پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۷۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۹
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح آخرین وضعیت دانشمند بازداشتی این دانشگاه در یکی از زندان‌های آمریکا گفت: هنوز به دلیل این که پلیس آمریکا نتوانسته کیفرخواستی برای این دانشمند فراهم کند هیچ دادگاهی برای او برگزار نشده و حال جسمی دکتر سلیمانی در شرایط نامساعدی قرار دارد.

شعارسال: دکتر محمدتقی احمدی در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت‌های این دانشگاه برگزار شد در خصوص آخرین اخبار درباره حکم انفصال از خدمت خود که از سوی دیوان عدالت اداری به دلیل پرونده بورسیه‌ها صادر شده، گفت: اخیرا دیوان عدالت اداری به حوزه مسائل مربوط به پرونده بورسیه‌ها ورود کرده است. اگر چه ما در سال های گذشته روابطی با دیوان در خصوص برخی مسائل جزئی اداری و مقرراتی داشتیم که بعضا رای دیوان به نفع دانشگاه یا گاهی به نفع شاکی تمام شد که این روال عادی ارتباط دانشگاه و دیوان بود؛ ولی اکنون فصل جدیدی از روابط بین دیوان و دانشگاه در حوزه بورسیه‌ها گشوده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا تعداد ۷۰ بورسیه‌ از دانشگاه‌ها به دیوان عالی عدالت اداری شکایت کردند و در این خصوص نیز ارتباطاتی بین دیوان و دانشگاه‌ها به منظور روشن شدن موضوع و کسب اطلاعات و توضیحات طی دو سه سال اخیر شکل گرفته و ما توانستیم استدلال‌های خود را در خصوص شکایت پرونده‌ها به دیوان ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: استدلال‌های دانشگاه‌ها در خصوص پرونده بورسیه‌های مطرح شده در دیوان عدالت اداری، براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و هیئت جذب مرکزی وزارت علوم ارائه شده و براین اساس تعدادی از پرونده‌ها به نحوی خاتمه پیدا کرده‌اند؛ اما احکام تعدادی دیگر از پرونده‌ها نیز به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

وی ادامه داد: از تعداد پرونده‌های ارسالی به دادگاه تجدید نظر، حدود ۷ الی ۸ پرونده به دانشگاه تربیت مدرس مربوط می‌شود که دانشگاه نیز برحسب حکم دیوان این افراد را استخدام پیمانی کرده است.البته این استخدام‌ها باید برحسب موارد تاسیس شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گرفت. اما دیوان عدالت اداری از دیدگاه دیگری به این موضوع رسیدگی کرده و دانشگاه را مکلف به استخدام افراد نموده است.

دکتر احمدی خاطر نشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس تقریبا حکم تمامی پرونده‌هایی که در دیوان عدالت اداری به مرحله قطعی رسیده است را اجرا کرده است چرا که ما تابع قانون هستیم اما در حوزه پرونده بورسیه‌ها نکاتی دیگری مطرح می‌شود. چرا که افرادی که از این طریق جذب دانشگاه‌ها می‌شوند مسیر آتی استخدام هیئت جذب را طی نکرده‌اند. مثلا یکی از این افراد ردیف استخدامی نداشت .

به گفته وی فردی که با رای دیوان عدالت اداری در دانشگاه تربیت مدرس جذب شده بود دچار این شائبه بود که چرا ردیف استخدامی به او اختصاص داده نشده است این در حالی است که دریافت شماره ردیف استخدامی سازوکار خود را دارد و این امر باید از سوی سازمان استخدامی پیگیری شود در واقع در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از اعضای هئیت علمی تقاضای خود را برای کسب شماره استخدامی مطرح کردند و تقاضای این افراد را برای دریافت شماره استخدامی به وزارت علوم ارسال و نتیجه گیری این پروسه حدود دو سال طول می‌کشد.

دکتر احمدی ادامه داد: نداشتن شماره استخدامی برای اعضای هیئت علمی خللی در اعتبار حکم و همچنین حقوق دریافتی این اعضا ایجاد نمی کند و همانطور که تاکید کردم دریافت آن باید از سوی سازمان استخدامی پیگیری شود. بنابراین قاضی دیوان عدالت اداری به دلیل شکایت یکی از همین افراد حکم انفصال از خدمت را به بنده ابلاغ کرد و با توجه به این حکم که در دادگاه بدوی صادر شد ما استدلال‌ها و رایزنی هایی را با بزرگان دیوان عدالت اداری انجام دادیم و از آنها درخواست کردیم که اجازه بدهند دریافت شماره استخدامی از مسیر منطقی ، قانونی و عالمانه طی شود و نتیجه نهایی در خصوص حکم انفصال من و روسای دانشگاه‌های دیگر تا هفته‌های آینده از سوی دادگاه تجدید نظر صادر می‌شود.

دکتر احمدی خاطر نشان کرد: البته شماره استخدامی فرد شاکی به صورت ویژه از سوی وزیر علوم پیگیری و دریافت شد اما این روند کاملا غیر متعارف است و باید این تقاضاها در کنار تقاضای اعضای هیئت علمی دیگر به ترتیب پیگیری می‌شد. نه این که خارج از نوبت به فرد خاصی شماره استخدامی دریافت شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: تقاضا داریم دیوان عدالت اداری، حاکمیت و مدیریت اداری دانشگاه‌ها در حوزه جذب اعضای هیئت علمی را بپذیرد و اجازه دهد روند پذیرشی افراد براساس قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزارت علوم پیگیری شود.

آخرین وضعیت استاد بازداشتی در آمریکا

دکتر احمدی همچنین در خصوص آخرین وضعیت استاد بازداشتی این دانشگاه در یکی از زندان‌های آمریکا نیز گفت: متاسفانه چند نفر از اساتید مطرح دانشگاه‌های ما در کشور آمریکا گرفتار هستند اما شخص خاصی که اخیرا در کشور آمریکا بازداشت شده دکتر سلیمانی رئیس انجمن خون شناسی کشور و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس است. که از مهر سال گذشته بعد از کسب ویزای معتبر برای فرصت مطالعاتی در یکی از موسسات معروف و تخصصی آمریکا به محض ورود به فرودگاه بازداشت شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بعد از بازداشت این دانشمند ایرانی با رفتار بسیار توهین آمیز به بند عمومی به زندانی که در آن خلافکاران زندانی بودند انتقال داده شد و در حال حاضر همچنان در این زندان بازداشت است و پلیس آمریکا به دلیل عدم تهیه کیفرخواست پرونده این استاد مدام دادگاه این استاد را به تعویق می‌اندازد و هنوز با گذشت چندین ماه هیچ دادگاهی برای این استاد برگزار نشده است.

دکتر احمدی تاکید کرد: دانشمند ایرانی در آمریکا به جرم خرید و فروش یک داروی فرمول رشد بازداشت شده، در حالی که این دارو جزو ردیف تحریم‌های این کشور نیز قرار نگرفته است ضمن این که این سفارش نیز به دست استاد نرسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که دکتر سلیمانی از لحاظ جسمی به دلیل مشکلات گوارشی در شرایط نامساعدی قرار دارد و دولت آمریکا اجازه‌ای برای دادن دارو جهت بهبود حال وی را تاکنون صادر نکرده و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت امورخارجه همچنان و ضعیت ایشان در هاله ای از ابهام قرار دارد امیدواریم دادگاه آمریکا به دور از مسائل سیاسی دولت پرونده این دانشمند را رسیدگی نماید.

رییس دانشگاه تربیت مدرس گزارشی از رسالت و فعالیت‌های این دانشگاه در طول ۳۷ سال فعالیت ارائه داد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس در سال ۶۲ با همت بالای اساتید و برخی مدیران رسالت خود را با آموزش دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی در کنار مشکلاتی نظیر عدم فراهم بودن برخی زیرساخت‌های اولیه آغاز کرده است و توانستیم بعد از حدود ۳۷ سال از زمان تاسیس خود اقدامات خوبی در عرصه آموزش عالی کشور داشته باشیم به طوری که در دهه ۷۰ رشته‌های این دانشگاه رونق بسیاری گرفت و به عنوان یک شاخص رشد آموزش عالی نهادینه شد و امروزه نیز شاهد نتایج پربار تولیدات و انتشارات علمی این دانشگاه هستیم.

دکتر احمدی همچنین با اشاره به تعریف و تبیین راهبردهای نوین در قالب طرح راهبردی و تحولی دانشگاه، گفت: این طرح طی سه سال اخیر در دانشگاه اجرایی و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در عرصه آموزش عالی، رفاهی و پژوهشی برحسب اهداف و برنامه‌های تعریف شده در طرح پیش می‌رود در واقع ما در این طرح راهبردی چهار هدف را مدنظر قرار داده‌ایم و ملزم هستیم برنامه‌های ما منطبق با این اهداف تعیین‌شده باشد.

چهار هدف راهبردی دانشگاه تربیت مدرس

وی خاطر نشان کرد: معطوف شدن فعالیت این دانشگاه به تربیت مدرسان و فارغ‌التحصیلان تراز بالا، توجه به کیفیت در همه برنامه‌های دانشگاهی با اتکاء به توانمندی‌ها و کمک‌های بخش خصوصی خیرین و درآمدهای حاصل از بخش آموزش، پژوهش و فناوری، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و برون‌سپاری و در نهایت توجه به ایجاد شبکه‌ بین‌رشته‌ای از جمله این چهار هدف تعیین شده در طرح راهبردی دانشگاه به‌حساب می‌آید.

مشکلات بودجه‌ای دانشگاه

احمدی با اشاره به مشکلات مالی و بودجه‌ای دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: ما با وجود این مشکلات تا پایان دوره ۱۰ ساله باید به خودکفایی در حوزه منابع مالی دست یابیم که البته همکاران اعضای هیات علمی و کارمندان در این زمینه به دلیل این مشکلات مالی تلاش‌های زیادی را متحمل می‌شوند تا حرکت دانشگاه برای رسیدن به اهداف ترسیم شده متوقف نشود و با توجه به این‌که دولت با مشکلات مالی مواجه است ممکن است در حوزه تخصیص بودجه نیز با کاستی‌هایی مواجه شویم.

وی یادآور شد: برای این‌که دانشگاه بتواند در حوزه اجتماعی نیز موثر واقع شود تلاش کردیم پژوهش‌ها و آموزش‌های ما مبتنی بر تقاضاها و نیازهای جامعه باشد و در این زمینه با ۱۳ دانشگاه بزرگ رایزنی‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ساختار دانشگاه از حالت کلاسیک و قدیمی خارج شود و ساختاری منطبق با این نیازها تعریف کنیم.

ساختار دانشگاه تربیت مدرس تغییر می‌کند

رییس دانشگاه تربیت مدرس از تغییر ساختار این دانشگاه تا پایان سال خبر داد و گفت: با مطالعه‌ای که با حضور تیم کارشناسی و همچنین دانشگاه‌های موفق جهان انجام دادیم طرح اولیه تغییر ساختار برای خارج شدن از ساختار کلاسیک دانشگاه‌های تهران تغییر کرد و این طرح مورد استفاده وزارت علوم قرار گرفته است امیدوار هستیم با نهایی شدن آن تا پایان سال بتوانیم الگویی از نظر ساختار دانشگاهی در کشور باشیم.

دو تغییر ساختاری مهم در دانشگاه تربیت مدرس

احمدی خاطر نشان کرد: در طرح تغییر ساختار فوق معاونت آموزشی و پژوهشی با یکدیگر تلفیق و یک معاونت علمی و نوآوری تشکیل خواهد شد که این معاونت در حوزه‌های آموزش و پژوهش فعالیت می‌کنند. همچنین براساس این طرح کارهای تصدیگری در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و مدیریتی به دانشگاه‌های جامع که در مجموع هفت دانشکده هستند واگذار خواهد شد و ستاد دانشگاه فقط مسائل کلی اعم از سیاست‌گذاری، بودجه سالیانه، روابط بین‌المللی و غیره را فعالیت خواهد کرد.

افزایش تعداد تقاضای دانشجویان خارجی برای ورود در دانشگاه تربیت مدرس

وی همچنین بر تلاش این دانشگاه برای افزایش دانشجویان خارجی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و خوشبختانه میزان تقاضا برای ورود به این دانشگاه از سوی دانشجویان خارجی طی چهار ماه اول سال حدود سه برابر تقاضای کل سال گذشته را برای تحصیل از سوی دانشجویان خارجی دریافت نمودیم که البته بسیاری از این دانشجویان از کشورهای عراق، افغانستان و حتی حوزه آسیای میانه هستند. ضمن این‌که ما ازکشورهای اروپایی دانشجوی خارجی داریم.

یه گفته رییس دانشگاه تربیت مدرس تلاش می‌کنیم امسال تعداد دانشجویان خارجی از ۱۸۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

کاهش جمعیت دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس/افزایش ورود دانشجویان دختر

احمدی از کاهش آهنگ پذیرش جمعیت دانشجویی در این دانشگاه برای سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل برخی مسائل نظیر عدم توسعه زیرساخت‌ها و رشد دانشجو در سال‌های قبل آهنگ رشد جمعیت دانشجویی ما در سال جاری کاهش داشته است و ما حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجوی جدید پذیرش خواهیم کرد. البته جمعیت دانشجویان دختر بیش از ۵۰ درصد رشد نموده و همچنین تعداد دانشجویان دختر در دوره دکتری که در گذشته ۱۵ درصد بودند برای سال جاری به ۴۰ درصد رسیده است.

افتتاح سه خوابگاه در دانشگاه تربیت مدرس

وی همچنین از پروژه ساخت سه خوابگاه در دانشگاه تربیت مدرس خبر داد و گفت: این خوابگاه‌ها به منظور پوشش تقاضا در شهریورماه و مهرماه به بهره‌برداری خواهند رسید.

اختلاف دو دانشگاه بر سر یک شعار

رییس دانشگاه تربیت مدرس همچنین در خصوص اختلاف دو دانشگاه تربیت مدرس و فردوسی مشهد در حوزه شعار دانشگاه اظهار کرد. شعار «خرد باید دانش و راستی» از سه کلمه خرد، حکمت و عقل برجسته تشکیل شده است را از شعر فردوسی بزرگ به عنوان شعار دانشگاه تربیت مدرس اخذ کردیم و این شعار طی یک مسابقه دوساله در داخل دانشگاه و همچنین خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب هیات امنای دانشگاه و رییس جمهور که یکی از اعضای هیات امنا هستند رسید ولی بعدها مطلع شدیم این شعار قبل از انقلاب به عنوان شعار دانشگاه فردوسی که در آن زمان اسم و آرم دیگری داشت، ذکر شده است، اما بعد از پیروزی انقلاب با تغییر اسم و آرم دانشگاه اثری از این شعار نیز طی ۴۰ سال اخیر نمانده است بنابراین امیدواریم بتوانیم این موضوع را به صورت دوستانه بین روسای دانشگاه حل کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:22مرداد1398 ، کدخبر: 98052210761: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین