پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
حضور زنان در ورزشگاه‌ها هنوز در هاله‌ای در ابهام قرار دارد. در شهرهایی همچون اصفهان و مشهد ائمه جمعه مخالفت زیادی با تماشای فوتبال توسط زنان دارند.

شعار سالسرانجام و بعد از کش و قوس‌های فراوان، برنامه هفته اول و دوم لیگ برتر ایران اعلام شد. به این ترتیب، از سوی سازمان لیگ فقط ۶ ورزشگاه یادگار امام تبریز، آزادی تهران، شهید وطنی قائمشهر، بنیان دیزل تبریز، شهدای شهر قدس تهران، امام علی (ع) سیرجان مورد تایید قرار گرفتند.

قائمشهر و سیرجان هر کدام یک تیم، تبریز دو تیم و تهران ۴ تیم در لیگ برتر دارند و به این ترتیب هشت تیم در میان تیم‌های لیگ برتر، برای میزبانی از مسابقات، در وضعیت مبهمی قرار دارند.

در میان ورزشگاه‌های باقی مانده، ورزشگاه‌هایی مثل امام رضا (ع) مشهد و فولاد آره‌نای اهواز و نقش جهان اصفهان قرار دارند که هم که به تازگی ساخته شده‌اند و هم مدعی برگزاری مسابقات جهانی و آسیایی هستند. اگر این سه ورزشگاه بتوانند میزبانی مسابقات را بر عهده بگیرند، مشکل چهار تیم دیگر هم حل می‌شود.

چهار استادیوم دیگری که فعلا وضعیت مبهمی دارند ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان، تختی آبادان، تختی جم و و شهید مهدوی بوشهر است. بوشهر تازه امسال در لیگ برتر تیم دارد و شهر‌های جم و آبادان و مسجد سلیمان نیز به خاطر اینکه مرکز استان نیستند، امکانات ضعیف‌تری دارند.

آنچه تاکنون از سوی مسئولان گفته شده این بوده که بعضی تیم‌های لیگ برتری ایران هنوز «زیرساخت» لازم برای برگزاری مسابقات حرفه‌ای فوتبال را ندارند. زیرساخت‌هایی که البته در صدها کشور دنیا وجود دارد و بعید است استادیوم‌های زیبایی مثل غدیر و فولاد آرنای اهواز، نقش جهان اصفهان، ثامن الائمه مشهد و یادگار امام تبریز، مشکلی برای برگزاری مسابقات حرفه‌ای فوتبال داشته باشند.

در خوزستان ورزشگاه فولاد اره‌نا با بهترین کیفیت ساخته شده است و نداشتن زیرساخت توجیهی عجیب برای تعویق مسابقات بوده است. این موضوع البته در اصفهان و مشهد، ابهامات بیشتری دارد؛ مشخص نیست زیرساخت‌های استادیوم‌های مجهز و نوساز مشکلی دارد یا اینکه نهاد‌های مذهبی با حضور زنان در استادیوم مخالفت کرده‌اند. این مسئله به خصوص درباره مشهد جدی‌تر است، چون حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد بار‌ها به صراحت نسبت به حضور زنان در استادیوم هشدار داده است.

از طرفی سپاهان و فولاد و پدیده، هر سه سال قبل مدعی قهرمانی بوده‌اند و از دست دادن میزبانی هر مسابقه برای آنان، می‌تواند تبعات سنگینی برای آنان داشته باشد.

در زمان برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال، گفته می‌شد به خاطر مخالفت ائمه جمعه در تهران و مشهد و اصفهان و تبریز، مسابقات در نهایت در اردبیل و ارومیه برگزار شده است. البته بعدا امام جمعه ارمیه انتقادهای تندی نسبت به حضور زنان در استادیوم مطرح کرد: «حضور بانوان در سالن از نظر شرعی درست نیست، این مورد تأیید تمام فقها است، اینکه کشورهای غربی بدون حضور بانوان از انجام بازی خودداری کنند همان نماد رفتار شیطانی است که از بانوان برای امور نامناسب استفاده شود. مسئولان ورزش در کشور باید برای موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چاره‌اندیشی کنند تا از تمسخر مباحث دینی و شرعی به بهانه ورزش خودداری شود

حال اگر قرار باشد احمد خاتمی و علم الهدی و طباطبایی نژاد و آل هاشم، با حضور زنان در استادیوم مخالفت کنند، هشت تیم همچنان وضعیت میزبانی نامشخصی دارند.

به گزارش رویداد۲۴ با جدی‌تر شدن حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آیت الله مکارم نیز هشدار داده بود: «اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند» از سوی دیگر به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ورزش نیز تمایل چندانی ندارند برای احقاق حقوق زنان خود را به سختی بیاندازند؛ داورزنی گفته بود برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در بازی‌های لیگ برتر خیلی اعتقادی نداریم. هشدار دادستان کل کشور نیز دولت را بیشتر مجاب کرده قید حضور زنان در ورزشگاه‌ها را بزند.

روزشمار شروع لیگ یک رقمی شده است، اما تا همینجا، سوژه و حاشیه به اندازه یک فصل کامل تولید شده است. فقط جای عادل فروسی پور خالی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 24مرداد 98، کد خبر: 185109، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین