پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
چند سالی است که شهریه‌‌ی مدارس بسیاری از خانواده‌ها را تحت فشار قراد داده. مدارس دولتی به دلیل نداشتن بودجه‌ی کافی، شهریه را در قالب کمک به مدرسه از والدین دانش آموزان دریافت می‌کنند. موضوع شهریه‌ی مدارس حالا دیگر به یک امر عادی تبدیل شده و به نظر می‌رسد، کم کم اصل سی‌ام قانون اساسی از یاد رفته و جنگ بین مدارس و آموزش و پرورش تنها گریبان والدین دانش‌آموزان را گرفته است.

شعار سال:امیر علی ده ساله را بزرگ خانه می‌دانند، به این دلیل که به جای پدر معتادش اوست که نان‌آور خانواده شده است و هر روز بعد از مدرسه به خیاطی محل می‌رود و آنجا مشغول کار می‌شود؛ مدرسه‌ی روستایی فولادفر کمی به محل زندگی امیرعلی دور است و دیگر توان پرداخت هزینه‌ی رفت و آمد را ندارد به همین خاطر دو هفته‌ی پیش، وقتی مددکارش به مدرسه رفت تا پرونده را به جایی نزدیک‌تر انتقال دهد مسوولان مدرسه به دلیل پرداخت نشدن ۵۰ هزار تومان کمک به مدرسه پرونده را تحویل ندادند و در جواب مددکار که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی این کار آنها را غیر قانونی دانسته، گفته‌اند: «این حرف‌ها فقط روی کاغذ است و ما مدرسه را با پول مردم و خَیِر می‌گذرانیم.»

چند سالی است که شهریه‌‌ی مدارس بسیاری از خانواده‌ها را تحت فشار قراد داده. مدارس دولتی به دلیل نداشتن بودجه‌ی کافی، شهریه را در قالب کمک به مدرسه از والدین دانش آموزان دریافت می‌کنند. موضوع شهریه‌ی مدارس حالا دیگر به یک امر عادی تبدیل شده و به نظر می‌رسد، کم کم  اصل سی‌ام قانون اساسی  از یاد رفته و جنگ بین مدارس و آموزش و پرورش تنها گریبان والدین دانش‌آموزان را گرفته است.سال گذشته طی سری گزارش‌هایی به موضوع شهریه در مدارس دولتی پرداخت.

مددکار و فعال در جمعیت امام علی گفت: «به دلیل هزینه‌ی رفت و آمد امیر علی(اسم مستعار) قصد داشتیم تا او را در مدرسه‌‌ی دیگری ثبت نام کنیم  ولی به دلیل اینکه کمک به مدرسه کامل پرداخت نشده بود مسوولان مدرسه گفتند: نمی‌توانیم پرونده را تحویل دهیم.»

این داوطلب ادامه داد: «ما همیشه سر مساله‌ی هزینه‌‌ها با مسوولان مدرسه مشکل داشتیم، حتی برای کودکان دیگرمان که در این مدرسه بودند، مجبور بودیم هر دفعه صحبت کنیم تا هزینه‌ی کم‌تری بابت کمک به مدرسه از ما دریافت کنند. حالا هم چون مسیر خانه تا مدرسه برای امیر علی دور بود رفتیم پرونده را بگیریم و در مدرسه‌ای نزدیک ثبت نام کنیم، به این دلیل که هزینه‌ی رفت و آمد برای این خانواده‌ بسیار سنگین بود.

اما باید حداقل ۵۰ هزار تومان کمک به مدرسه می‌دادیم تا پرونده را بدهند، وقتی گفتیم تحصیل رایگان است و شما نباید پولی دریافت کنید، گفتند این حرف‌ها فقط روی کاغذ است و ما این مدرسه را با پول مردم و خیرین می‌چرخانیم، آموزش و پرورش به ما هیچ پولی نمی‌دهد.»

این مددکار ادامه داد: «در صورتی که آموزش و پرورش اعلام کرده بود پول آب و برق مدارس باید رایگان باشد ولی این موضوع را هم امسال اعمال نکردند و مدارس گفتند قبض آب و برق را خودمان پرداخت می‌کنیم. با مدرسه‌های دیگری هم که در ارتباط هستیم این مشکلات را داریم ولی در بیشتر موارد کوتاه می‌آیند، حتی یکی از مدارس به ما گفت شما بخشی از پول را پرداخت کنید و مابقی را ما خودمان می‌دهیم.»

طبق گفته‌های مددکار پدر امیرعلی معتاد است، برای همین کار نمی‌کند و خرج خانواده بر دوش این پسر ده ساله و سه خواهر دیگرش است. امیر علی هرروز بعد از مدرسه به  خیاطی می‌رود و خواهرهای بزرگ‌تر از خودش کار در منزل انجام می‌دهند که پول زیادی هم نمی‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف،تاریخ انتشار:6شهریور1398،کدخبر:185027،www.ensafnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین