پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
رئیس شبکه یک با اشاره به ملاک‌ها و معیارهای انتخاب مجریان شایسته و برتر گفت که تعداد زیادی از مجریان فراتر از فهرست فعلی شایستگی تشویق را دارند و افرادی که تشویق و معرفی شدند محدود به این فهرست نمی‌شود.

شعارسال :رئیس شبکه یک با اشاره به ملاک‌ها و معیارهای انتخاب مجریان شایسته و برتر گفت که تعداد زیادی از مجریان فراتر از فهرست فعلی شایستگی تشویق را دارند و افرادی که تشویق و معرفی شدند محدود به این فهرست نمی‌شود.

یکی از موضوعات قابل بحث در تلویزیون، مجریان هستند که به قولِ غلامعلی حداد عادل بسیاری از آن‌ها نیازمند دوره‌های آموزشی ویژه چه در عرصه یادگیری ادبیات و زبان فارسی و چه در فراگیری اصول و قاعده اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیون، هستند. در این حوزه برخی هم فارغ از توجه به پوشش، ارتباط درست با مخاطب، اهمیت و احترام به بیننده، توجه به الفاظ و واژگان در پلاتوهای اجرا، به احیای ادبیات و زبان فارسی توجه کرده‌اند.

در ارزیابی فصل بهار امسال که به وسیله نامه‌ای از رضا پورحسین مشاور عالی معاون سیما منتشر شد در کنار همه اصول و قواعد اجرا، مقوله پاسداشت زبان فارسی موردِ توجه جدی قرار گرفت. اسامی چون فرشته ایزدی، ساجده سلیمانی، هرمز شجاعی مهر، رحمان نظام اسلامی از شبکه یک؛ نجم الدین شریعتی، پیمان طالبی، شهرام شکیبا از شبکه سه؛ مجید یراق بافان، المیرا سماواتی، ژیلا امیر شاهی از شبکه پنج؛ پژمان بازغی از شبکه نسیم؛ میلاد اسلام زاده از شبکه سلامت؛ دکتر محمد نظری از شبکه جام جم؛ نادر طالب زاده، علی مروی از شبکه افق؛ سینا هوشمندی نژاد از شبکه امید و دکتر اسماعیل آذر اعلام شدند.

البته فهرست دیگری هم چند روز قبل منتشر شد که مقداری میان این دو لیست تفاوت‌هایی به لحاظِ نام افراد احساس می‌شود مثلاً‌ نام‌هایی مثل محسن آزادی، وحید ملتجی، رسالت بوذری، زینب ابوطالبی، زینب پورابراهیم، مالک شجاعی و محمدرضا مقدسیان وجود دارند که البته پای امتیازهای افراد هم به میان آمد. پیگیری‌ها انجام شد که تناقض بین این دو لیست هم مشخص شود اما مراکز ذیربط اعلام کردند این ارزیابی‌ها معمولاً درون سازمانی است و حقِ اظهارنظر ندارند.

احتمالاً لیستی که پایگاه اطلاع‌رسانی سیما منتشر کرده درست‌تر است.

رضا پورحسین که مسئولیت کمیته مجریان سیما را برعهده دارد ملاک ارزیابی را در یکی از بندهای نامه این‌چنین نوشته است: «شاخص‌های این ارزیابی عبارتند از؛ پوشش، آرایش، رعایت حدود شرعی و دینی و رعایت اصول حرفه‌ای اجرا.»

مجید زین‌العابدین رئیس شبکه یک در پاسخ به این سوال که ملاک و شاخص ارزیابی یک مجری شایسته در تلویزیون چه چیزهایی است به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: این تشویق مجریان که در دو سه روز گذشته خبررسانی شد یک کار مرسومی است که ماهانه و فصلی اتفاق می‌افتد و از طرف کمیته مجریان به شبکه‌های مختلف اعلام می‌شود. بارها مجریان شایسته تقدیر شدند و به طرقِ مختلف چه کتبی و شفاهی حتی در جریان برگزاری جشنواره جام‌جم، مورد تشویق و تمجید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: جشنواره‌ جام‌جم یک مدل دیگر ارزیابی مجریان تلویزیون است و شایسته‌ترین افراد آنجا معرفی می‌شوند. بنابراین تشویق، تمجید و نظارت بر مجریان تلویزیون یک امر دائمی در تلویزیون به شمار می‌رود. جایی هم اشتباه صورت بگیرد تذکر داده می‌شود و در جایی هم مجریان شایسته را معرفی می‌کنیم.

رئیس شبکه یک با اشاره به اینکه نام تعدادی از مجریان شایسته دیگر تلویزیون در این فهرست نیست، تأکید کرد: تعداد زیادی از مجریان را داریم که فراتر از فهرست فعلی در واقع شایستگی تشویق را دارند و افرادی که تشویق و معرفی شدند محدود به این فهرست نمی‌شود. ما مجریان مولف داریم که ابتکار عمل و نوآوری‌هایی را به منصه ظهور می‌رسند همواره مورد تقدیر و تمجید بوده‌اند.

زین‌العابدین تصریح کرد: اجرای تقلیدی و اجرای تألیفی متفاوت است و بسیاری از مجریان ما مجری مولف و صاحب سبک هستند. این نوع مجریان، شیوه اجرای خودشان را دارند و مقایسه مجریان با همدیگر که معمولاً سبک و شیوه اجرا در حوزه تألیفی‌شان متفاوت است مقایسه حرفه‌ای نیست. مجریان را در حوزه‌ای که اجرا می‌کنند باید ارزیابی کنیم و به آن‌ها امتیاز و نمره اختصاص یابد.

وی در خصوص شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی مجریان شایسته، گفت: انتخاب مجریان شایسته و برتر از شاخص‌های عمومی برخوردار است. براساس آن شاخص‌ها، مجریان ارزیابی می‌شوند! شاخص‌هایی همچون فن‌ّبیان، گنجینه لغات، ارتباط گرم و غیرتصنعی با مخاطب، استفاده از زبان بدن، مهارت گفتگو،‌ احترام به مخاطب،‌ توانایی غلبه بر هیجان‌های شخصی و فردی، توانایی اغنای مخاطب، صداقت، صراحت و باورمندی به مفاهیم ملی و دینی و آشنایی با سبک زندگی که حتماً مجریان ما در اجرای تلویزیونی علاوه بر شاخص‌های تخصصی حوزه برنامه‌های خودشان، این ویژگی‌ها را دارا هستند.

زین‌العابدین تأکید کرد: اغلب مجریان ما واجد ویژگی‌ها و شاخص‌های عمومی و تخصصی بهترین اجرا و قرار گرفتن در زمره شایسته‌ها را دارند و می‌توانیم بسیاری از این مجریان را نماد و نماینده رسانه‌ملی معرفی کنیم.

رئیس شبکه یک در پاسخ به این سوال که بعد از انتشار این فهرست بسیاری هم موج‌سازی کردند تا ملاک‌ها و معیارهای انتخابِ سیما را بدانند، افزود: شاید کسی در راستای این حرکت تلویزیون، خوانش انحرافی داشته باشد اما در واقع ما شاخص‌های عمومی و تخصصی را اعلام کردیم. به این نکته هم اشاره کرده‌‌ایم خیلی از مجریان ما برترند و نام‌شان در این فهرست نیامده است هم‌طراز با این مجریان تعریف شده‌، هستند. به عبارتی دیگر دایره شایستگان در تلویزیون، وسیع‌تر از این فهرست‌ها هستند. هرکدام در اجرای برنامه‌ای که به آن‌ها سپرده شده، نقش‌آفرینی خودشان را دارند.

براساس پیگیری‌های انجام شده مرکز نظارت و ارزیابی رسانه ملی عملکرد مجریان تلویزیون را در حوزه‌های صلاحیت حرفه‌ای و پاسداشت زبان فارسی به صورت فصلی، ماهانه و گاهی هفتگی با شاخص‌های معین ارزیابی کرده و معاونت سیما نیز با عنایت به اصل مهم مدیریتی نظام تشویق با هدف تعالی همکاران نتایج ارزیابی را برای اعمال تشویق‌های متناسب به اطلاع مدیران شبکه‌های تلویزیون می‌رساند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار6 شهریور 98، کدخبر: 2085430 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین