پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
درپی پیوستن استرالیا به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس یکی از مقام های سابق وزارت دفاع و خارجه استرالیا اقدام دولت اسکات موریسون نخست وزیر این کشور را در این زمینه مورد انتقاد شدید قرار داد و اظهار داشت : سیاست خارجی استرالیا نباید توسط رئیس کاخ سفید تعیین شود و کانبرا نباید به ائتلاف واشنگتن در این منطقه می پیوست.

شعار سالسیدنی مورنینگ هرالد با انتشار گزارشی در این زمینه تحت عنوان " چرا استرالیا نباید به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس می پیوست؟ نوشت: به رغم اینکه ایران مفاد توافقنامه برجام ۲۰۱۵ را به طور کامل رعایت کرده و این موضوع از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده است، اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ ابتدا آمریکا را از این توافق خارج ساخت و سپس تحریم های اقتصادی علیه ایران وضع کرد و کشورهای دیگر را در مورد تجارت با ایران تهدید کرد.

این رسانه استرالیایی با اذعان بر دروغسازی آمریکا در پرونده عراق افزود: از آن زمان تاکنون، تنش ها بین ایالات متحده و ایران روبه افزایش بوده تا اینکه به نقطه کنونی بحران رسیده است. پس از آن حمله به کشتی های درحال تردد در خلیج فارس بدون وجود مدارک و مستندات روشن موضوعی برای سرزنش کردن ایران قرار گرفت. مقام های رسمی دولت آمریکا، اگر نه رئیس جمهور ترامپ، خود را درگیر مداخلات نظامی می کنند و از این روز نمی توان نسخه رخدادهای آمریکایی را به عنوان توجیهی برای شرکت در یک اقدام نظامی در نظر گرفت. آیا پرونده آمریکا در موردسلاح های کشتار جمعی در عراق را به خاطر می آورید؟

این رسانه استرالیایی تاکید کرد: با این وجود، نخست وزیر اسکات موریسون و وزیر دفاع لیندا رینولدز اعلام کردند که استرالیا در ماموریت تحت رهبری ترامپ در تنگه هرمز مشارکت خواهد کرد. موریسون می گوید استرالیا به تضمین آزادی ناوبری در آب های بین المللی کمک می کند و ما در پاسخ به آنچه او "رفتار بی ثبات کننده" در خلیج فارس می نامد، عمل می کنیم. رینولدز می گوید تمرکز اصلی ما عدم تشدید بحران در منطقه است.

سیدنی مورنینگ هرالد در گزارش خود خطاب به مخاطبانش نوشت: بگذارید دراین مورد شفاف باشیم؛ درواقع رفتار بی ثبات کننده از سوی متحد ما، آمریکا آغاز شد و واشنگتن با ارسال سربازان، هواپیماها و کشتی های جنگی به خلیج فارس سبب افزایش تنش ها شد، این اقدامات، هیچ شباهتی به رفتارهای کاهش دهنده تنش ها نیست.

پائول بارات نویسنده این گزارش و از مسئولان اسبق وزارت دفاع و خارجه استرالیا نوشت: در تاریخ ۲۸ ماه ژوئن به نخست وزیر موریسون نامه ای ارسال کرده و از وی خواستم تا در مقابل فشارها برای پیوستن به ائتلاف در خلیج فارس مقاومت کند و خواستار گفت وگو در این زمینه در پارلمان شدم.

نویسنده استرالیایی این گزارش همچنین با اشاره به اتحاد سه گانه نظامی میان آمریکا نیوزیلند و استرالیا تاکید کرد : این اتحاد سه گانه ANZUS هیچ ووظیفه ای را برای استرالیا در حمایت از اقدامات احمقانه و غیرقانونی ایجاد نمی کند. ماده ۱ این قرارداد از وظایف ما در حمایت از منشور سازمان ملل برای حل و فصل اختلافات بین المللی از طریق مسالمت آمیز سخن می گوید.

سیدنی مورنینگ هرالد نوشت : ایران یک عضو با جایگاهی خوبی در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است و به این ترتیب حق دارد نه تنها یک برنامه هسته ای را برای اهداف صلح آمیز داشته باشد بلکه حتی می تواند درپی استفاده از کمک قدرت های هسته ای برای توسعه این برنامه نیز باشد. اما غرب نه تنها از کمک به ایران امتناع کرده است، بلکه به طور فعال سعی در خنثی کردن برنامه خود به هر طریق ممکن دارد.

این رسانه استرالیایی تاکید کرد: تمام شواهد نشان می دهد که ایران به دنبال توسعه توانایی تسلیحات هسته ای نبوده است. نتایج بررسی سازمان امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین داوری مهم دراین زمینه منتشر شد که طبق آن این سازمان آمریکایی اعلام کرد که "ما با اطمینان بالا به این نتیجه رسیدیم که تهران برنامه تسلیحات هسته ای خود را در پاییز ۲۰۰۳، متوقف کرد. "

دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ با استفاده از این گزارشها و اینکه این گزارش ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده، در سال ۲۰۱۵ وارد توافقنامه برجام شد. از آن سال به بعد نیز برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز بوده و رعایت مفاد توافقنامه برجام توسط ایران کاملا به تائید آژانس رسیده است.

این رسانه استرالیایی نوست : استرالیا هیچ مشاجره ای با ایران ندارد و بنابراین نباید در هیچ اقدامی علیه این کشور در همراهی با آمریکا شرکت کند.

این رسانه استرالیایی خاطرنشان کرد: استرالیا دارای سابقه طولانی و افتخارآمیزی از دیپلماسی مؤثر است. تداوم حضور دیپلماتیک ما در ایران ما را قادر ساخته تا با ایرانیان ارتباط برقرار کنیم به گونه ای که کمتر ملل غربی دراین زمینه موفق بودند. ما باید با دیپلماسی فعال تمام طرف ها در توافقنامه برجام را ترغیب کنیم که نقش خود را دراین توافقنامه ایفا کنند.

بارات نویسنده این گزارش تحلیلی در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد تاکید کرد: سیاست خارجی استرالیا باید توسط استرالیایی ها اتخاد شود، نه توسط رئیس کاخ سفید که یکی از بهترین توافق های بین المللی در سالهای اخیر را که دیپلماسی می توانست به دست آورد، کنار گذاشته است.

"پل بارات" یکی از مسئولان ارشد سابق وزارت دفاع و معاون اسبق وزیر امور خارجه و تجارت استرالیا در دهه های منتهی به سال ۲۰۰۰ بوده است. وی اکنون هدایت چندین سازمان مردم نهاد استرالیایی را با هدف تقویت صلح در جهان برعهده دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 1 شهریور 98، کد خبر: 83447288، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین