پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
اخیرا جریان تخریبی رسانه محوری با سرشاخه های مشخص بر علیه یکی از بانک های خصوصی براه افتاده و با توضیحات و توجیهات نخ نما، قصد القا بی قاعده گی و قانون گریزی در یکی از معتبرترین بانک های خصوصی کشور را دارد. بازیگران رسانه ای این جریان، قاعده بازی را از یک پایگاه خبری اقتصادی آغاز نموده و سپس بدلیل فعالیت در یک روزنامه وزین اصولگرا، روند تخریب را بدان سو متمایل نموده و با بهره گیری از ارتباطات رسانه ای خود با چند سایت خبری دیگر و ورود یک مجری تلویزیونی، موج های بعدی جریان تخریب را برنامه ریزی کرده اند. بازیگرانی که ، تمام تلاش خود را بکار برده تا عملکرد این بانک در حوزه اعطای تسهیلات را زیر سوال ببرند. تمام تلاش شان در یک تیتر خبری خلاصه می شود و آن این است که ،بانک پاسارگاد 80 درصد وام های خود را به زیرمجموعه های خودش اعطا کرده است؟
شعار سال: به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در مطالب بیان شده و اقدامات به اصطلاح افشاگرانه بازیگران رسانه ای یک پایگاه خبری در خصوص اعطای تسهیلات یک بانک خصوصی، هیچ نکته خاصی وجود نداشته و حتی از آن نمی توان اقدامی خلاف قانون را برداشت کرد. با این حال متاسفانه شاهد هستیم که با نوعی جریان سازی و پاس کاری رسانه ای فعالان آن پایگاه خبری خاص که برخی از اعضای آن، در یک روزنامه اصولگرا و مدعی ارزشمداری نیز فعال هستند، القای فعالیت غیر قاعده مند و تخریب ذهنیت ها و ایجاد شبهه دنباله گیری می شود. نکته جالب اینجاست که بر اساس آمارهای جذب منابع ، بعد از انتشار این اخبار، روند سپرده گذاری ها در این بانک خصوصی، هیچ تغییری نکرده و مانند گذشته، به طور معمول با یک شیب ملایم در حال افزایش است.

اما ماجرا چیست؟

پاس کاری های چند مرحله ای رسانه ای و اصرار به بیان مکرر و صرفا رسانه ای یک شبهه ، می تواند این ذهنیت را برای یک تحلیلگر بوجود آورد که رخدادهای در حال وقوع، رویدادهایی تصادفی نبوده و از عقبه ای مشخص ، دستور می گیرند. عقبه ای که می تواند دارای منافع خاص از تخریب یک بانک و القای شبهه در اذهان باشد. لذا می توان به راحتی استنتاج کرد که احتمالا پای برخی اقتصادیون و چه بسا صاحبان نفوذ و دارندگان رانت در میان بوده و یا داستان باج طلبی به سبک بوق نیوزها مطرح باشد. بررسی ابعاد مختلف جریان تخریب ،تخریب کنندگان و استدلال های ارایه شده توسط آنان ، حاوی چند نتیجه قابل تامل است :

اول اینکه ،ارایه تسهیلات مالی به هر فرد حقیقی و حقوقی، تابع ضوابط تعیین شده توسط بانک مرکزی و قوانین جاری در بانک ها و حوزه  بانکداری بوده و اقدامات بانک مورد اشاره ، اقداماتی غیرقانونی ، غیرمنطقی و یا غیرتوسعه ای ، نبوده اند. برخی شرکت های زیرمجموعه یا همکار بانک مذکور ،در سال های اخیر طرح های زیرساختی و توسعه گرای فراوانی را در کشور آغاز کرده و بسیاری از آنها را نیز به بهره برداری رسانده اند. به عنوان نمونه پروژه فولادسازی بردسیر که یکی از سه پروژه زنجیره فولادسازی ‏هولدینگ میدکو با ظرفیت ایجاد ۱۲ هزار شغل بود که در بهمن ماه گذشته به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. از دیگر مصادیق این گونه فعالیت ها و شرکت ها، می توان به میدکو ، اشاره داشت. شرکت میدکو سهامی عام بوده و یک میلیون سهامدار در بورس دارد؛ به بیان دیگر، سود این شرکت در میان طیف وسیعی از شهروندان سهامدار ،بازتوزیع می گردد . از نمونه های دیگری،می توان به پروژه های خط لوله گازی اشاره داشت و سایر مصادیق قابل ذکر. در چنین شرایطی، طبیعی است که هر بانکی وام های خود را به پروژه های قابل اعتماد که طرح توجیهی مناسبی نیز دارند اعطا کند. سود این کار طبیعتا به سپرده گذاران بانک ، سهامداران این بانک در بورس و در کل بشکلی غیر مستقیم،کلیه شهروندان بدلیل اجرای یک پروژه اثرگذار بر توسعه اقتصادی و منطقه ای، می رسد.

دوم اینکه ، حملات صورت پذیرفته به بانک پاسارگاد در چند هفته اخیر با توجه به عملکرد این بانک ، اندکی تردیدآمیز است. بانک پاسارگاد از معدود بانک های کشور بوده که در شرایط تحریمی فعلی، عملکرد قابل قبولی داشته است. به طور مثال، فارغ از آثار مثبت ناشی از تسعیر نرخ ارز در شرایط اقتصادی سخت کنونی، تراز بانک پاسارگاد با رقم قابل توجهی مثبت بوده و در سه ماهه اول امسال به ازای هر سهم 85 ریال سود محقق کرده است. فعالان و کارشناسان بازار پیش بینی می کنند که با وجود مشکلات اقتصادی و تحریمی کشور  بانک پاسارگاد در سال آتی نیز به ازای هر سهم خود ۴۰۰ ریال سود بسازد. 

همه این آمارها از عملکرد قابل قبول بانک مذکور و طبعا رضایت سهامداران و سپرده گذاران آن حکایت دارد . با وجود آنکه حملات به این بانک قبل و بعد از برگزاری مجمع عمومی اخیر فراوان بود ، اما شاهد هستیم که به تازگی، این هجمه ها شکل دیگری بخود گرفته است. با توجه به قاعده بازی در پیش گرفته شده توسط تخریب گران و برخی شواهد و سرنخ های بدست آمده ، می توان احتمال بالایی داد که منشأ این حملات ، گروهی هستند که در گذشته نه چندان دور از این بانک تقاضای وام های هنگفت کرده بودند. این افراد در گذشته از برخی بانک ها، تسهیلات کلان گرفته و شماری از آنها پول ها را بازنگردانده اند. بانک پاسارگاد با تقاضای این افراد به دلیل آنکه طرح های آنها توجیه اقتصادی قابل قبولی نداشت و یا فاقد ضمانت های لازم و متداول برای اخذ تسهیلات بوده اند، مخالفت کرده است. همین موضوع سبب شد تا آنها در قالب نوعی بازی چندلایه و پوشیده ، به بانک حمله کنند و گویا در حال حاضر نیز در صورت موافقت بانک پاسارگاد با درخواست شان هجمه ها را متوقف خواهند کرد.

سوم اینکه ، متاسفانه صداوسیما در اقدامی غیر حرفه ای در دام این افراد افتاد و دامن زننده به بازی افراد معلوم الحال شد. مجری یک برنامه خاص در صدا و سیما با استناد به چند گزارش یک سایت اقتصادی و روزنامه اصولگرای مورد اشاره ،گزارش مذکور را ژورنالیستی، یک پژوهش میدانی، ارزشمند، با سند، و با تحقیق و پژوهش خواند و با لحنی سخره آمیز و پر طعنه از عبارت « سفره ای هست؛ دور هم بخوریم» استفاده نمود. غافل از آنکه این اقدام ، پازل گروه معلوم الحال باج خواه از نظام بانکی را تکمیل کرد و چه بسا آنها خودشان نیز باور نمی کردند صداوسیما ، به همین سادگی با توپ شان بازی کرده و دست شان را چنین بگیرد .

حلقه آخر این داستان نیز مهیا سازی سوژه ای مطلوب برای رسانه های معاند خارج نشین بوده و بهانه ای برای تشدید حمله به نظام بانکی کشور و ضعیف نشان دادن اقدامات کنترلی بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی . یعنی صدا و سیما و سایر مدعیان ارزشمداری، ناخواسته با رسانه های معاند نظام در یک سمت و جهت قرار گرفته و کار یکدیگر را تکمیل کرده اند. 
باید اذعان داشت که با وجود محکوم به شکست بودن سوژه تراشی و داستان سازهای خلاف واقع و غیر اصیل این گروه و با توجه به حساسیت فعالیت های بانکی در نظام اقتصادی کشور، تکرار چنین اقداماتی می تواند باعث اتلاف وقت و هرز روی منابع و منافع ملی شده و الزاما باید با رویکرد حقوقی- امنیتی دنباله گیری شوند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب، تاریخ انتشار 23 مرداد 98، کدخبر: 495458، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
2
این همه بانک ورشکسته با صورت های مالی و عملکرد غیر شفاف چرا یه راست میرن سراغ بانک پاسارگاد برای تخریب؟؟؟ نکنه این بانک جرمش اینکه تو این همه خرابکاری و اختلاس در همه بانک ها سالم مونده و جایی برای رشد اختلاس گرها نداشته؟؟؟؟
ناشناس
Germany
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
1
برای من هم جالب بود. رفتم پیگیری کردم ، اون زنجیره رسانه ای مورد اشاره درست بود و واقعیت داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
شاید بانکداری در ایران چندان کناسب نباشد ولی در این میان میتوان بانک پاسارگارد را به خوبی یاد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین