پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۹۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
تهیه مسکن‌ در حالی رؤیای تعبیر نشده خانه به دوش‌هاست که با انتشار آمارهای رسمی قیمت‌ها، روزنه‌هایی از امید نمایان شده است.
شعار سال: تهیه مسکن‌ در حالی رؤیای تعبیر نشده خانه به دوش‌هاست که با انتشار آمارهای رسمی قیمت‌ها، روزنه‌هایی از امید نمایان شده است.

در اقتصاد ایران علاوه بر تورم واقعی، معمولاً تورم انتظاری هم بر سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات اثرگذار هست. بازار مسکن هم از این امر طی دهه‌های گذشته مستثنی نبوده است یعنی افزایش قیمت مسکن بر خلاف واقعیت‌های موجود از یک سری پارامترهایی تأثیر گرفت که به لحاظ بنیادی یا اصطلاحاً فاندامنتال توجیه اقتصادی نداشت.

در دو دهه گذشته با مروری در بازار لجام‌گسیخته مسکن متوجه تأثیرات بیشتر عوامل غیرمنطقی و جوهای روانی به‌جای تأثیر عوامل منطقی بودیم.

تا اینجای ماجرا متوجه شدیم که هر آنچه در بازار مسکن رخ می‌دهد علاوه بر تأثیرات اقتصادی، رخدادهای غیراقتصادی هم عاملی برای افزایش قیمت مسکن بوده است.

حال به دلایل افزایش قیمت مسکن در طول ۶ سال گذشته یعنی از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم می‌پردازیم.

معمولاً دولت‌ها با مداخلات توسعه‌ای در بازارهای مختلف سعی می‌کنند تا عنان بازارهای متعدد را به دست بگیرند و با ورود به حوزه تولید در کالاهای استراتژیک مانند مسکن طرف عرضه مسکن را برای کنترل نظام قیمتی تقویت کنند.

پس مسئولان یکی از عوامل کنترل قیمت را تقویت طرف عرضه می‌دانند و با ایجاد طرح‌هایی مانند مسکن مهر و ... سعی در پاسخ‌دهی به طرف تقاضا دارند.

اما نکته قابل تأمل طی دوران فعالیت دولت حاضر در بخش مهم مسکن، عدم توجه به تولید مسکن حتی به‌صورت مقطعی و توجه به نیازهای مردم بود. البته نه‌تنها طرف عرضه تقویت نشد بلکه زیرساخت‌های لازم برای ورود مردم به حوزه تولید مسکن فراهم نشد و تمام تلاش‌های صورت گرفته تا پیش از آغاز دولت روحانی کم اثر شد.

با این حال دولت نتوانست در حوزه مسکن آن‌گونه که نیاز بود عمل کند.افزایش قیمت مسکن هم در طول ۴۵ ماه گذشته متأثر از همین عواملی بود که ذکر شد. اما با کاهش هیجان روانی برای خرید مسکن و کاهش روند معاملات روزنه‌هایی از سقوط قیمت‌های نجومی دیده شد.

این پیش‌بینی زمانی تحقق یافت که طبق آمارهای رسمی وضعیت مسکن در شهر تهران به عنوان لیدر افزایش قیمت، اولین کاهش قیمت اسمی مسکن رقم خورد.

بنابراین آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان داد که نرخ مسکن برای اولین بار با زیر صفر رسیده است.

این آمارها می‌گوید که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در جریان دادوستدها طی مردادماه در حالی به ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است که میزان رقم در تیرماه در محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

با این حساب متوسط قیمت در دادوستدها با کاهش نیم میلیون تومانی رقم خورده است یعنی میانگین معاملات مسکن در شهر تهران برای هر مترمربع کاهش ۳ درصدی نشان می‌دهد.

    این خبر خوب در حالی منتشر می‌شود که دولت و مجلس در تلاش‌اند تا با به‌زودی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که تجربه موفقی در سایر کشورها دارد، اجرایی کنند. اگر مخاطبان دانشمند و فرهیخته خبرگزاری آنا بررسی کرده باشند، مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن موجب کاهش تقاضای سرمایه‌ای و افزایش عرضه مسکن برای سوداگران جذابیت بیشتری خواهد داشت.

در واقع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن خرید خانه با هدف سرمایه‌گذاری را توجیه‌ناپذیر می‌کند. و تقاضای مصرفی عملاً قدرت چانه‌زنی در جریان معاملات خواهد یافت.

کاهش ۳ درصدی تورم ماهانه مسکن در مردادماه در واقع اولین کاهش قیمت اسمی مسکن در آمارهای رسمی بازار مسکن شهر تهران است؛ به این معنا که نه تنها در دوره جهش قیمتی اخیر بلکه در ۴۵ ماه گذشته به استثنای ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه تورم ماهانه مسکن منفی نشده بود.

این در حالی است که تورم ماهانه مسکن از ابتدای سال تاکنون به جز اردیبهشت ماه، در سایر ماه‌های سپری شده از سال تا مردادماه نیز روی منحنی کاهش قرار گرفته بود.

تورم ماهانه مسکن در حالی فروردین ماه امسال به ۴درصد رسید که متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین ۱۱ درصد رشد کرد؛ اما تورم ماهانه در ادامه و در ماه‌های بعدی روند نزولی به خود گرفت. میانگین قیمت مسکن در خردادماه در مقایسه با اردیبهشت ماه ۶ درصد افزایش یافت. تورم ماهانه مسکن در تیرماه به نزدیک‌ترین فاصله با نقطه صفردرصد رسید و در نهایت در مردادماه منفی شد.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال ۹۴ برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان ۹۴ در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال ۱.۶ درصد کاهش یافت و از هر متر ۴ میلیون و۱۵۰ هزار تومان در مهرماه آن سال به ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان در آبان ماه رسید.

هم اینک قیمت مسکن متاثر از کاهش شدید معاملات روند نزولی به خود‌گرفته و با توجه به عدم جذابیت برای سرمایه‌گذاری شاهد تداوم سقوط قیمتی خواهیم بود.

تیرماه امسال در حالی معاملات خرید مسکن با ثبت حدود ۴ هزار و ۲۶۰ فقره معامله خرید مسکن به کما رفت که در این ماه تورم ماهانه مسکن به نزدیکترین نقطه به صفر رسید؛ این کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه از یک زاویه به دنبال انتظارات قبلی موجود در بازار‌از بابت کاهش قیمت آپارتمان قابل تامل است. از اوایل فصل همزمان با شروع کاهش سطح قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن در برخی از مناطق شهر تهران این انتظار در بازار مسکن و در میان فعالان این بازار شکل گرفت که با عمیق‌تر شدن رکود معاملاتی در ماه‌های پیش‌رو، قیمت اسمی مسکن نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

در ابتدای تابستان برخی از فروشندگان مسکن در منطقه یک شهر تهران کانون عرضه واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت به دلیل رکود شدید در بازار خرید و فروش آپارتمان، سطح قیمت‌های پیشنهادی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دادند که ردپای این تعدیل قیمتی در قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان در این منطقه نیز دیده شد. این در حالی است که در ادامه و طی هفته‌های گذشته رگه‌هایی از تعدیل قیمت پیشنهادی و قطعی فروش مسکن به مناطق مصرفی شهر تهران و سایر مناطق نیز سرایت کرد؛ به‌طوری‌که سطح قیمت‌های پیشنهادی و در برخی موارد قیمت‌های نهایی فروش مسکن در معدود معاملات انجام شده کاهش یافت. همان‌طور که انتظار می‌رفت، اثر این تعدیل قیمتی در آمارهای رسمی مربوط به جزئیات قیمتی معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه رصد شد و در نهایت آمارهای رسمی که روزهای گذشته درباره تحولات بازار مسکن پایتخت در ماه میانی تابستان از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد از تحقق انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت اسمی مسکن در این ماه خبر داد.

کارشناسان مسکن البته از مهمترین دلایل کاهش قیمت اسمی مسکن در مردادماه را علاوه بر وجود انتظارات قبلی از بابت کاهش قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران، افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن اعلام می‌کنند.

بنابراین انتظار می‌رود با تعمیق لایه‌های رکود در بازار مسکن و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان تعدیل قیمت رو به پایین همچنان ادامه‌دار باشد و حتی با اجرای سیاست مالیاتی در حوزه سرمایه‌گذاری مسکن و توجه به ظرفیت بزرگ آزادسازی خانه‌های خالی در کاهش خانه‌به‌دوش‌ها(مستاجران) اتفاقات موثر و خوبی رخ دهد.

البته کارشناسان این حوزه تولید مسکن را همچنان سلطان بلامنازع پاسخ به تقاضای شدید خانه‌اولی ها می‌دانند.

در این میان برخی سیاست‌ها از جمله صندوق پس انداز یکم بانک مسکن را می‌توان در جریان خانه دار شدن مردم در شرایط حاضر بی‌اثر توصیف کرد چراکه میزان‌ تسهیلات پرداختی کمترین‌ میزان قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد و به جاست دولت به جای آن با اجرای طرح‌های جدید تولیدی، مسکن ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد تا پایانی باشد بر جولان صاحبان سرمایه و مسکن و زورگویی به مستاجران بی‌پناه!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398، کدخبر: 412461 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
اصن تو بازار خرید و فروش نمیشه اوناییکه سرمایه گذاری کردن و حالا پول لازمن زیر قیمت میدن میره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین