پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۲
برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

شعارسال: حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم‌افزایی میان تولید علم و زیست‌بوم نوآوری ایران را فرصتی قابل توجه برای شرکت‌های نوآور و دانش بنیان دانست و اظهار کرد: رشد فزاینده علم و فناوری در ایران به استناد تازه‌ترین گزارش شاخص جهانی نوآوری، ماحصل تعامل سازنده میان حوزه تولید علم با زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور است. با توجه به اینکه زیست بوم نوآوری سلامت کشورمان، یکی از محور‌های مورد توجه در گزارش شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۱۹ بوده ،این گزارش برای اولین بار و در فصلی مستقل، به بررسی نوآوری‌های پزشکی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

میتسوبیشی از کامپیوتر کوانتومی برای توسعه باتری استفاده می‌کند

شرکت میتسوبیشی کمیکال (Mitsubishi Chemical) و IBM اقدام به شبیه‌سازی مراحل اولیه واکنش میان لیتیم و اکسیژن در باتری‌های هوا لیتیم کردند. این اولین تحقیقات شبیه‌سازی با استفاده از کامپیوتر کوانتومی است. در این پروژه محققان نشان دادند که می‌توان واکنش اکسیژن و لیتیم را روی یک کامپیوتر کوانتومی مدل‌سازی کرد. درک ساز و کار شیمی باتری هوا لیتیم می‌تواند به تولید باتری‌هایی با کارایی بالا منجر شود تا از آن‌ها در ادواتی نظیر خودرو‌ها و تلفن‌های همراه استفاده کرد.

خدمات بیمه مبتنی بر فناوری سلول‌های بنیادی توسعه می‌یابد/ لزوم تعریف خدمات تعرفه گذاری جدید سلول درمانی

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تامین بسته خدمات بیمه‌ای محصولات حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، اظهار کرد: تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین انجام هزار و ۲۰۰ پیوند سالانه در این مراکز نشان از اهمیت تحت پوشش قرار گرفتن این خدمت در فهرست بیمه دارد. همچنین، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گسترش چشمگیری خواهد یافت.

جایزه مصطفی (ع) نوبل اسلامی است

علی بیت اللهی، مدیر کارگروه امور بین الملل ستاد توسعه فناوری نانو با توجه به نزدیک شدن به برگزاری مسابقه بین المللی جایزه مصطفی (ع) درخصوص نظر اندیشمندان؛ اظهار کرد: یکی از مجلات بسیار مشهور دنیا زمانی که اولین دوره جایزه مصطفی برگزار شد مطلبی چاپ کرد با این عنوان که «نوبل اسلامی ایجاد شد» یعنی اروپایی‌ها هم حس کردند که این جایزه دقیقاً با سبک جوایزی همچون نوبل پیش می‌رود و تلاش می‌کند تا افراد برجسته را انتخاب کند.

۶۰ میلیون دلار سهم صادرات دارو‌های زیستی ایران‌ساخت است

گزارش شاخص جهانی نوآوری، در سال ۲۰۱۹ با تمرکز بر حوزه موضوعی سلامت، در فصل اختصاصی به بررسی و تحلیل وضعیت نوآوری و توانمندی ایران در حوزه دارویی با تمرکز بر دارو‌های زیستی پرداخته است. بر اساس این گزارش، ظهور و گسترش بخش دارو‌های زیستی در ایران که بخشی پیچیده و با فناوری پیشرفته می‌باشد، میزبان تعداد نسبتاً زیادی بنگاه موفق صادراتی است.

ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی آغاز شد

محمدحسین قمری دبیر همایش مجمع هماهنگی بخش خصوصی با اشاره به نقش مهم شرکت‌های بخش خصوصی در دوران تحریم برای افزایش اشتغال و رونق تولید، رفع مشکلات بخش خصوصی در جذب نیروی انسانی کارآمد و دارای مهارت مورد نیاز را از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: «در همایش مجمع هماهنگی بخش خصوصی راهکار‌های مبتنی بر دستاورد‌های دانش‌بنیان در این زمینه ارائه خواهد شد و همزمان ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی نیز آغاز می‌شود

محققان روشی عجیب برای کشتن باکتری‌ها یافتند

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که ۷۰۰ هزار مرگ‌ومیر در سطح جهان ناشی از مقاومت باکتری‌ها در مقابل متی‌سیلین است. به همین دلیل شناسایی سریع مرسا در درمان بسیار ضروری است، اما روش‌های کنونی حتی در بیمارستان‌های مجهز دنیا، قادر به شناسایی سریع این باکتری نیست و همین امر به روندی چالش‌برانگیز تبدیل شده است. با این حال، با کشف جدید دانشمندان استرالیایی، این چالش به زودی برطرف خواهد شد.

دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که با ادغام نانوفناوری نقاط کوانتومی و یک دوربین گوشی هوشمند به زودی می‌توانند به پزشکان این امکان را بدهند که باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تنها در ۴۰ دقیقه شناسایی کنند و به طور بالقوه جان بیماران را نجات دهند.

ماهواره‌های کوچک با بودجه‌ای ۴۰۰ هزار دلاری به اعماق فضا می‌روند

ناسا تصمیم دارد برنامه‌های خود را برای استفاده از ماهواره‌های کوچک گسترش دهد و با کمک آن‌ها منظومه شمسی را رصد کند. این سازمان دو طرح پیشنهادی برای توسعه فناوری‌های ماهواره‌های کوچک انتخاب کرده که مشاهدات در اعماق فضا را بهبود می‌دهند. با کمک مشاهدات این ماهواره‌های کوچک می‌توان مدل‌های پیش بینی وضعیت آب وهوای فضایی را ارتقا داد. یکی از این پیشنهادات SETH (فناوری‌های علمی برای هلیوفیزیکس) است که قابلیت رصد اتم‌های بدون باری که از خورشید خارج می‌شوند را دارد.

نفرات برتر کنکور دلشان را صابون نزنند؛ از معافیت سربازی خبری نیست!

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص وضعیت خدمت سربازی دانش آموخته‌های برتر از معافیت سربازی گفت: رتبه‌های برتر کنکور در صورتی که امتیاز دانش آموخته برتر را کسب و از سوی بنیاد ملی نخبگان معرفی شوند خدمت سربازی خود را از طریق انجام پروژه انجام خواهند داد و کارت پایان خدمت می‌گیرند و این موضوع ربطی به معافیت ندارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:31مرداد1398 ، کدخبر: 786012: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین