پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
طرح افزایش دانشجوی پزشکی در شرایط کنونی کشور بسیار نیاز است. اما جای بررسی دارد که آیا این طرح دروازه‌ای برای ایجاد رانت تحصیل پزشکی است؟
شعار سال : در هر کشوری جامعه سالم درگرو داشتن فضای آموزشی و دانشگاهی معتبر و سالم است. چراکه یکی از ترازها برای سنجش سلامت جامعه، پویایی و سلامت جامعه دانشگاهی است.

چندروز پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان افزایش ظرفیت دانشجویان رشته پزشکی مطرح شد هر چند این طرح مخالفان و موافقان بسیاری داشت اما در این بین نکته‌ای وجود دارد که باید به آن توجه کرد. افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی همان‌قدر که می‌تواند مفید واقع شود؛ می‌تواند فضایی برای رانت آقازاده‌ها به وجود بیاورد. به نظر می‌رسد باید رویه‌ای ایجاد کرد که نتوان در قالب این طرح دانشجویانی را که در دانشگا‌ه‌های ضعیف خارج از کشور در حال تحصیل هستند به نام نخبه وارد دانشگاه‌های برتر کشور کرد.

**مردم تاوان رانت آقازاده‌ها را می‌دهند:

تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای تصویب طرح افزایش ظرفیت‌ دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی موردتوجه و اعتراض فعالان دانشجویی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی شده است که در این راستا بهادر منصوریان در گفتگو با خبرنگار آنا عنوان کرده است: «رانت خواری در افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی از طرف افرادی که ذینفع این امر هستند به‌هیچ‌وجه موجب رضایت جامعه دانشگاهی نیست. مردم تاوان لابی‌گری و رانت خواری در حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور را می‌دهند.»

**صندلی دانشگاه‌ها در اختیار آقازاده‌ها:

این افزایش ظرفیت اگر تنها به خاطر عده‌ای خاص و سفارش شده در جامعه باشد بدون شک در سال‌های اخیر علاوه بر آلوده ساختن فضای آموزشی و تعلیم و تربیت، اثرات بسیار سنگین و گاهاً غیرقابل جبرانی در سطح کلان به‌سلامت و روان جامعه خواهد زد. دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد همدان دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: دانشجویان علوم پزشکی تضاد طبقاتی را به چشم می‌بینند و وقتی آقازاده‌ای در این شرایط بر روی صندلی دانشگاه علوم پزشکی می‌نشیند این هم موجب تزلزل در سلامت جامعه می‌شود. می‌توان دید که چه صندلی‌هایی برای چه اشخاصی قرار داده می‌شود. افزایش ظرفیت بی‌رویه نیز روزبه‌روز باعث صدمه به جامعه و بدنه جامعه پزشکی خواهد شد چراکه فعلاً شرایط و زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.

تجهیزات پزشکی در ایران

**مناطق محروم کشور نیازمند بهداشت و درمان هستند:

با توجه به نیاز اساسی مناطق محروم کشور به فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت و درمان به نظر با افزایش ظرفیت از راه درست و کارشناسی شده بخش بزرگی از مشکلات روستاها و شهرهای مناطق محروم در حوزه پیشگیری و درمان حل خواهد شد. سعید کاروانداری‌ در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: افزایش ظرفیت دانشجویان بارانت خواری قشر خاص همراه است که از این موضوع نفع برده یا خواهند برد. کسانی که دنبال مسئله رانت‌خواری هستند بی‌شک کارهایی غیر‌منطقی و غیر‌علمی انجام می‌دهند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بابیان این‌که تمامی نمایندگان از پیشنهاد این طرح در مجلس سود نمی‌برند، اظهار کرد: شاید برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌اشتباه افتاده‌ و در جریان موضوع و هدف رانت‌خواران و سودجویان نیستند و تنها به خاطر جوی که ایجادشده است پیگیر این مسئله شده‎اند.

**سرمایه‌داران کنکور را دور می‌زنند:

​​​​​​​حسن کریم رحیمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار آنا بابیان اینکه رشته پزشکی در ایران علاقه‌مند بسیاری دارد و دانش‌آموزان سعی دارند با تلاش بیشتر وارد این رشته شوند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از دانش‌آموزان که از وضعیت مالی مناسب برخوردار هستند هرسال از طریق برخی مؤسسات و یا به عبارتی برخی دلالان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و برخی دانشجویان با گذراندن یک یا دو سال تحصیلی در دانشگاه‌های ضعیف خارج از کشور، برای ادامه تحصیل در رشته موردعلاقه، قصد ورود به کشور رادارند و درواقع کنکور را دور می‌زنند.

**پدیده جدید ژن‌های خوب علوم پزشکی:

افزایش جذب دانشجویان علوم پزشکی با مقاصد افراد سودجو، بدون در نظر گرفتن شرایط و بررسی‌های هوشیارانه مجلس باعث خواهد شد پدیده‌ای ژن‌های خوب در حوزه پزشکی نیز پدیدار شده و جان ملت را به بازی بگیرند.

محسن اسماعیل‌زاده دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجنددر گفتگو با خبرنگار آنا، درباره طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی گفت: خبرهایی مبنی بر تلاش برخی افراد برای ورود و پذیرش آقازاده‌های خارج نشین در دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به طرح افزایش ظرفیت این دانشگاه‌ها به گوشمان می‌رسد که موجب تألم و تأثر بسیار می‌شود. به مسئولانی که در این امر کارشکنی‌های پی‌درپی انجام می‌دهند، هشدار می‌دهیم که مبادا خشم دانشجویان را برافکنید که ما اکنون در مسیر گام دوم انقلاب پا گذاشته‌ایم و وظیفه حفظ آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بر عهده‌داریم. دیگر زمان سیاسی‌کاری‌های نابجا و پایمال شدن شرافت مردم به پایان رسیده و هنگامه به حقارت افتادن مکر مفسدان است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مردم می‌خواهند طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را به ملت تحمیل کنند، تصریح کرد: برخی‌ها با سوءاستفاده از این طرح باعث ژن‌ خوب‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌شوند که واقعاً جای تأسف دارد. از قوه قضائیه و ریاست آن حجت‌الاسلام رئیسی تقاضا داریم که در اسرع وقت به موضوع رانت پزشکی ورود پیدا کنند که «غده سرطانی رانت» به سایر شاکله نظام آموزشی رسوخ نکند، چراکه پیکر نظام آموزشی کشور، خود متحمل دردهای بسیاری است و دیگر برای پذیرش «ژن برتر» جایی ندارد.

**اولویت جذب با دوره‌های روزانه باشد/ مجلس شورای اسلامی مراقب اجرای نادرست این طرح باشد:

محمدهادی اسماعیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار آنا بابیان اینکه طبق استانداردهای جهانی سرانه پزشک برای همه کشورها در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در سرانه پزشکی گفته می‌شود که برای چند هزار نفر دانشجوی پزشکی، چه تعداد پزشک موردنیاز یک کشور است. برای طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی باید زیرساخت‌های آموزشی فراهم شود، گفت: قبل از اینکه تعداد پزشکان افزایش پیدا کند، باید به عدم توزیع مناسب پزشکان رسیدگی شود. قوانینی باید در راستای توزیع مناسب پزشکان تدوین شود که در همه مناطق محروم نیز، پزشک داشته باشیم.

اجرای نادرست طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی موجب ایجاد رانت برای آقازاده‌های دانشجوی پزشکی در کشور می‌شود. به عبارتی به نظر می‌رسد این قانون باید به نحوی تدوین و تصویب شود که اجازه ندهند سرمایه‌داران با دورزدن کنکور و ورود به مؤسسات پیش پا افتاده خارج از کشور و تحصیل چند ترم معدود بتوانند در قالب‌های متفاوت دوباره به صحن دانشگاه‌های برتر کشور برگشته و ادامه تحصیل بدهند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 28 مرداد 98، کد مطلب:411167 : www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین