پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
جای نگرانی نیست؛ از زمانی که مدلینگ کودکان به دلیل ممنوعیت مدلینگ بزرگ‌سالان رونق گرفت و عکاسان متعدد در کنار تولیدکنندگان پوشاک کودکان برای حفظ کسب‌و‌کار ناچار شدند سرمایه‌گذاری شغلی و تجاری خود را به حوزه کودکان متمرکز کنند، فعالیت‌های مخاطبان این امر، چه در دنیای واقعی و آفلاین و چه در دنیای مجازی و آنلاین وسعت یافت. اما تجربه مستقیم بنده از حضور در برنامه‌های فرهنگی متعددی که با محوریت کودکان –مانند کودک شایسته سال– برگزار شده و مصاحبه‌های متعددی که با مادران همواره همراه این کودکان انجام داده‌ام، بر حمایت مستقیم مادران صحه می‌گذارد. مادران برای اینکه کودکانشان در این عرصه بالنده شوند، دست به پرداخت هر هزینه‌ای می‌زنند و چشم از فرزندشان برنمی‌دارند و اصلا دیده نشده است که در رویدادهای مد یا مدلینگ مربوط به کودکان، کودک به‌تنهایی در محفل حضور داشته باشد.

شعار سال: بیشتر مادرانی که کودکان خوش‌سیما و خوش‌پوشی دارند، در تلاش هستند فرزند خود را برای حضور در اجتماع آینده آماده کنند. چرایی برخورد به‌شدت سلبی با حوزه مدلینگ حتی در کسب‌و‌کارهای سپید و سالم این عرصه در دو، سه سال اخیر و منتسب‌کردن تمام مبادی تهاجم فرهنگی به حوزه نوظهور مدلینگ، هنوز بر ما آشکار نیست؛ اما گویا در هر دهه‌ای، یک هنرصنعت نوگرایانه و نوظهور باید در سیبل برخوردهای سلبی و تهاجمی قرار گیرد و برای اثبات حقانیت خود، پیه تمام آزمون‌و‌خطاها را بر پیکر نحیف خود بمالد تا متولیان امر به‌جای برخوردهای بعضا قهرآمیز، نگاه منعطف‌تر و لطیف‌تری داشته باشند و بر خیل عظیمی که از ترس انگ تهمت‌ها به شوهای زیرزمینی پناه می‌برند یا مانند برخی مادران برای اینکه کودکانشان در عرصه مد فعالیت کنند، دست به هر هزینه‌ای می‌زنند، توجه بیشتری داشته باشند.
سیاست‌گذاری هر رسانه و نوع نگاهی که در پوشش رویدادهای نو در کشور دارند، هم برای خودشان و هم برای سایر هم‌مسلکان خود در رسانه‌های دیگر محترم و درخور تأمل است؛ اما اینکه بخواهیم برای هر پدیده‌ای حتی سالم، شمشیر را از رو ببندیم و برخورد دو‌آتشه داشته باشیم، صرفا بر طبل تفرقه‌ها می‌کوبیم و تیشه بر پیکره هر پدیده فرهنگی و غیرفرهنگی به صورت توأمان می‌زنیم.
خبرگزاری تسنیم در نگاهی نسبتا بی‌رحمانه، ناآگاهانه و سلبی، فشن‌شو کودکان در اصفهان را «مصداق سوءاستفاده و استفاده ابزاری از کودکان» قلمداد کرده و نوشته است: «در اولویت قرارگرفتن مد و لباس و به دنبال آن کمک به صنعت زیبایی، یکی از چالش‌های اساسی امروزه به شمار می‌آید که بسیاری از خانواده‌ها و قشر جوان را درگیر خود کرده است؛ اما در این میان وارد‌کردن کودکان به این حوزه و استفاده ابزاری از آنها، تنها به این دلیل که استعدادشان در مدلینگ کشف می‌شود یا صرف برگزاری فشن‌شو و تقلید از غرب، به این فضا ورود پیدا می‌کنند، اشتباهی بیش نیست. برگزاری نمایش مد و لباس به شیوه غربی در اصفهان تحت عنوان «فشن‌شو کودکان» با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد؛ به‌گونه‌ای که آن را مذمت کرده و معتقد بودند این کار استفاده ابزاری از کودکان است و کودکان را از سنین خردسالی درگیر مسائل مد و لباس و ظاهر و زیبایی می‌کند
در جایی دیگر با روان‌شناسی مصاحبه کرده و حتی با درج عکس اشتباه مربوط به فشن شوی کودکان در خارج از کشور به نقل از او آورده است: «ورود به مدلینگ بدون تضمین دورماندن از آزار جنسی» است. به گزارش «شرق»، در شرایط ایران معاصر که حضور کودکان در هر رویدادی بدون همراهی مادر اتفاق نمی‌افتد، بی‌مهری است اگر با اتهام‌زدن‌های این‌چنینی به پدیده نوپای مدلینگ کودکان که چه بخواهیم و چه نخواهیم از سوی مادران پیگیری می‌شود و مورد علاقه مادران است چشمان‌ خود را بر بی‌آلایشی و پاکی طینت این کودکان که هنوز با مفاهیم سنگین بزرگسالان بیگانه هستند، ببندیم و این زیبایی‌ها و هارمونی‌ها را نبینیم. مد، یک شاخه از هنر و فرهنگ است که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارد و اصلا قرار نیست جولانگاهی برای سوءاستفاده‌های متعدد باشد. مگر در دهه‌های پیشین که صنعت تئاتر، سینما و موسیقی، آزمون‌وخطاهای بی‌رحمانه را پشت سر می‌گذاشتند، از افتراهای فرهنگی مبرا بودند که اکنون که مد در بورس این تهاجمات قرار گرفته، مبرا باشد؟! مد نیز مانند هنرصنعت‌های فرهنگی و تجاری دیگر، باید از میان این بحث‌ها و انتقادها قد بکشد و راه خویش را پیدا کند. خبرگزاری تسنیم از قول روان‌شناس درباره آسیب اجتماعی وارده به کودکان با حضور در رویدادی مانند فشن‌شو نوشته است: «در کل به دلیل اینکه صنعت برندینگ و مد فضای اجتماعی مناسبی ندارد و حتی افرادی که در مدلینگ کار می‌کنند، به این موضوع اذعان دارند، اصلا توصیه نمی‌شود که کودکان را در این سنین وارد چنین فضایی کنند و حتی آموزش دهند؛ علاوه‌بر‌این تضمینی برای آسیب‌های اجتماعی و حتی آزار جنسی نخواهد بود
خوشبختانه در ادامه گفته است: «البته ورود بچه‌ها به چنین فضایی را مصداق کودک‌آزاری نمی‌داند؛ چراکه معتقد است کودکان به‌اجبار وادار به چنین کاری نشده‌اند

کودکان و مادران با رضایت مشارکت می‌کنند
مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان، با بیان اینکه استفاده از کودکان به قصد تجارت و درآمدزایی نوعی بهره‌کشی و سوءاستفاده از کودکان به شمار می‌آید، به تسنیم گفته است: استفاده از کودکان به‌ویژه در سن خردسالی و زیر 15 سال با هدف اقتصادی ســوءاستــفاده و کودک‌آزاری است و علیه خانواده‌ای که این کار را کرده باشند، دادگاه می‌تواند حکم بدهد و حتی با شکایت مدعی‌العموم با چنین خانواده‌هایی برخورد کند». این در حالی است که بیشترین حضور کودکان و مادران در این رویدادها مشارکتی است و هیچ کودکی به‌اجبار در این پدیده‌ها حاضر نمی‌شود و مادران بدون استثنا از پله نخست تا پایان مراسم کودک را همراهی می‌کنند. کافی است با مادرانی که این رویدادها را دنبال می‌کنند و به تعداد بسیار زیادی در اینستاگرام قابل دسترسی هستند، گپ‌و‌گفت کوتاهی داشته باشیم. توصیه می‌شود انرژی کلان این علاقه اجتماعی و اقبال عمومی در جامعه مادران به صورت صحیح و فرهنگی هدایت شود و به جای برخوردهای سلبی و گاهی قهرآمیز، آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی غنی برای مادران و کودکان تدارک دیده شود.


گزارش فشن‌شوی کودکان به دست ما نرسیده است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عبداللهی‌نژاد، دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان اصفهان با اشاره به برگزاری فشن‌شوی کودکان می‌گوید: گزارش تخلف این برنامه به دستگاه قضائی ارسال شده است تا متولی اصلی آن مشخص شود؛ بنابراین با توجه به اینکه این برنامه بدون مجوز رسمی برگزار شده است، نهادهای ذی‌ربط در حال بررسی گزارش تخلف و متولی اصلی آن هستند. تاکنون چنین گزارشی نداشته‌ایم؛ به جز هیئت استقبال سفیران خارجی که به اصفهان سفر کرده بودند و شرکت خدمات و تشریفات که از دختران خردسال و حتی جوان برای استقبال استفاده کرده بود که روند قضائی آن طی شد. مجوز چنین برنامه‌هایی باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه‌های مد و دستگاه‌های انتظامی اخذ شود که در غیر‌این‌صورت باید مشخص شود از طرف چه کسانی حمایت شده‌اند.
محمدعلی جعفری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز درباره اعمال نظارت و مجوز‌نداشتن چنین رویدادهایی به تسنیم گفت: این برنامه در واقع زیرزمینی است و در وزارت ارشاد مجوزی برای فشن‌شو صادر نمی‌شود و خانه‌های مد فقط اجازه دارند نمایشگاهی از لباس‌های طراحی‌شده را به روی مانکن ارائه دهند و نه مدل زنده و به شکلی که در کلیپ پخش شده است. گزارش برگزاری چنین فشن‌شویی در اصفهان به دست ما نرسیده که در غیر‌این‌صورت اداره اماکن ورود پیدا کرده و پلمب می‌شود. جعفری با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های سالم و با مجوز گسترش پیدا کند و سد راهی برای چنین برنامه‌ها شوند، تصریح کرده شرایط باید برای ورود بخش خصوصی به فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری فراهم شود تا با حمایت دولتی توانمند شوند. به عبارتی کار‌کردن در بخش دولتی و خصوصی در اصفهان به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، سخت است که عمده آن مربوط به سنگ‌اندازی‌های بسیار و چالش‌هاست.
البته ناگفته نماند که فشن‌شوی کودکان در اصفهان، بیشتر در فضای مجازی سروصدا کرده است و موجب هتک حرمت اجتماعی در فضای غیرمجازی نشده است. دراین‌باره خبرگزاری تسنیم هم که از ابتدا برخورد سلبی و برخورد دوآتشه با رویداد داشته، تصریح کرده است: «برگزاری رویدادهایی مانند مدلینگ و برندینگ که مطابقتی با فرهنگ ایرانی ندارند و صرفا صنعتی درآمدزا و تجاری است، فقط به صورت تبلیغ در شبکه‌های مجازی و ترویج تجارت از راه استفاده از ظاهر و اولویت زیبایی، به فعالیت خود می‌توانند ادامه دهند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 6 شهریور 98، شماره: 3510
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین