پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۸۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی متن لایحه درباره تبدیل ریال به تومان را برروی صفحه تلگرام خود گذاشته است و درباره ضعف های اقتصادی و فنی این لایحه توضیح داده است. طبیبیان درانتهای این توضیح تاکیددارد که اجرای این لایحه دردسرهای بزرگ درست می کند و بهتر است تازمانی که زیربناها آماده نشده از اجرای آن صرف نظر شود زیرا خطرناک است.
شعار سال:محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی متن لایحه درباره تبدیل ریال به تومان را برروی صفحه تلگرام خود گذاشته است و درباره ضعف های اقتصادی و فنی این لایحه توضیح داده است. طبیبیان درانتهای این توضیح تاکیددارد که اجرای این لایحه دردسرهای بزرگ درست می کند و بهتر است تازمانی که زیربناها آماده نشده از اجرای آن صرف نظر شود زیرا خطرناک است. نوشته وی را درادامه می خوانید:

متن لایحه مربوط به حذف چهار صفر از پول ملی توسط دولت به مجلس ارسال شد. این متن دلایل این تصمیم و مفاد مورد نظر را در بر دارد.از جمله دلایل، اشاره به حیثیت پول ملی می شود که به دلیل افزایش صفر ها کم و نازل شده و دیگر دلیل مشکل شدن پرداخت ها توسط مردم به دلیل صفر های زیاد. قرار است که واحد پول کشور بشود تومان که یک کلمه مغولی است و در زبان مغولی به معنی ده هزار است. در واقع ما به عهد قاجار که گفته می شود تومان رایج بوده رجعت نمی کنیم به عهد مغول رجعت می کنیم. یک تومان می شود ده هزارریال  و هر ریال  می شود صد پارسینه که معلوم نیست چیست. این که یک تومان قرار است ته خط به ١٠٠٠٠٠٠ پارسینه تبدیل شود هم خود یک گرفتاری خواهد بود که دست کمی از گرفتاری موجود در امر معاملات نخواهد داشت. مردم باید یک ساک پارسینه همراه ببرند تا معادل کسر یک تومان خرید انجام دهند. در مقدمه این لایحه گفته شده حیثیت پول ملی هم مخدوش شده، صحیح. اما دلیل آن  سیاست های پولی از هم گسیخته ای بوده که حجم نقدینگی و سطح قیمت ها را طی ده ها سال بالا برده است. مادام که اعتبار تصمیم گیری دولت ها در کنترل نقدینگی تثبیت نشود در آن بحث حیثیت ثمری حاصل نخواهد شد.

اما در مورد متن لایه در واقع یک ماده واحده است شامل پنج تبصره.متن ماده واحده شامل الف (که ب هم ندارد و معلوم نیست الف برای چه آمده) اول واحد پول جدید را معرفی می کند. در این ماده یک ابهام بزرگ وجود دارد. اشاره شده که هر تومان برابر ده هزار ریال ل جاری' است.ریال  جاری چیست؟ این ریال از زمان این لایحه تا سال دیگر پنجاه درصد ارزش خودش را از دست می دهد تا زمان تصویب و اجرایی شدن هم بیشتر. آیا یک مبنای سیال و تنزل یابنده برای پول در نظر گرفته شده؟ آیا در یک متن قانون نباید عبارت ها دقیق تعریف شود؟ آیاریال جاری یعنی هر گرم  طلا مثلا پنج میلیون ریال ؟ اگر چنین چیزی مورد نظر نیست وقتی دولت می خواهد واحد پول رسمی موجود یعنی ریال را قانونا منتفی کند چگونه واحد پول جدید را بر اساس ریال  جاری قانونا منتفی شده قرار می دهد؟ تبصره یک این ماده که مربوط به برابری واحد پول جدید با ارز های خارجی، است حقیقتا جمله ای فاقد معنا است. منظور از 'نظام ارزی حاکم چیست' حاکم کدام است؟ تعهدات در مقابل صندوق بین الممللی پول چیست؟ قانونی در این باب در زمان رژیم سابق تصویب شده که با فرو ریختن موافقتنامه برتون وودز موضوعیت خود را از دست داده است. احیانا با تصویب این لایحه تکلیف سایر قوانین پولی و بانکی و مالی که بر مبنای ریال نوشته شده چیست؟به هر حال بهتر است تاکید شود که این لایحه اگر قرار است تصویب شود برای دولت بعدی گرفتاری های زیادی را برای بیش از دو سال ایجاد می کند. مشکلاتی نیز به احتمال قوی ایجاد می شود بیش از آنچه تا کنون مطرح شده که بهتر است فعلا در باره آن صحبت نشود. این کار خطیری است و مقدمات اقتصادی برای چنین حرکتی مهیا نیست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار؛2شهریور1398،کدخبر:458088،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین