پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۲۹۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در طرح مشارکتی زمین‌های خالی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا مسکن تولید کنند، اما نظام توزیع در این طرح قابل بحث و نامشخص است.

شعار سال: سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی با اشاره به مشکلات مسکن در جامعه اظهار کرد: مسکن مهر پروژه خوبی بود، اما اشکالاتی هم داشت که چند دولت را درگیر خود کرد اما اکنون تمام شده و دولت قول واگذاری این خانه‌ها را داده است.

وی افزود: برخی پروژه‌های مسکن مهر به لحاظ مکان‌یابی در جای مناسبی نبود و برخی هم مسائل حقوقی داشت که اینها لاینحل باقی‌می‌ماند که البته این موارد از فراوانی کمی برخوردارند و به زیر پنج هزار خانه می‌رسد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان مؤسسه آمار داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تعداد خانه موجود بیشتر از خانوارهاست.

موسوی با بیان اینکه طبق اطلاعات سازمان آمار و سرشماری سال ۹۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار زوج‌ جوان داریم که سکونت مجزا ندارند و برآورد ما این است که به‌صورت خانوادگی زندگی می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین دو میلیون نفر به دلایل شغلی مجبورند مسکن دومی داشته باشند که ما هنوز به این آمار ورود نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۲۴ میلیون خانوار در کشور داریم که ۲۲ میلیون آنها سکنی دارند و این یعنی حدوداً دو میلیون خانه خالی بیشتر از خانوارها داریم، تصریح کرد: مشکل اینجاست که مسکنی که داریم، معادل با متقاضیان نیست؛ مثلاً یک و نیم میلیون از آماری که وجود دارد، خانواده‌هایی هستند سطح زندگی متوسط و رو به پایین داشته و توان خرید خانه را ندارند و نیازمند کمک هستند که باید برای اینها فکر ویژه‌ای کرد.

موسوی با تصریح اینکه دولت دو برنامه را برای برطرف کردن مشکل مسکن شروع کرده که برخی مباحث آن نامشخص است، تأکید کرد: دولت در طرح مشارکتی زمین‌های خالی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا مسکن تولید کنند، اما نظام توزیع در این طرح قابل بحث و نامشخص است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه دوم دولت برای مسکن اظهار کرد: دولت اعلام کرده می‌خواهد در سال ۹۸ و ۹۹، ۹۰۰ هزار مسکن تولید کند که البته این خوب است،‌ اما دولت در هدفگذاری خود تناسب مستقیم جامعه هدف با تولید مسکن را در نظر نگرفته است و این ایراد مجلس به برنامه دولت است که عرضه و تقاضا باید در برنامه‌های مسکن لحاظ شود.

وی با تصریح اینکه اگر می‌خواهیم در برنامه‌ریزی مسکن برای ۱۴۰۰ موفق باشیم موفق باشیم باید بدانیم در کدام شهر چه مقدار مسکن نیاز داریم، گفت: شرایط در کشور اکنون به گونه‌ای شده که تغییراتی در متقاضیان مسکن مالکیتی و استیجاری به‌وجود آورده است. پیش از این نسبت متقاضیان مسکن مالکیتی بیشتر بود و هرقدر نوسانات اقتصادی بیشتر می‌شود، تقاضا برای مسکن استیجاری افزایش می‌یابد.

موسوی خاطرنشان کرد: اکنون نسبت مسکن استیجاری به ملکی ۳۱ به ۶۹ درصد است و لذا این مهم باید در تولید مسکن لحاظ شود و شیوه‌هایی را برویم که بیشتر مسکن استیجاری تولید شود در اینصورت نرخ مسکن استیجاری را هم مدیریت می‌کنیم، بنابراین از دولت می‌خواهیم در تولید مسکن به این سمت برود که البته این امر قانون جدیدی نیاز ندارد و فقط برنامه دولت باید هماهنگ باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 7 شهریور 98، کد خبر: 411949، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین