پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۹۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
بر اساس ترازنامه بانک مرکزی، این بانک از محل تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۳۶۳ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.
شعارسال: در ابتدای سال ۱۳۹۶ قیمت دلار در بازار آزاد ۳۷۷۶ تومان بود که در اسفند آن سال به ۴۶۴۳ تومان افزایش یافت. میانگین قیمت دلار در طول سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۴۵ تومان بود.

با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، ارزی که بانک مرکزی تحت عنوان ارز مداخله‌ای به صرافی‌ها می‌فروشد نیز به مرور افزایش یافته و از این طریق، بانک مرکزی از محل افزایش قیمت دلار، سود بیشتری کسب می‌کند.

بانک مرکزی معمولا درآمد نفتی را در قالب ارقام مصوب بودجه از دولت خریداری می‌کند که بخشی از آن صرف تزریق به بازار آزاد می‌شود و بخش عمده آن صرف واردات می‌شود. مقصود از درآمد بانک مرکزی در این گزارش، درآمد حاصله از فروش ارزها به صرافی‌ها است.

نگاهی به ترازنامه سال‌های قبل بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ درآمد بانک مرکزی از گرانی ارز، رکورد زده است. در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ که قیمت دلار در بازار سه برابر شد درآمد بانک مرکزی از گرانی ارز بسیار کمتر از ارقام دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

نکته مهم آن که در سال ۱۳۹۶ قیمت دلار حداکثر حدود ۴۶۴۳ تومان بود که درآمد بانک مرکزی از محل فروش ارز به ۱۳۶۳ میلیارد تومان رسید. بنابراین در سال ۱۳۹۷ که نرخ ارز تا ۱۹۰۰۰ تومان هم بالا رفت، قطعا درآمد بانک مرکزی سر به فلک کشیده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398 ، کدخبر: 984275 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
دلار رو خودشون بردن بالا که بودجه شون رو تامین کنن تامین بودجه از جیب مردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین