پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۳۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
عبدالرضا گلپایگانی در برنامه شب معماری که شب گذشته از شبکه 4 سیما پخش شد، در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ماهیت کمیسیون های ماده 5 و 100 گفت: بعد از تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی مجموعه بزرگ‌تری از متولیان امر ساختمان مسئولیت هدایت ساخت و ساز و ‌کنترل کیفیت بناهای ساخته شده را برعهده گرفتند.وی همچنین از وجود دو میلیون بدمسکن در تهران خبر داد.
شعار سال:معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از وجود دو میلیون بدمسکن در تهران خبر داد.
عبدالرضا گلپایگانی در برنامه شب معماری که شب گذشته از شبکه 4 سیما پخش شد، در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره ماهیت کمیسیون های ماده 5 و 100 گفت: بعد از تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی مجموعه بزرگ‌تری از متولیان امر ساختمان مسئولیت هدایت ساخت و ساز و ‌کنترل کیفیت بناهای ساخته شده را برعهده گرفتند. کمیسیون ماده 5 نیز برای این تشکیل شد که وقتی طرحی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی می رسد جزییات اجرایی آن در این کمیسیون به تصویب رسد. در واقع، این کمیسیون به پایش مدام تصمیم گیری ها براساس طرح جامع و تفصیلی کمک می کند.
وی ادامه داد: کمیسیون ماده 100 نیز براساس ماده 100 قانون شهرداری ها شکل گرفت و در یکی از مواد آن آمده است مالکین اراضی واقع در‌ محدوه و حریم برای هر نوع عملیات عمرانی باید پروانه دریافت کنند که اگر به این اصل عمل می شد، بسیاری از تخلفات در طول زمان صورت نمی گرفت.   
معاون شهردار تهران با اشاره به افرادی که در کمیسیون ماده 100 حق رای دارند، گفت: در این کمیسیون نماینده وزارت کشور، یک قاضی دادگستری و‌ نماینده شورا صاحب رای هستند و ‌کارشناس شهرداری هم بدون حق رای در جلسات حضور پیدا می کند.
گلپایگانی در ادامه به موضوع شهرفروشی و وضعیت امروز تهران از این حیث پرداخت و اظهار کرد: شهرفروشی از دو ‌منظر قابل بررسی است؛ اول فروش دارایی ها و بلعیدن ارزش های ذاتی شهر است، مانند باغات که ارزش های طبیعی و هویتی شهر هستند و تصرف در آن ها به نفع صاحب سرمایه شهرفروشی است.
وی اضافه کرد: در عین حال باید توجه کنیم اینکه در حد ظرفیت طرح های مصوب اجازه فروش تراکم به املاک دهیم الزاماً به معنای شهرفروشی نیست. به طور مثال، اگر به جای بارگذاری 120 درصد اجازه بارگذاری نزدیک به 240 درصد داده شود، در شرایطی که به حساسیت های برنامه ریزان توجه شود، الزاماً بد نیست.
معاون شهردار تهران در توضیح این موضوع تصریح کرد: بناهایی در تهران وجود دارد که قبل از انقلاب ساخته شده اند و امروز در مقابل زلزله ایمن نیستند و باید مقاوم‌سازی شوند. تحت این شرایط برای ترغیب مردم به بهسازی و ایجاد صرفه اقتصادی به عنوان موتور محرک این عمل، تراکم بیشتر داده شد. ضمن اینکه، جمعیت تهران در دهه 50 تا 60 رشد قابل توجهی داشت و تحت این شرایط باید شهرها آمادگی پیدا می‌کردند.
گلپایگانی با بیان اینکه در گذشته به کیفیت ساخت و ساز در تهران توجه چندانی نشده است و کیفیت شهر، محله، گذر و ‌فضای سکونت گوهر گم شده در تهران است، تاکید کرد: نخستین انگاره در ذهن فردی که ساخت و ساز می‌کند سودآوری است؛ این یعنی به سمت کالایی شدن حرکت کردیم و این رویداد از سطح یک ساختمان کم کم توسعه پیدا کرد و به گستره بزرگ تری همچون شهر تسری یافت. نهادهایی هم که مسئولیت داشته و دارند تا سرمایه ها را برای تولید ثروت در شهر هدایت کنند، در عمل کار را رها کردند.
وی ادامه داد: یکی از مصادیق این امر وجود 300 هزار خانه خالی در تهران براساس سرشماری سال 95 است. این تعداد واحد خالی سرمایه کلانی است که اگر‌ در خود شهر تولید ثروت می کرد تهران شهر بهتری برای زیست بود و مردم رضایت بیشتری از شرایط داشتند و کم تر گرفتار ترافیک و الودگی هوا می شدند. ضمن اینکه وجود این تعداد واحد خالی در حالی است که در تهران شاهد حضور دو میلیون بدمسکن هستیم.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران خود را مقید به حفظ هویت شهر می داند، گفت: باید بپذیریم که قوانینی وجود دارد که حرمت دارند و حتی اگر در آن اشکال می بینیم باید به آن ها پایبند باشیم. در دوره ای گفته می شد برخی از قوانین شهرسازی دست و‌ پا گیراند. بله! قوانین برای فردی که می‌خواهد تخلف کند دست و پاگیر است.

خود را حکیم شهر نمی دانیم
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری پایتخت خود را حکیم شهر نمی داند، تصریح کرد: اعلام می‌کنیم بسیاری از چیزها را بلد نیستیم و به همین دلیل می خواهیم با کمک و نظر خردمندان، دانشگاهیان و تمام مردم شهر را بسازیم. ما خدمتگزار مردم هستیم و هیچ خدمتگزاری تصور نمی کند هر جا که لازم است باید آن چه را به صلاح می داند عمل کند؛ این قانون است که نوع رفتارهای ما را تعریف می کند.
گلپایگانی در همین رابطه وجود شبکه های مجازی را معجزه ای در شرایط امروز دانست و گفت: یکی از معجزات این شبکه کمک به شفافیت است؛ در حال حاضر کل مصوبات ماده 5 و 100 در تهران در سامانه شفافیت قابل رویت برای مردم است. به طور قطع، اگر فردی که در ماده100 تصمیم گیر است بداند مردم تصمیمات او را رصد می کنند، به شکل بهتری عمل می کند.
وی ادامه داد: در راستای شفاف سازی تصمیم گیری درباره باغات را به کمیته ای فنی که خارج از شهرداری و شوراست واگذار‌کردیم. در‌مورد کمیته نما نیز نماینده جامعه مهندسان مشاور، استادان دانشگاه و ناظر شورا در جلسات شرکت می کنند تا بحث امضای طلایی مطرح نباشد.

صاحبان مسئولیت و میز مانع مشارکت اجتماعی مردم اند
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشارکت شهروندان پرداخت و تصریح کرد: واقعیت این است در مورد مشارکت شهروندان از مرحله تعریف تا اجرای پروژه قانون نوشته شده ای وجود ندارد، ما صاحبان مسئولیت و‌ میز هم این اجازه را به مردم نمی دهیم. اما رسانه در تعییر این شرایط می تواند نقش کلیدی ایفا کند.
گلپایگانی با بیان اینکه اقداماتی که شهرداری در زمینه جلب مشارکت های اجتماعی و به نفع مردم انجام می دهد، مدل های خوبی است که می تواند به سایر شهرها تسری پیدا کند، گفت: مصداق بارز این امر اقداماتی است که در ‌مورد شفاف سازی و تعارض منافع انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که مردم از روند کند تغییرات در تهران گلایه دارند، عنوان کرد: واقعیت این است در بسیاری از موارد محدودیت داریم به طور مثال، ملکی برخلاف ضوابط ساخته می شود اما رای قاضی مبنی بر صدور پروانه را دارد چراکه حقوق مکتسبه ای شکل گرفته است.
گلپایگانی با طرح این سوال که شهروندان تا چه اندازه هزینه نگهداری شهر را پرداخت می کنند، گفت: باید بپذیریم که شهر را فروختیم، مفت هم فروختیم شاهد مثال هم این است که در گران ترین منطقه تهران به ازای یک متر مربع مازاد تراکم تنها 400 هزار تومان گرفتیم. اما به غیر از این مورد در مقایسه با هزینه نگهداری یک ساختمان که هر ساکن باید پرداخت کند، برای شهری که در آن زندگی می کنیم چه هزینه ای می پردازیم؟   
وی ادامه داد: در تمام دنیا مردم هزینه نگهداری شهر را پرداخت می کنند و شهروندی که انتفاع بیشتری می برد باید هزینه بیشتری را هم پرداخت کند.

دانشگاه تهران ملزم به تجدیدنظر در طرح توسعه شد
گلپایگانی در پاسخ به سوالی درباره طرح توسعه دانشگاه تهران نیز گفت: در دهه های گذشته تصمیم گرفته شد تا محدوده دانشگاه تهران توسعه پیدا کند و ‌این موضوع مصوبه هیات دولت را هم داشت و در شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 مطرح شد، اما دانشگاه 20 سال است که نتوانست املاک را تملک کند و مردم از انتفاعی که می توانستند ببرند، محروم شدند.   
 وی ادامه داد: آخرین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی یک سری از محدودیت ها را حذف کرد و قرار شد دانشگاه تهران طرح تجدیدنظر را ارائه کند. ما نیز تاکید کردیم که با رعایت حق و‌حقوق مردم طرح تهیه شود. متاسفانه باید گفت تمایل به توسعه محدوده دانشگاه تهران الگویی برای سایر دانشگاه ها شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا،تاریخ انتشار:8شهریور1398،کدخبر:20190830124002071،www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین