پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۸۲۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست واحد شرق دانشگاه علمی کاربردی استان تهران گفت: استقبال دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دو سال اخیر کاهش یافته است که این نشان از کاربرد علمی و مهارتی دانشگاه دارد. درواقع می‌توان گفت ما تنها دانشگاهی هستیم که در حوزه مهارت‌افزایی دانشجویان فعالیت گسترده‌ای را در سطح کشور داریم.

شعارسال: رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: بیش از ۱۰۰ رشته کم متقاضی در سال ۹۷ از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی حذف شد.

 محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست واحد شرق دانشگاه علمی کاربردی استان تهران گفت: استقبال دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دو سال اخیر کاهش یافته است که این نشان از کاربرد علمی و مهارتی دانشگاه دارد. درواقع می‌توان گفت ما تنها دانشگاهی هستیم که در حوزه مهارت‌افزایی دانشجویان فعالیت گسترده‌ای را در سطح کشور داریم.

وی افزود: از آنجایی که برای داشتن شغل مهارت لازم است، در سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی و کاربردی باید از تمام ظرفیت خود برای جذب دانشجویان به خصوص دانش‌آموزان هنرستانی استفاده کند. در این رابطه باید بگویم رشته‌هایی که سال گذشته مورد اقبال دانشجویان قرار داشت، امسال نیز متقاضیان آن کاهش یافته است.

امید اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی در مرحله پوست‌اندازی است؛ چراکه مسیر حرکت خود را اصلاح کرده که این امر باعث شده تعداد قابل توجهی از قشر دانش‌آموز کشور متقاضی رشته‌های مهارتی این دانشگاه شوند و معتقدند اگر دانشگاه خودش را به معنای واقعی همان‌گونه که هست و رسالتش ایجاب می‌کند نشان دهد شاهد رشد علمی و همچنین افزایش دانشجو خواهد بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی امسال باید جهش کند. در این رابطه جوانان ما درس خواندن را در جایی ادامه می‌دهند که برایشان کار وجود داشته باشد. درواقع می‌توان گفت اکثر جوانان ما به دنبال رشته‌های مهارتی هستند. پیش بینی من برای سال تحصیلی جدید این است که ما با یک موج جدیدی از دانشجو مواجه خواهیم بود که این افراد از استعداد و انگیزه بالایی برخوردار هستند، وظیفه ما برای آنها این است که تقویم آموزشی هفتگی را تهیه و تنظیم کنیم، به طوری که آنها بتوانند تمام زمان خود را در طول هفته در دانشگاه به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرد: امسال باید دانشگاه علمی کاربردی بر محور آموزش، مهارت و محیط کار متمرکز شود. به طوری که باید در قالب توسعه کمی هدفمند و با برنامه مشخص ماموریت دانشگاه را در مهارت‌افزایی و کارآفرینی دانشجویان به جلو ببریم.

امید با بیان اینکه مدرسان دانشگاه علمی کاربردی اگر شرایط ‌‌‌‌جذب ‌‌‌این دانشگاه را طی نکنند حضورشان در کلاس درس در سال تحصیلی جدید ممنوع است، گفت: امسال همه مدرسان این دانشگاه شرایط جذب را پشت سر گذاشته و اگر مدرسی این شرایط را طی نکرده باشد، حضورش در کلاس درس ممنوع است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم به طور میانگین دانش‌آموختگان این دانشگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها از اشتغال‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.

وی گفت: شغل پایدار به معنی داشتن مهارت است که در این رابطه باید بگویم در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف به رسالت دانشگاه علمی کاربردی پی برده‌اند، به طوری که آنها یکی پس از دیگری درخواست دادند دانشجویانشان را در طول سال تحصیلی در مراکز کارگاهی واحدهای دانشگاهی ما بفرستند تا بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

امید با بیان اینکه سال گذشته با وجود کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های کشور توانستیم بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو جذب کنیم، گفت: امسال نیز این میزان از گرایش برای حضور در رشته‌های مهارتی وجود دارد.

وی از حذف بیش از ۱۰۰ رشته کم متقاضی در سال ۹۷ از چرخه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و افزود: یکی از مزیت‌های دانشگاه علمی کاربردی این است که برخلاف سایر دانشگاه‌های دولتی می‌تواند رشته‌هایی که حد نصاب لازم دانشجو را کسب نکرده‌اند، از چرخه آموزشی حذف کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل نظام آموزشی ۶، ۳، ۳ آمار متقاضیان ورود به واحدهای دانشگاه علمی کاربردی کاهش پیدا کرد، گفت: به دلیل اینکه نخستین خروجی‌های این نظام از آموزش و پرورش تحصیل خود را به اتمام می‌رسانند، ما شاهد گرایش بالا به سمت رشته‌های مهارتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۵، حدود 60 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مسن بودند که این آمار در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ورودی‌ها به دانشجویان جوان اختصاص یافته است.

وی گفت: واحدهای دانشگاهی علمی کاربردی باید متناسب با نیاز نیروی جوان کلاس‌های آموزشی خود را برگزار کنند، با توجه به حجم بالای ورود دانشجویان جوان به این دانشگاه دیگر برگزاری کلاس‌های آموزشی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه قابل قبول نیست زیرا ما نمی‌توانیم به دانشجویان بگوییم که شما در طول هفته به نوعی خود را سرگرم کنید و آخر هفته‌های خود را سر کلاس‌های درس بنشینید، بنابراین تمامی کلاس‌های واحدها باید در ساعات اداری برگزار شود.

وی گفت: به طور کلی هزار و ۱۰۰ مرکز علمی کاربردی در کل کشور وجود داشت که با رویکرد کیفی‌نگری تعداد این مراکز به بیش از ۶۰۰ مرکز کاهش پیدا کرد و بر اساس برنامه ابلاغی دانشگاه تمامی واحدها موظف هستند که محیط کار را تأسیس کنند، همچنان که به تازگی پنج مرکز علمی کاربردی راه‌اندازی کردیم که تمام آن‌ها مجهز به محیط کار بودند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: همچنین 20 مرکز علمی کاربردی از گردونه فعالیت آموزشی حذف شد، بر اساس نظام سطح‌بندی ۲۰۰ مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۲۰ مرکز به دلیل عدم کسب استانداردهای لازم از گردونه فعالیت حذف شدند، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ رشته محل در این دانشگاه دایر است و امسال به دنبال این هستیم که با تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی، بخشی از هزینه‌های دانشجویان علمی کاربردی از سوی دولت پرداخت شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار: 28 مرداد1398،کدخبر: 13980528000502،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین