پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۹۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
اختلاف نظرها درباره سیاست اصلاح پولی بسیار جدی است. از نگاه دولت، در صورت حذف چهار صفر از پول ملی، مردم زندگی راحت‌تری خواهند داشت. این مطلب را چند روز پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته بود.
شعار سال:اختلاف نظرها درباره سیاست اصلاح پولی بسیار جدی است. از نگاه دولت، در صورت حذف چهار صفر از پول ملی، مردم زندگی راحت‌تری خواهند داشت. این مطلب را چند روز پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته بود.

 حذف چهار صفر از پول ملی چالش جدید اقتصاد ایران است، چالشی که اگرچه چند هفته‌ای است مجلس، دولت و بسیاری از نهادهای دیگر اقتصادی را درگیر خود کرده، هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده است.

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره ارسال لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس در راستای حذف چهار صفر از واحد پولی کشور، گفت: «زمانی که دولت موضوع حذف چهار صفر از واحد پول ملی را تصویب کرد، کمیسیون اقتصادی با وجود تعطیلی مجلس به دلیل اهمیت موضوع و انعکاس آن در افکار عمومی، جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد.»

به گفته حضرتی، به زعم دولت و رئیس کل بانک مرکزی، اجرای این امر باعث تسهیل دادوستد میان مردم می‌شود، اما تاکنون کمیسیون اقتصادی موضعی مبنی بر تایید یا رد حذف چهار صفر از پول ملی اعلام نکرده است. حضرتی همچنین عقیده دارد که حذف چهار صفر از پول ملی کشور تحولی در اقتصاد ایجاد نخواهد کرد.

اختلاف نظرها درباره این سیاست اصلاح پولی بسیار جدی است. از نگاه دولت، در صورت حذف چهار صفر از پول ملی، مردم زندگی راحت‌تری خواهند داشت. این مطلب را چند روز پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفته بود. در مقابل این اظهارنظر، برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند اجرای این تصمیم تاثیری بر کاهش تورم ندارد و حتی به واسطه نیاز به چاپ پول با شمایل جدید تورم‌زا خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از نمایندگان مردم و کارشناسان اقتصادی اظهارنظر متفاوت‌تری در این‌باره دارند؛ آنها می‌گویند اجرای چنین طرح‌هایی، با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، نوعی فرافکنی برای پرت کردن حواس مردم از تورم و بحران معیشت‌شان است.

با این اوصاف، طرح این پرسش ضروری به نظر می‌رسد که آیا دودوتا چهارتای اقتصادی سیاست‌گذاری‌ باید نقش داشته باشد یا سلیقه شخصی؟

بسیاری از آگاهان اقتصادی بر این باورند که اگر مقصود دولت از حذف چهار صفر از پول ملی، کنترل تورم و بهتر شدن اوضاع معیشت است، باید توجه داشت که این هدف تنها در شرایطی تحقق‌پذیر است که نرخ تورم در اقتصاد ایران تک‌رقمی و فاصله قیمت کالاها با نرخ تورم اصلاح شود؛ در غیر این صورت اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

حیدر مستخدمین حسینی در این‌باره گفت: «حذف چهار صفر از پول، اگر با اصلاح ساختارهای اقتصادی همراه نباشد، فقط هزینه‌تراشی برای دولت است.»

مستخدمین حسینی ادامه داد: «شرایط بحرانی اقتصاد ایران محلی برای بازی با اعداد و اعمال سلیقه در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نیست، هزینه‌ها کمر اقتصاد را شکسته و دهک‌های درآمدی ضعیف جامعه، تاوان آن را می‌دهند.»

همچنین احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، نیز در این رابطه با مستخدمین حسینی هم‌نظر است. او درباره این موضوع توضیح داد: «تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان هیچ تاثیری بر کنترل نرخ تورم ندارد.»

به عقیده این کارشناس اقتصادی، اصلاح واحد پول ملی تجربه‌ای است که در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده، در شرایط فعلی اجرای این سیاست نباید اولویت اقتصادی در ایران باشد. او گفت: اصلاح نظام بانکداری، کنترل تورم و کنترل حجم پول‌های سرگردان، مهم‌ترین مشکلاتی است که اقتصاد ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آمارها چه می‌گویند؟

در حال حاضر خط فقر در شهرهای بزرگ رقمی حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است؛ از سوی دیگر  آن‌طور که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده، هزینه یک خانوار شهری در تیرماه سال جاری از مرز هفت میلیون و 500 هزار تومان عبور کرده است؛ این رقم تا اسفندماه سال گذشته حدود سه میلیون و 500 هزار تومان بود.

حالا اگر این ارقام را در کنار حداقل دستمزد ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومانی یک کارگر بگذاریم، شاید بتوان تنها گوشه‌ای از بحران معیشت دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه را به تصویر کشید، هرچند بعید است حذف چهار صفر از پول ملی بتواند این بحران را درمان کند.

با وجود این، از دولت برای حذف چهار صفر پول ملی اصرار است و از آگاهان اقتصادی انکار؛ انگار اقتصاد ایران تنها گردوخاک صفرهای پول ملی را کم داشت تا ملغمه مشکلات تکمیل شود. معلوم نیست صفرها چه خوابی برای اقتصاد ایران دیده‌اند و قرار است چه هزینه‌ای بر دوش دولت بگذارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتماد آنلاین،تاریخ انتشار:5شهریور1398،کدخبر:333826،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین