله کودکان کار و زنان بدسرپرست بنیان‌گذاری شد، تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حال حاضر 150 تا 180وظیفه را بر عهده دارد که با بودجه فعلی از عهده انجام حتی 10وظیفه نیز برنمی‌آید.

رسول خضری افزود: شش و نیم میلیون معلول در کشور وجود دارد که تعداد آنها به اندازه جمعیت یک کشور اروپایی است در حالی که بهزیستی با وجود اهمیت بالای آسیب‌های اجتماعی در هیأت دولت جایگاه و کرسی ندارد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجرای قانون حمایت از معلولان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت: متأسفانه بودجه اجرای قانون تنها روی کاغذ باقی مانده و دولت حتی ریالی به بهزیستی پرداخت نکرده است.

به گفته خضری در سال 98، اختصاص هزار و 100 میلیارد تومان بودجه به قانون جامع تصویب شد اما متأسفانه تخصیص همان هم مورد غفلت دولت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و 400 هزار معلول در حال حاضر نیاز به پرستار دارند، خواستار سرعت عمل دولت در تخصیص بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان شد.

با مستمری معلولان فقط می‌شود آب معدنی تهیه کرد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز اخیراً در یک برنامه تلویزیونی از عدم توجه کافی دولت به جامعه هدف سازمان بهزیستی انتقاد کرد.

عبدالرضا مصری که در گذشته وزیر رفاه نیز بوده است، با بیان این مطلب که حقوق و مستمری معلولان روزانه 1500 تومان است، بیان کرد: یک خانواده پنج نفره با مستمری بهزیستی در هر وعده غذایی تنها می‌تواند یک بطری آب معدنی تهیه کند.

مصری با بیان اینکه من در کمیسیون تلفیق پیشنهاد افزودن اعتبار هزار و چهارصد میلیارد تومانی به اعتبار مربوط به دهک‌های ضعیف را مطرح کردم و نمایندگان نیز به آن رأی دادند، ادامه داد: دولت نیز تعهد کرده بود 20 درصد مستمری این طیف را افزایش دهد و ما با این دو اتفاق به ایجاد یک جهش مطلوب در این حوزه امیدوار بودیم اما با وجود گذشت چندین ماه از آغاز سال هنوز مددجویان مستمری سال گذشته دریافت می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دارایان، تاریخ 19 مرداد 98، کد مطلب: 23591: www.daraian.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین