پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
پس از آنکه 1.5 ماه پیش به اصرار رئیس جمهور اختیارات بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد، واردکنندگان نهاده‌ها و کالاهای اساسی گلایه دارند و درخواست‌های آنها بدون اقدام مانده است.
شعار سال:پس از آنکه 1.5 ماه پیش به اصرار رئیس جمهور اختیارات بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد، واردکنندگان نهاده‌ها و کالاهای اساسی گلایه دارند هنوز سامانه جامع تجارت اصلاح نشده و درخواست‌های آنها بدون اقدام مانده است.

 پس از آنکه حدود یک ماه پیش اختیارات بازرگانی کشاورزی که 6 سال پیش با تصویب قانون انتزاع در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز بود با اصرار رئیس جمهور دوباره به وزارت صمت برگشت، پس از آن مشکلاتی در تولید بخش کشاورزی بوجود آمده که از جمله افزایش بیش از 100 درصدی قیمت سبوس است که دامداران را گرفتار کرد در جدیدترین مورد بازرگانان و تجار انتقاد دارند که پس از این انتقال اختیارات درخواست‌های آنها در بلاتکلیفی  بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی بی‌جواب مانده است.

احمدرضا رحیمی واردکننده کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی  گفت: یک و نیم ماه پیش قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد) دو سال معلق شد و اختیارات بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صمت محول شد اما طی این مدت «سامانه جامع تجارت» که برای رفع مشکلات واردکنندگان و تسهیل واردات راه‌اندازی شده بود همچنان اصلاح نشده و واردکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی افزود: زمانی که واردکنندگان به صورت اینترنتی به این سامانه مراجعه می‌کنند همچنان به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع می‌دهد در حالی که این وزارتخانه از نظر قانونی در این مورد اختیاری ندارد و هیچ کاری انجام نمی‌دهد بنابراین درخواست واردکنندگان بدون اقدام باقی می‌ماند.

این واردکننده کالاهای اساسی تأکید کرد که چطور ممکن است تحولی در ساختار اداری ایجاد شود و هیچ اصلاحی در سامانه‌های آن صورت نگیرد.

سامانه جامع تجارت قبلاً با وزارت جهاد کار می‌کرد و اکنون این وزارتخانه اختیاری در این سامانه ندارد اما همچنان زمانی که به این سامانه مراجعه می‌کنیم گزینه‌هایی وجود دارد که وزارت جهاد باید آن را تأیید کند.

این واردکننده با بیان اینکه ما دچار خودتحریمی هستیم، مشکلاتی که در سیستم‌های اداری وجود دارد ما را بیشتر از کشورهای دیگر تحریم کرده است. این واردکننده، تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک انجام شده اما به دلیل مشکلات سامانه نمی‌توانیم مجوز نهایی ترخیص را بگیریم در حالی که  ماهانه 250 میلیون تومان هزینه انبارداری است.

وی ادامه داد: مشکل اداری در کشور ما بسیار طاقت‌فرسا، وقت گیر و فرایند طولانی دارد، بارها شده به مسئولان در حد مدیرکل مراجعه کردیم و مرتب با «جواب جلسه هستند» مواجه شدیم و این پاسخ بعضی موقع هفته‌ها طول کشیده است. در حالی که آنها در شرایط تحریم فعالیت‌شان را باید چند برابر کنند.

* سهم شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد از واردات نهاده‌ها چقدر است؟
رحیمی در پاسخ به اینکه چه حجمی از واردات نهاده‌ها را شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد انجام می‌دهد، گفت: 90 درصد واردات توسط آقای مدلل و 7 الی 8 شرکت وابسته به وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌د هند و 10 درصد را واردکنندگان خرد که حدود 200 شرکت هستند انجام می‌دهند.

وی ادامه داد از 90 درصد کل واردات نهاده‌های دامی هم تقریبا سهم آقای مدلل و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی نصف به نصف است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:11شهریور1398،کدخبر:13980611000270،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین