پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۸۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
دانشگاه فردوسی مشهد قرار است از ابتدای شهریور هزینه‌ای برای تردد خودروهای شخصی به درون دانشگاه دریافت کند؛ طرحی که به گفته دبیر شورای صنفی دانشجویی این دانشگاه بیشتر جنبه درآمدزایی برای دانشگاه دارد.

شعارسال: دانشگاه فردوسی مشهد قرار است از ابتدای شهریور هزینه‌ای برای تردد خودروهای شخصی به درون دانشگاه دریافت کند؛ طرحی که به گفته دبیر شورای صنفی دانشجویی این دانشگاه بیشتر جنبه درآمدزایی برای دانشگاه دارد.

دانشگاه فردوسی مشهد به واسطه داشتن مساحت ۳۰۰ هکتاری، حمل و نقل و تردد در دانشگاه یکی از نیاز‌های اصلی آن است. به همین سبب در داخل دانشگاه اتوبوس‌هایی قرار داده شده است که به صورت رایگان و در زمان‌های مشخص در مسیر‌های اصلی دانشگاه تردد می‌کنند.

البته تردد تنها به داخل این دانشگاه مربوط نمی‌شود. بلکه باید به ورود و خروج خودرو‌ها به دانشگاه نیز اشاره کرد. تا این لحظه علاوه بر درب شرقی و غربی دانشگاه فردوسی، درب جنوبی آن که منتهی به بلوار رضوی می‌شود نیز تردد خودرو دارد.

برای سال تحصیلی پیش رو مدیران دانشگاه فردوسی مشهد طرحی را برنامه ریزی کرده اند که به موجب آن تردد‌ها در دانشگاه کنترل و کاهش یابد.

محمدرضا حسینی‌محراب، دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد درباره این طرح به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: امسال مسئولان دانشگاه فردوسی قصد دارند با دو کلیدواژه «انصاف» و «عدالت» تغییراتی در بحث حمل و نقل دانشگاه بوجود آورند. آن‌ها معتقدند دانشجویی که با خودرو شخصی خود به دانشگاه می‌آید، با ایجاد آلودگی‌های هوا و صوتی و فخرفروشی در برابر دیگر دانشجویان، باید جریمه آن را بپردازد. همه می‌دانیم که جریمه فردی که وسیله نقلیه شخصی دارد پرداخت پول بنزین است.

حسینی محراب با اشاره به اینکه حمل‌ونقل عمومی در دانشگاه با توجه به جمعیت آن بسیار نامناسب است، ادامه داد: این جریمه در حالی باید از سوی دانشجویان پرداخت شود که قرار است درآمد حاصل از آن صرف حمل و نقل عمومی دانشگاه شود. اما نوع سازوکار هزینه کرد این درآمد از سوی مسئولان دانشگاه بیان نشده است.


دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه مدیران دانشگاه معتقدند تردد در دانشگاه بسیار زیاد است و با طرح جدید قصد دارند میزان تردد‌ها را کاهش و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهند، افزود: ورودی درب شرقی دانشگاه راه بندی دارد که به خصوص در ساعات پرتردد ترافیک ایجاد می‌کند. از طرف قوه قضائیه نامه‌ای به دانشگاه ارسال شده که باید این راه بندان برداشته شود تا بار ترافیکی را کاهش دهد. از طرف دیگر، چون افراد غیرمرتبط با دانشگاه از فضای دانشگاه برای پارک وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند و به محل کار خود در اطراف دانشگاه می‌روند؛ مدیران دانشگاه تصمیم گرفتند تا ورود و خروج‌ها به داخل دانشگاه با الیت کنترل شود.

وی تصریح کرد: در طرح اولیه که به اطلاع ما هم رسیده به ازای هر تردد مبلغ یکهزار تومان دریافت می‌شود. در طول روز حدود ۲۲ هزار تردد در دانشگاه صورت می‌گیرد و با این طرح روزانه ۲۲ میلیون تومان نصیب دانشگاه می‌شود. اگر هدف مسئولان دانشگاه از اجرای این طرح بهتر کردن شرایط حمل و نقل عمومی در دانشگاه است، خوب است پاسخ دهند که با مبلغ روزانه ۲۲ میلیون این ناوگان ثابت را چگونه می‌خواهند بهبود بخشند و مازاد این درآمد را چه خواهند کرد؟

حسینی محراب با اشاره به اینکه دریافت این هزینه بیشتر وجه بودجه آوری برای دانشگاه است، تصریح کرد: مدیران دانشگاه خارج از محیط دانشگاه سرمایه گذاری‌های کلانی دارند. اگر بحث‌های مالی دانشگاه شک و شبهه‌ای ندارد، مدیران دانشگاه اقدام به شفافیت مالی کنند.

دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دریافت مبلغ یکهزار تومان به هیچ وجه بازدارنده نیست، گفت: قرار است برای اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه که از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می‌کنند، اشتراکی در نظر گرفته شود. بنظر من مبلغ یکهزار تومان و حتی اشتراک گذاشتن آن به هیچ وجه بازدارندگی ندارد و اگر هدف مسئولان دانشگاه بازدارندگی است باید مبلغ را بسیار افزایش دهند.

وی با بیان اینکه این طرح قرار است از ابتدای شهریورماه در دانشگاه اجرا شود، گفت: بیشتر دانشجویان خوابگاهی از اول شهریورماه به مشهد می‌آیند که یا از فرودگاه، راه آهن و یا پایانه مسافربری وارد شهر می‌شوند و اغلب وسایل زیادی به همراه دارند. وقتی وارد دانشگاه شده و با این تغییرات مواجه شوند قطعا اعتراض خواهند کرد.


حسینی محراب تاکید کرد: امسال که بحث انتخابات را در پیش داریم اعتراض‌های دانشجویی می‌تواند به اوضاع سیاسی کشور دامن بزند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان دانشگاه عنوان می‌کنند که تنها ۱۰ درصد دانشجویان دارای وسیله نقلیه شخصی هستند، تاکید کرد: ما به آن‌ها پیشنهاد دادیم پس دریافت این مبلغ را از این تعداد کم صرف نظر کنید و هزینه دانشجویان را رایگان کنید. چرا که این ۱۰ درصد نسبت به ۹۰ درصد مابقی هزینه‌ای نیست.

دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح با شهرداری مشهد و شرکت الیت هماهنگ شده است، گفت: دانشجویی که مسئول الیت در مشهد است از دانشجویان معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد است، به همین دلیل است که تا این حد اصرار به اجرای این طرح با قرارداد شهرداری دارند.

هزینه تردد به دانشگاه دریافت می‌شود

حسین انصاری، معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد در این زمینه به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: سیستم حمل و نقل عمومی درون دانشگاه به روال گذشته است و در حال حاضر تغییری نسبت به قبل ندارد.


انصاری در خصوص تردد به درون دانشگاه نیز بیان کرد: از لحاظ قانونی عملا مجاز به رفت و آمد عموم به درون دانشگاه نیستیم به همین منظور برنامه ریزی مدونی در حوزه ترافیک دانشگاه برای دانشجویان، اساتید، کارمندان و کارکنان دانشگاه انجام شده که هم ضریب تردد در دانشگاه کنترل شود و هم بحث امنیت دانشگاه را رصد کنیم.

معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این طرح در درب‌های ورودی دانشگاه سیستم ثبت پلاک خودرو نصب می‌شود و رفت و آمد‌ها کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در هر ۵ روز صدهزار تردد در دانشگاه داریم، افزود: بعد از ثبت پلاک خودرو‌ها عملا می‌توانیم اطلاعات دقیقی از تردد‌ها در دانشگاه داشته باشیم و براساس قوانین بالادستی سیاست‌های کنترلی را اعمال کنیم.

انصاری با بیان اینکه این اقدام می‌تواند رفت و آمد‌ها را محدود کند، گفت: محدود کردن تردد در دانشگاه فردوسی با مساحت ۳۰۰ هکتاری باعث می‌شود که ترافیک شهر تشدید شود و به نوعی رفت و آمد در شهر دچار اختلالاتی شود. مبنای ما محدودسازی نیست، اما اگر بتوانیم توافق مناسبی روی مدیریت درب‌های ورودی دانشگاه داشته باشیم، می‌توانیم به رفت و آمد‌های شهر نیز کمک کنیم.

معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: برای این منظور قطعا باید هزینه‌ای برای تردد‌ها در دانشگاه اعمال شود، اما هنوز مدل مالی مشخصی تبیین نشده است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو  ،تاریخ انتشار:  31 مرداد 98 ،کدخبر: 785962،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین