پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: به دلیل نزدیک بودن عملیات اخیر انصارالله به مرزهای امارات، شاهد افزایش نگرانی ابوظبی هستیم و به هر جهت اتمام حجت جدی با ریاض صورت گرفته است.
شعارسال: «مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد سیاسی و میدانی بزرگ‌ترین عملیات نظامی انصارالله علیه عربستان اظهار کرد: عملیات اخیر انصارالله یمن علیه میدان نفتی الشیبه عربستان که در مرز مشترک با امارات متحده عربی قرار دارد را باید یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین عملیات‌های نظامی علیه مواضع ریاض و امارات دانست؛ چراکه سیستم‌های پدافند موشکی عربستان مانند پاتریوت و سایر ادوات و تسلیحات این کشور برای مقابله با هرگونه حمله، تماماً منفعل عمل کردند. تا جایی که نه تنها دولت عربستان بلکه شرکت نفتی آرامکو هم راهی جز تایید این موضوع نداشت و طی بیانیه‌های جداگانه حملات انصارالله را تایید کردند. اظهارات مقام‌های امارات و عربستان هم دقیقاً نشان می‌دهد که هزینه مالی و مادی این حملات بسیار بالا بوده که آنها را مجبور به سخن گفتن کرده است و به نوعی از این وضعیت احساس خطر جدی می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه که بسیار اهمیت دارد، زمانِ این عملیات است. باید توجه کرد که اخیراً امارات به صورت کاملاً جدی اعلام کرده که از یمن خارج خواهد شد که عربستان از این موضوع کاملاً ناراحت و عصبانی است. این موضوع دقیقاً نشان می‌دهد که انصارالله همچنان به خروج نیروهای امارات از یمن مشکوک است و این را سناریویی برای انحراف افکار عمومی یا حداقل جایگزین شدن مزدوران چند ملیتی به جای خود در یمن و به خصوص جنوب این کشور می‌داند. با این تفاسیر گزارش‌ها و داده‌های تحلیل به علاوه واکنش‌ها به خوبی نشان می‌دهد که ارزیابی‌ها از عملیات اخیر انصارالله بسیار بالا و خیره‌کننده بوده. این اقدام نظامی به خوبی نشان می‌دهد که انصارالله در حال مخابره پیام به ریاض و ابوظبی است تا به آنها بفهماند که هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل حمله‌های گاه‌ و بی‌گاه از آنها حمایت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انصارالله همچنان به دنبال نشان دادن دست برتر خود در یمن است و توانایی خلق مدل‌های گوناگون درگیری را دارد، گفت: بخش دیگری از پیام انصارالله را باید در جهت ارائه اخطار به شورای انتقالی جنوب یمن و باقی مانده‌های نیروهای عبدربه منصور هادی دانست. انصارالله به شدت بهم‌ریختگی در جنوب یمن را رصد می‌کند و می‌داند که چه سناریویی در پس آن نهفته است. از این منظر عملیات اخیر را باید تکمیل کننده کلکسیون اقدام‌های انصارالله علیه عربستان و امارات دانست. واکنش‌هایی که پس از این عملیات بروز کرد به خوبی نشان می‌دهد که برخی از جریان‌ها و اشخاصی که در این میان خود را بی‌طرف جلوه می‌دانند در حال متمایل شدن به سمت انصارالله هستند یا حداقل تحرک‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را افزایش داده و وارد فاز جدید شده‌اند.

نعیمی افزود: آنچه مشخص خواهد بود این است که امارات به شدت از وضعیت فعلی هراس دارد. شاید عده‌ای بگویند که چرا امارات از حمله به عربستان وحشت دارد یا سوال کنند که مگر امارات مورد هدف قرار گرفته است؟ درست است که عربستان و میدان نفتی این کشور مورد حمله قرار گرفته اما باید متوجه باشیم که عملیات‌های پهپادی و موشکی انصارالله آرام آرام به سمت مرزهای مشترک عربستان و امارات هدایت می‌شود و این می‌تواند پیام خطرناکی برای ابوظبی باشد. علاوه بر این موضوع، اختلاف میان شیخ‌نشین‌های امارات با ابوظبی و شخص «محمدبن زاید» یکی از مسائلی است که نشان می‌دهد همچنان ترس و وحشت از ریزش اقتصاد و هیمنه تجاری امارات در داخل خاک این کشور وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم که امارات متحده عربی و سایر شیخ‌نشین‌های این کشور در حال پرداخت هزینه خودستایی ولیعهد ابوظبی هستند و از سوی دیگر احساس خطر آنها کاملاً واضح است. اینکه مقامات امارات مانند «انور قرقاش» از عملیات انصارالله انتقاد می‌کند و آن را تخریب‌کننده توافقنامه استکهلم می‌دانند بسیار خنده‌دار است. یکبار باید از خودشان بپرسند که مجوز حمله تمام عیار زمینی و هوایی به یمن از کدام مرجع صادر شد یا با کدام قوانین بین‌المللی همخوانی دارد؟ باید بپذیریم که عربستان و امارات کار خودشان را خواهند کرد و در ادامه این وضعیت، انصارالله هم دست به مقاومت و واکنش سخت می‌زند؛ اما موضوع این است که عقب‌نشینی امارات و عربستان کافی نخواهد بود بلکه آنها موظف به تامین خسارات طی چند سال اخیر هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 ، کدخبر: 799721 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
0
ریاض هم باهوش باشه مثل امارات تغییر موضع میده و از راه رفته برمیگرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین