پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
روستای "کردوان " استان بوشهر خاستگاه اصلی هنر- صنعت عبا بافی با سابقه ۵۰۰ ساله در استان بوشهر و جنوب کشور است که پس از چندین دهه فراموشی در سال های اخیر با احداث سه کارگاه این حرفه آبا و اجدادی مردم این منطقه دوباره احیا شده است..

شعارسال: روستای "کردوان " استان بوشهر خاستگاه اصلی هنر- صنعت عبا بافی با سابقه ۵۰۰ ساله در استان بوشهر و جنوب کشور است که پس از چندین دهه فراموشی در سال های اخیر با احداث سه کارگاه این حرفه آبا و اجدادی مردم این منطقه دوباره احیا شده است..

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر سه شنبه شب در نشست بامسئولان اجرایی و دهیاران دشتی گفت: هنر صنعت عبا بافی بیش از ۵۰۰ سال در روستای کردوان این شهرستنان قدمت دارد و همهمنطقه جنوب کشور عبا را به نام کردوان می‌شناشند.

لیلا رحیمی به اقدامات بسیار خوب مسئولان دشتی برای احیا و توسعه عبا بافی در سایر روستاهای دشتی اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای دشتی و حمایت ویژه فرماندارو مشارکت بعضی دهیاران کارگاه آموزشی هنر صنعت عبا بافی به جوانان در چند روستای این شهرستان برگزار شده و اکنون تعداد زیادی از جوانان با این هنر صنعت آشنا شده‌اند.

رحیمی به انتقاداتی که در باره ثبت اثر ملی عبا بافی بنام روستای بحیری دشتی اشاره کرد و افزود: دهیاری و شورای اسلامی روستای بحیری در ۲سال اخیر۱۵ کارگاه آموزشی و تولیدی عبا بافی راه‌اندازی کرده و فعالیت بسیار خوبی برای توسعه این هنر صنعت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در روستای کردوان نیز که خاستگاه اصلی این هنر صنعت است با حمایت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و پرداخت وام بلاعوض سه کارگاه تولیدی عبا بافی راه‌اندازی شد.

رحیمی بیان کرد: اما با توجه به اینکه برای ثبت ملی یک اثر تنها قدمت مطرح نیست بلکه آیتم‌های محتلف مانند تعداد کارگاه‌ها و هنرجویان و صنعت گران، حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی و صادرات و فروش و تبلیغات اینترنتی مد نظر و ملاک است، و روستای "بحیری" شهرستان دارای شاخص‌های و آیتم‌های بیشتری در ارتباط با این حرفه است،هنر صنعت عبا بافی در فهرست ملی به نام این روستا ثبت شده‌است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تاکید کرد: از مهمترین برنامه امسال تامین تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه و راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی مطابق با ظرفیت هر منطقه از استان است و سعی خواهد شد با توجه استعدادهای هر روستا از صنایع دستی آن منطقه حمایت شود.

فرماندار دشتیگفت: عبای کردوان دشتی در سال ۱۳۹۰ در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ناملموس شده‌است.

عبدالله نادری افزود: تلاش همه توسعه اشتغال جوانان روستاهابا توجه به ظرفیت‌های همان روستاها است.

وی افزود: شهرستان دشتی قطب صنایع دستی استان بوشهر است وعبا بافی می‌تواند باعث اشتغال تعداد زیادی از جوانان این منطقه شود.

نادری تاکید کرد: پیش از اینفقط روستای کردوان عبا بافی داشت اما اکنون با توسعه مراکز آموزشی و تامین تسهیلات در تعداد زیادی از روستاهای دشتی کارگاه عبا بافی دایر شده است.

وی از دهیاران روستایی خواست از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط دولت برای اشتغال زایی جوانان بهره لازم ببرند.

هم اکنون سالانه بیش از ۳۰۰ قواره عبا در روستاهای دشتیتولید می ‌شود که بیشتر آن در شهر نجف عراق، کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و بازار شهر قم با قیمت بسیار خوبی عرضه می شود.

عبای تولیدی در دشتی از پشم شتر و به رنگ های سیاه، سفید، قهوه‌ای، کرم و طلایی و به طول ۶.۵ متر و عرض ۸۵ و ۱۵۰ سانتی‌متر تولید می شود.

شهرستان دشتی با ۸۶ هزار تفر جمعیت در۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ،تاریخ انتشار: 23 مرداد1398،کدخبر: 83436334،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین