پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه گفت: به پرونده کسانی که متصل به ثروت و قدرت هستند عادلانه و منصفانه رسیدگی می‌کنیم و به حرف‌ها و فریادهای اینکه این پرونده جناحی و سیاسی است توجه نخواهیم کرد.
شعار سال: رئیس قوه قضاییه گفت: به پرونده کسانی که متصل به ثروت و قدرت هستند عادلانه و منصفانه رسیدگی می‌کنیم و به حرف‌ها و فریادهای اینکه این پرونده جناحی و سیاسی است توجه نخواهیم کرد.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی قبل از ظهر پنج‌شنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم که در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مبلغان، مجاهدان عرصه تبلیغ و رساندن پیام دین و معارف دینی به بندگان خدا در سراسر کشور و بلاد اسلامی و همه مسلمانان هستند، اظهار کرد: امروز روحانیت در جامعه ما سه نکته و ساحت مأموریت اصلی دارد که قابل‌بحث و توجه است، موضوع علم و علم‌آموزی و علم افزایی و توجه به دانش اولین ساحت است که این مهم در حوزه علمیه قم جاری است.

وی ادامه داد: فقه در جامعه حکومت می‌کند و در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی سؤالات بسیاری پیش رو حوزه‌های علمیه است که مبتنی بر همان مبانی استوار فقه جعفری و اجتهاد تمدن ساز باید پاسخ دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: فقه از پاسخ هیچ سؤالی عاجز نیست اما نیاز به تلاش و بررسی مراجع تقلید، فقها، مجتهدان و مراکز پژوهشی در همه زمینه‌های اقتصادی، هنری و سایر موارد دارد و این دانش متصل به وحی بتواند برای گره‌گشایی از زندگی مردم و موضوعات در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی گام بردارد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید پشتوانه علمی دستگاه‌های اجرای و اداری حکومت باشد، گفت: دستگاه قضایی نیازمند حضور کادر حوزه‌های علمیه است چرا که باید دستگاه قضا به‌روز و به هنگام باشد؛ ارتباط با مجامع علمی، دانشگاه و حوزه ضرورت اجتناب‌ناپذیر دستگاه قضا است.

کادرسازی در دستگاه قضایی

آیت الله رئیسی گفت: کادر سازی باید در دستگاه‌های قضایی انجام شود چرا که حضور حوزه‌های علمیه و کادر حوزه بسیار مؤثر در عرصه قضا است؛ اگر کسی توانایی داشته باشد باید توانایی را عرضه و حضور پیدا کند.

وی عنوان کرد: فقه می‌تواند تمام شئون سیاسی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فرد و جامعه را رقم بزند اما متأسفانه عده‌ای به علت پیوستگی و دلدادگی به غرب دیدگاه‌هایشان این است که فقه فردی است که این سخن صحیحی نیست.

رئیس دستگاه قضا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب راهبرد پیش‌روی انقلاب اسلامی را تبیین کرده و شکل دادن جامعه‌ای مبتنی بر دین و آموزه‌های دین و فقه اسلامی کاملا امکان‌پذیر است تا زمینه‌های بیداری و پیوستن به این نگاه روزبه‌روز در جامعه بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: ساحت دوم برای روحانیت حوزه‌های علمیه تبلیغ است که باید آموخته‌هایشان را به مردم برسانند و معارف دینی را برای جامعه تبیین کنند، خشیت غیر از خوف است و به معنای آن است که غیر از حضرت حق را در هستی مؤثر نداند؛  مبلغ برای برون‌رفت از مشکلات نیازمند خشیت است و این نشان‌دهنده این است مبلغ با مشکلاتی مواجه است.

دشمن و حساسیت‌زدایی از جامعه ایران

آیت الله رئیسی ابراز داشت: جامعه نیازمند گسترش فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر است و نباید با کوچک‌ترین مشکلات جا بزنیم چون «کلکم راع و کلکم مسئول» ؛ اگر امروز جامعه اسلامی به این نقطه رسیده مرهون امر به‌معروف مردان و زنانی است که همت کردند و در مقابل منکرات و ترک معروف‌ها حساس بودند.

وی با اشاره به اینکه مردم گله‌مندند چرا در عمل با قانون اساسی و گفته‌های مقام معظم رهبری فاصله داریم که باید بگوییم باید حساس باشید و امر به‌ معروف و نهی از منکر کنید، ادامه داد: دشمنان به دنبال حساسیت‌زدایی و حساسیت سنجی است، اگر احساس کند جامعه عکس‌العمل نشان نداد گام‌هایش را برمی‌دارد، اما ببیند جامعه نسبت به منکرات فساد رشوه و فساد اداری سازانی حساس است عقب‌نشینی می‌کند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: عرصه تبلیغ علیرغم همه گستردگی ارتباطات دیجیتال منبر جایگاه اثرگذاری دارد و در میان مردم جایگاهش حفظ‌شده است؛ مبلغ زمان‌شناس و آسیب‌شناس در جامعه می‌تواند با تبیین موعظه و سخنان خوب برای جوانان و جامعه تأثیرگذار باشد.

وی گفت: باید نسبت به جریان تبلیغ حساس باشیم، مبلغان با حضور خود در نقاط مختلف کشور زیبایی کلمات ائمه اطهار(ع) را برای جامعه روشن کنند؛ جریان پیوسته دلداده به خدا نمی‌تواند دست در دست ظالمان دهد و دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی از پرتو همین تبلیغات و رساندن پیام عاشورا حاصل می‌شود.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: بیداری اسلامی و جرقه این بیداری در افکار مردم و منطقه به برکت عاشورای امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی ایران بوده است.

روشنگری ابعاد جاهلیت مدرن برای مردم توسط مبلغان

وی یادآور شد: شاخصه‌های جاهلیت مدرن را برای مردم روشن کنید چون امروزه بدترین اخلاق به‌عنوان مدنیت به جامعه معرفی می‌شود و زشت‌ترین کارها به‌عنوان شاخصه‌های تمدن به مردم نشان داده می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: به برکت تبیین و روشنگری عاشورای حسینی توسط مبلغان، باید ابعاد این جاهلیت مدرن و شبهات ایجادشده توسط دشمنان، برای مسلمانان جوامع روشن شود؛ چرا که امپراتوری رسانه‌ای و خبری گسترده و فضای ارتباطی دیجیتال و ماهواره‌ای به شدت فعال است.

وی ابراز کرد: امتداد راهبردی ما آفریقا و یمن است و مردان و زنان عدالت‌خواه و آزادی‌خواه هستند؛ آل سعود و آل خلیفه امتداد راهبردی‌ دشمن است که باید روشن شود.

آیت الله رئیسی گفت: نیاز به ظرفیت‌سازی در این دنیای تبلیغات مسموم داریم و این ظرفیت‌سازی عاشورای حسینی(ع) یکی از مصداق‌های آن است که باید در فرد و جامعه ظرفیت‌سازی کرد.

وی با اشاره به اینکه جریان عاشورا یک جریان انسان‌ساز است، عنوان کرد: رمز ماندگاری سخن حق در مقابل باطل و رمز ایستادگی در مقابل دشمنان است و قیام عاشورا باید برای همیشه بماند.

اجرای دین در کشور توسط روحانیت انجام شود

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه ساحت سوم حوزه‌های علمیه و روحانیت، عمل و اجرا است، ابراز داشت دین حقیقی در عرصه عمل و اجرا در زندگی انسان معاصر به کار رود؛ دین حقیقی کتاب و سنت است که در عرصه زندگی انسان است؛ امام خمینی(ره) پرچم اجرای دین را برداشتند و مقام معظم رهبری ادامه دهنده این راه اجرای دین در کشور هستند چون سعادت مردم در عمل به دین و شریعت است.

وی ادامه داد: اجرای دین امر مهمی است و در عرصه‌ای که به فرموده‌های مقام معظم رهبری عمل کردیم بسیار موفق بودیم، کاری که در حوزه دفاعی و علیه دشمنان در منطقه اجراشده است در منطقه حرف اول را می‌زند.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: نیروی جوان آماده کار و فعالیت در عرصه‌های مختلف داریم  و کشور در هر عرصه‌ای با اتکال به خدا و اعتماد به داشته‌های خودمان نه با چشم داشتن به قول‌های بی‌پایه و اساس دشمنان، عمل کرده بسیار موفق بوده است.

فساد در نظام اداری ما لانه نکند

وی بیان کرد: مردم از فساد اداری و شرایط اقتصادی گله‌مند هستند اما باید به دنبال شرایطی باشیم که در نظام اداری ما فساد لانه نکند؛ مسئولان باید نسبت به فساد حساس باشند و ساختارها مانند نظام بانکداری، مالیاتی و واردات اصلاح شود. چگونه یک کارمند با حقوق پایین مالیات دریافت می‌شود اما عده‌ای با درآمدهای میلیونی و زیاد فرار مالیاتی دارند.

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های اداری باید تلاش کنند فرار مالیاتی نباشد، قاچاق سازمان‌یافته در کشور نباشد، نظام یارانه‌ها و مصرف انرژی و تفاوت قیمت دلار سامان داده شود، نظام پولی و بانکی اصلاح شود تا هر روز شاهد تولید پرونده  برای دستگاه قضا نباشیم یعنی باید به‌صورت جدی ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود.

پیگیری جدی پرونده‌های متصل به ثروت و قدرت

وی اظهار داشت: به پرونده کسانی که متصل به ثروت و قدرت هستند عادلانه و منصفانه رسیدگی می‌کنیم و به حرف‌ها و فریادهای اینکه این پرونده جناحی و سیاسی است توجه نخواهیم کرد؛ چرا که مردم خواستار مبارزه با فساد و تبعیض هستند و باید روزبه‌روز نزدیک‌تر به جامعه علوی شد و این امر دست‌یافتنی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به خصوصی‌سازی در کشور، گفت: دولت نباید تصدی‌گری کند بلکه ناظر و حامی باشد؛ شرکت و مجموعه‌های اقتصادی به نحوی واگذار شده که رو به افول رفته و باید نوع واگذاری و مشکلات ساختاری و رفتاری بررسی شود؛ حرف کارگران را بشنوید و برخی خصوصی‌سازی‌ها تاراج دادن اموال عمومی است که با جدیت پیگیری و رسیدگی می‌کنیم و کوتاه نمی‌آییم.

وی در پایان یادآور شد: در برخی از بلاد نکاتی مطرح می‌شود که مربوط به دستگاه قضایی است که از مبلغان تقاضا داریم که این نکات را به بنده و دستگاه قضا برسانند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:7شهریور198،کدخبر:4705660،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین