پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
با ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه به اذعان همگان تحولی جدی در این قوه آغاز شده است. در شش ماهی که از انتصاب وی توسط رهبر انقلاب می گذرد اقدامات قوه در افزایش شفافیت، انتشار دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه و مهم تر از همه برخورد با مدیران و مسئولان مفسد قاطع و در خور تحسین بوده است.
شعار سال: با ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه به اذعان همگان تحولی جدی در این قوه آغاز شده است. در شش ماهی که از انتصاب وی توسط رهبر انقلاب می گذرد اقدامات قوه در افزایش شفافیت، انتشار دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه و مهم تر از همه برخورد با مدیران و مسئولان مفسد قاطع و در خور تحسین بوده است.

بسیار روشن است که سیاست و برنامه های جدید قوه قضائیه موجبات دلگرمی مردم را نه تنها نسبت به این قوه بلکه کل ساختار سیاسی فراهم کرده است. نظرسنجی هایی که در رسانه ها نیز منتشر می شود بیانگر افزایش محبوبیت رئیس قوه در بین مردم است.

انتظار می رود آقای رئیسی در ادامه راه نیز انقلابی رفتار کند و فراتر از این انتظار مطابق با افزایش انتظارات مردم، عملکرد قوه قضائیه نیز بهتر و بهتر شود. به خصوص امید است در دوره جدید مبارزه و برخورد با هر گونه  فسادی در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور تداوم یابد.

بدون شک در مسیر مبارزه با فساد توسط قوه قضائیه، رسانه ها و خبرنگاران می توانند کمک شایانی داشته باشند، بنابراین ضرورت دارد قوه قضائیه سیاست رسانه ای فعالی داشته باشد. این سیاست رسانه ای باید بر دو پایه شکل بگیرد. اولین عامل مرتبط با سخنگو و رسانه خود قوه قضائیه است که حتماً ضرورت دارد در راه مبارزه با فساد پیشرو و فعال باشند تا با انعکاس اخبار مبارزه با فساد هم مردم را آگاه کنند و هم اینکه مفسدان بدانند ذره ای در برخورد با آنها کوتاهی و عقب نشینی صورت خواهد نگرفت.

دوم این که قوه قضائیه باید نسبت به گذشته تعامل بسیار بهتری با رسانه ها و اهالي رسانه داشته باشد تا با کمک گرفتن از آنها برخورد جامع تری با مفسدین صورت گیرد. فراموش نشود رسانه های مغرض و ضد انقلاب نیز در تلاش هستند در جنگ رسانه ای روایت خود را به مردم بقبولانند. به همین علت است که این رسانه ها در هفته‌های اخیر که برخورد با مفسدان و یقه سفیدها افزایش یافته تلاش دارند به هر بهانه ای اقدامات قوه را تحت الشعاع قرار دهند.

بنابراین ضرورت دارد برای آگاهی بهتر افکار عمومی كاملا به سیاست رسانه ای بها داده شود. رسانه ها نیز وظیفه دارند هم از جهت کشف و اعلام مفسدین و هم از جهت بیان و انتشار اقدامات قوه قضائیه به آن کمک کنند.

ضرورت آگاهي بخشي درباره بازداشت و صدور حكم يك خبرنگار

در روزهای اخیر اخباری در مورد برخورد با یکی از خبرنگاران منتشر شده که ضرورت دارد در این باره شفاف سازی صورت بگيرد. براي مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق حکم سنگین ده سال و نیم حبس و 148 ضربه شلاق در دادگاه اولیه صادر شده است. فعلاً تنها روایتی که در این باره وجود دارد این است که مرضیه امیری روز 11 اردیبهشت هنگام تهیه گزارش در تجمع کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده است. بنابراین این ابهام بوجود آمده این حکم چه قرابتی با فعل این خبرنگار دارد چرا که وی بر اساس رسالت و وظیفه خبرنگاری آن جا حضور داشته و در حین انجام وظیفه بازداشت شده است. همچنین اگر وی اتهامی دیگری داشته چرا تا قبل از آن تجمع، مورد رسیدگی قرار نگرفته است. بنابراين ضروري است برای افکار عمومی و رسانه ها در این باره توضیحاتی داده شود.

گفته شده این روزنامه نگار به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شده است. نکته مهم این جاست که اتفاقاً دیروز خود آیت الله رئیسی در دیدار با برخی نمایندگان مجلس از جایگاه رسانه ها در مبارزه با فساد سخن گفته بود و اینکه « کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض میکند، باید مورد تقدیر قرار گیرد». بنابراین انعکاس مشکلات کارگران توسط خبرنگاران هرگز نمی تواند منطبق با عناوین اتهامی بالا باشد.

نکته اي كه واضح  و مشخص است این است که قوه قضائیه در دوره جدید بايد علاوه بر اقدامات اصلاحي در نظام قضايي كشور سیاست رسانه ای کنش مند و با برنامه ای داشته باشد و همان طور که گفته شد تعامل و ارتباطي نزديك با رسانه ها داشته باشد تا هم در مبارزه با فساد و هم در اقناع افکار عمومی بيشتر موفق باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398، کدخبر: 3980604181 ، www.alef.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین