پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
تحقیقات نشان داده است که هر انسان معمولی، در هر ساعت از بیداری، تقریبا 2000 تصمیم می‌گیرد. اکثر تصمیم‌گیری‌ها کوچک هستند و به صورت غریزی یا خودکار انجام می‌شوند (تصمیم پوشیدن لباس هنگام صبح، حالا غذا خوردن یا 10 دقیقه بعد و…) اما بسیاری از تصمیماتی که در طول روز می‌گیریم، نیازمند فکر کردن واقعی و دارای عواقب جدی هستند. گرفتن تصمیم‌های خوب به صورت مرتب، مخصوصا در کار، مهم‌ترین عادتی است که می‌توانیم توسعه دهیم. تصمیمات ما بر سلامت، امنیت، روابط و روش سپری کردن زمان و به طور کلی، سلامت ما، تأثیرگذار هستند. طبق تجربیات من از سه مأموریت به عنوان افسر ارتش و از تحقیق درمورد Lead Yourself First، متوجه شدم که طرز فکرهای زیر، برای تصمیم‌گیری خوب، مضر هستند.

شعارسال: تحقیقات نشان داده است که هر انسان معمولی، در هر ساعت از بیداری، تقریبا 2000 تصمیم می‌گیرد. اکثر تصمیم‌گیری‌ها کوچک هستند و به صورت غریزی یا خودکار انجام می‌شوند (تصمیم پوشیدن لباس هنگام صبح، حالا غذا خوردن یا 10 دقیقه بعد و…) اما بسیاری از تصمیماتی که در طول روز می‌گیریم، نیازمند فکر کردن واقعی و دارای عواقب جدی هستند. گرفتن تصمیم‌های خوب به صورت مرتب، مخصوصا در کار، مهم‌ترین عادتی است که می‌توانیم توسعه دهیم. تصمیمات ما بر سلامت، امنیت، روابط و روش سپری کردن زمان و به طور کلی، سلامت ما، تأثیرگذار هستند. طبق تجربیات من از سه مأموریت به عنوان افسر ارتش و از تحقیق درمورد Lead Yourself First، متوجه شدم که طرز فکرهای زیر، برای تصمیم‌گیری خوب، مضر هستند. وقتی باید تصمیم مهمی بگیرید، به دنبال این موارد باشید:

خستگی و تصمیم گیری

حتی پر انرژی‌ترین افراد، دارای انرژی روانی بی‌نهایت نیستند. قابلیت ما برای انجام کارهای روانی و تصمیم‌گیری، با اجرای مکرر، کاهش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین تحقیقات در این زمینه، نشان داده است که احتمال تأیید درخواست آزادی موقت زندانیان، هنگام صبح، بیشتر از بعدازظهر است. با وجود تصمیمات بسیار، مخصوصا آن‌هایی که تأثیر بزرگی بر دیگران می‌گذارند، تجربۀ خستگی در تصمیم‌گیری، اجتناب ناپذیر است. برای مقابله با آن، مهم‌ترین تصمیماتی را که باید بگیرید شناسایی کرده و تا حد امکان، زمان خود را اولویت‌بندی کنید تا بتوانید تصمیمات مهم را با بیشترین حد انرژی خود، بگیرید.

حواس‌پرتی و تصمیم گیری

سونامی تکنولوژی در دهۀ اخیر، باعث آغاز عصری از راحتی بی‌سابقه شده است. اما همچنین محیطی را ایجاد کرده است که در آن، اطلاعات و ارتباطات، هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند. محققان تخمین زده‌اند که مغزهای ما، نسبت به سال 1986، پنج برابر اطلاعات پردازش می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از ما در وضعیت مداوم حواس‌پرتی و تلاش برای حفظ تمرکز زندگی می‌کنیم. برای مقابله با این امر، زمانی را در هر روز به استراحت و جدایی از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، اخبار و یورش عصر اطلاعات اختصاص دهید. گفتن آن، از انجام دادن آن آسان‌تر است، اما اگر آن را به یکی از اولویت‌های خود تبدیل کنید، قابل انجام است.

عدم وجود ورودی و تصمیم گیری

مدرسۀ کلاگ، اخیرا به این نتیجه رسید که در یک جلسۀ معمولی، تقریبا سه نفر، 70% صحبت کردن را انجام می‌دهند. همانطور که نویسندۀ، سوزان کین، به طور مفصل در کتاب خود به نام Quiet شرح می‌دهد، بسیاری از افراد درون‌گرا، به صحبت کردن در جلسات بی‌میل هستند، تا وقتی که بدانند، که دقیقا چه چیزی می‌خواهند بگویند. با این وجود، با توجه به اینکه این اعضای تیم ما، اکثر زمان خود را به فکر کردن اختصاص می‌دهند، معمولا برخی از بهترین ایده‌ها را دارند. برای مقابله با این تمایل، 24 ساعت قبل از جلسه، دستور جلسه را برای اعضا ارسال کنید تا همگی بتوانند درمورد سهم خود، فکر کنند و برای ثبت فرهنگ جلسه‌ای تلاش کنند که در آن، افراد مختلف بتوانند ایده‌های خود را پس از جلسه، به کار بگیرند.

چندوظیفه بودن و تصمیم گیری

شغل‌های زیادی در دنیا باقی نمانده که نیازمند حداقل کمی چندوظیفه داشتن نباشند. با اینکه واقعیت اینطور است، تحقیقات به طور واضح نشان می‌دهند که وقتی دو وظیفۀ شناختی را به طور همزمان متحمل می‌شویم، عملکرد، از جمله تأثیرگذاری تصمیم‌گیری، 40% کاهش می‌یابد. وقتی باید تصمیمات مهم بگیرید، آن را تجزیه کرده و در چند بخش زمانی از روز تقسیم کنید تا بتوانید بر کار فعلی، عمیقا تمرکز کنید.

احساسات و تصمیم گیری

تجربۀ خستگی، هیجان، عصبانیت، لذت و… بخشی اساسی از تجربیات روزمرۀ انسان است. و با وجود اینکه این احساسات نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کنند، احتمالا نیازی نیست تحقیقات مربوطه را مشاهده کنید تا بدانید که احساسات ما، مخصوصا هنگام لحظات عصبانیت و خوشحالی، می‌توانند قابلیت گرفتن تصمیمات خوب را از ما دریغ کنند. تصمیم به صحبت کردن یا ارسال یک ایمیل هنگام عصبانیت، معمولا موقعیت سختی را شکل می‌دهد، به این دلیل که کلمات به درستی ادا نمی‌شوند. برای مقابله با این اتفاق، به وضعیت احساسی خود توجه کرده و بر قدرت شخصیتی خودداری تمرکز کنید. در مقابل وسوسۀ پاسخ دادن یا تصمیم‌گیری هنگام بروز مشکلات احساسی، ایستادگی کنید. فاصله گرفتن از کامپیوتر یا کنار گذاشتن تلفن را تمرین کنید و وقتی که قادر به تفکر شفاف‌تر با خونسردی بیشتر بودید، مجددا کار خود را آغاز کنید.

از کار افتادن تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری

با وجود اینکه عصر اطلاعات، فراوانی اطلاعات، داده‌ها و معیارها را برای ما به ارمغان می‌آورد، پایانی بر اطلاعات قابل دسترسی ما نیز، وجود ندارد. و ما می‌دانیم که هرچقدر میزان اطلاعات مطرح شده بیشتر باشد، زمان تصمیم‌گیری ما نیز، افزایش می‌یابد. با اینکه فرآیند تصمیم‌گیری باید بسیار دقیق و کامل باشد، بهترین راه برای گرفتن تصمیم‌های خوب، زمان بیشتر یا اطلاعات بیشتر نیست. در عوض، اطلاعات مربوطی که به آن‌ها نیاز دارید را بازبینی کنید، برای گرفتن یک تصمیم، ضرب‌الاجل تعیین کرده و با آن همراه شوید.

تصمیمات ما، تعیین کنندۀ واقعیت ما هستند.

آن‌ها مستقیما بر نحوۀ سپری کردن زمان و اطلاعاتی که پردازش می‌کنیم (یا نادیده می‌گیریم)، تأثیرگذار هستند. تصمیمات ما، روابط ما را شکل می‌دهند، و در دنیای فرا متصل امروز، تصمیمات، بر میزان انرژی و کارآیی ما در جوانب مختلف زندگی، تأثیرگذار هستند. به ناچار، ما هر روز تصمیمات بد می‌گیریم. اما اگر از این شش دشمن تصمیم‌گیری آگاه باشیم و در جهت سبقت گرفتن از آن‌ها گام برداریم، می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم که بر افرادی که با آن‌ها کار و آن‌ها را هدایت می‌کنیم، تأثیر مثبت می‌گذارند


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بنتک ،تاریخ انتشار: 20 مرداد1398،کدخبر: www.bontech.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین