پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
در پیش گیری رویکرد مشفقانه در تعاملات اصلاحی رسانه ها با نهادها و سازمان های تخصصی، می تواند کمک کار مناسب در کاهش مقاومت ها و تسریع در ایجاد تغییرات توسعه ای و سازمانی باشد.چنانچه سخن مشفقانه پاسخگو نبود، می توان با تغییر رویکرد، وارد فاز جدیدی از تعاملات در چاچوب قانون گردید. متن زیر، پاسخ طلبی از دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ضرورت و نیاز به هزینه کرد برای رسانه های عدیده خبری را مطالبه نموده ،همچنین با بیان مصادیق و طرح سوالاتی چند،قصد تشریح آسیب ها را دارد. سخن آخر اینکه،کسی که بار شیشه دارد، سنگ پرتاب نمی کند.
شعار سال : بارها با زبانی مشفقانه ، در خصوص امپراطوری رسانه داری خبری غیر ضروری دانشگاه آزاد صحبت کردیم و دستیابی به اهرم های قدرت غیرلازم توسط افراد و نهادهای گوناگون را عاملی برای بروز انحراف های احتمالی دانستیم، اما گویا سخن مشفقانه اثرگذاری لازم را نداشته و ضرورت تغییر قانونی قواعد بازی در زمین های دیگر نظیر تشدید آگاه سازی افکار عمومی ، پیگیری دانشجویی و حرفه ای(دانشجویان و فارغ التحصیلان)، حساس سازی تصمیم گیران و دیگر مدیران ارشد حوزه  دانشگاهی کشور، حساس سازی نهادهای امنیتی و حتی مطالبه گری حقوقی و قانونی از یک نهاد عمومی ، ضرورت پیدا می کند. این در حالی است که تاکنون با نیتی حمایتی به این مجموعه عظیم دانشگاهی نگریسته می شد و سعی و تلاش همه اصحاب رسانه ، بر توسعه ، توانمندی و حرکت دانشگاه آزاد به سمت دانشگاه نسل سوم بود.

قدرت نابجا و احتمال افزایش فسادهای احتمالی :

اصل تفکیک قوا، بعنوان اصلی پایه ای در حقوق عمومی ، اشاره به عدم تمرکز قدرت و همچنین پراکنده نمودن عقلانی و متعهدانه قدرت و ابزارهای آن در نهادهای تخصصی دارد. نگاه مبنایی به این اصل،گویای الزامات کنترل منابع قدرت، شیوه دستیابی به آن و اهلیت صاحبان قدرت است. در اختیار بودگی نابجا، غیر ضروری و نا لازم منابع قدرت ، نه تنها امر قابل افتخاری نیست، بلکه احتمال بروز و ظهور فسادهای احتمالی را هم افزایش می دهد. دکتر طهرانچی عزیز، مجددا از شما (در مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی) می پرسیم:

- ضرورت رسانه داری خبری سه گانه (آنا ، ایسکانیوز و فرهیختگان) به همراه پرتال روابط عمومی، در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
- بشکل شفاف بفرمائید هزینه های سالیانه این سه رسانه چقدر است؟
- بشکل شفاف بفرمائید که منبع تامین هزینه های این سه رسانه از کجاست و جایگاه شهریه های پرداختی توسط دانشجویان در آن به چه میزان است؟
- شیوه اطلاع یابی و نظارت شما بر محتوای رسانه های تحت امر، چگونه صورت می گیرد؟ آیا صرفا تبادل نظر صورت گرفته توسط رئیس محترم امور رسانه و ارتباطات( رئیس مرکز رسانه و نشر علمی - جناب آقای توانگر) مبنای اطلاع یابی و نظارت شماست؟ یا اینکه شخصا بشکل روزانه برای مطالعه اخبار انتشار یافته توسط این سه رسانه، وقت می گذارید؟
- تا چه اندازه دبیر سرویس های خبری در هر یک از این رسانه های سه گانه تحت امر خودتان را می شناسید؟ به گونه ای دیگر بپرسیم،آیا ضرورتی برای آشنایی نزدیک با این افراد می بینید؟ در صورت صلاحدید از حراست محترم دانشگاه بخواهید،گزارشی از این عزیزان و رسانه های تحت مدیریت شان در بیرون از دانشگاه ، در اختیار شما قرار دهند؟ واقعیت داستان ، احتمالا درک چالشی خواهد بود که چه بسا قربانی اول آن، خود شما و مجموعه دانشگاه آزاد باشد ( این بند قصد زیر سوال بردن هیچ عزیزی را نداشته و ندارد- هوشمندی حضرتعالی هم امری اثبات شده بوده، لذا دغدغه ای برای برداشت ناصواب نداریم). 
- .... . 

بنظر شما آیا دانشگاه آزاد اسلامی ، حق قانونی ، توجیه مدیریتی و اولویت برنامه ای- عملکردی، داشتن این حجم رسانه خبری را دارد؟
نکته جالب توجه که ان شاالله توسط دکتر طهرانچی شفاف سازی هم می شود، مشخصات ثبتی این سه رسانه در سامانه جامع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است(فایل اکسل ، مشخصات رسانه ها روی پرتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل دستیابی است).
- خبرگزاری معظم آنا( خصوصی) ، پایگاه محترم ایسکانیوز (خصوصی- غیر انتفاعی) و روزنامه وزین فرهیختگان( نهاد عمومی غیر انتفاعی) ثبت شده است. که بنظر می رسد، صرفا وضعیت ثبتی روزنامه فرهیختگان صحیح باشد(منتظر توضیحات آقای طهرانچی هستیم).
- با وجود تغییرات مدیریتی بوجود آمده در باشگاه خبری ایسکانیوز و خبرگزاری آنا (گذشت بالغ بر دو ماه از سرپرستی جناب آقای خلفی زاده)، هنوز شاهد عدم ثبت تغییرات در سامانه وزارت ارشاد و حضور نام مدیران سابق هستیم(این تاخیر می تواند توجیه داشته و مربوط به بروکراسی اداری موجود در ثبت تغییرات باشد).
- با وجود آنکه هر سه رسانه بشکل عمومی ثبت شده اند و گرایش فعالیتی دو رسانه یعنی خبرگزاری آنا و باشگاه خبری ایسکانیوز، اجتماعی- فرهنگی ، تعریف شده است، چرا روزنامه فرهیختگان، دارای گرایش و حوزه فعالیتی اجتماعی- سیاسی- هنری، تعریف شده است؟ ضرورت ورود یک نهاد آموزشی و دانشگاهی بشکلی خاص به حوزه رسانه سیاسی ، در چیست؟

این سوالات، تنها بخشی از سوالات قابل طرح در خصوص رسانه های خبری دانشگاه آزاد هستند. اگر بخواهیم بشکل تخصصی تر ،وارد بحث شویم ، باید به وزن حوزه ای اخبار انتشار یافته (مقایسه تعداد اخبار منتشر شده در هر سرویس) ، گرایشات اخبار منتشر شده (خنثی یا جانبدارانه) و ..... ، در کل تحلیل لایه های سه گانه مهندسی اطلاعات در اخبار روزانه منتشر شده توسط این رسانه ها و سناریو سازی برای چرایی ها پرداخت.
جناب دکتر طهرانچی ، نوع پاسخ های شما به افکار عمومی در خصوص سوالات فوق و قضاوت صورت گرفته توسط افکار عمومی،می تواند تائید یا ابطال کننده عبارت قدرت نابجا و احتمال افزایش فسادهای احتمالی ، باشد. حساسیت این موضوع با توجه به نزدیکی زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری، بشدت زیاد است.


کسی که بار شیشه دارد، آگاهانه و ناآگاهانه سنگ پرتاب نمی کند:
جناب دکتر طهرانچی، مجموعه رسانه ای تحت امر شما متاسفانه چند وقتی است که با انگیزه های قابل حدس، حمله به سایر دانشگاه ها و مراکز اقتصادی کارآمد کشور را با ادله ها و سوالات نخ نما ، عموما غیر ضروری و دور از رسالت رسانه دانشگاهی در دستور کار قرار داده اند. نکته جالب اینجاست که بنظر ما ، منشا تدارک و ظهور این نوع بازی های نخ نما، نه از درون دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه با بازی دادن کاملا پنهان و ناآگاهانه ، مدیران رسانه ای شما در حال وقوع است (در صورت تمایل و نیاز حضرتعالی ، در جلسه ای حضوری با شخص شما، حاضر به بیان استدلال ها و افشای اسامی ، تشریح شیوه بازی و حتی ارایه تحلیل از گذشته عملکردی بازی گران و مصادیق اثباتی هستیم ). 
آخرین نمونه این نوع بازی های رسوا ،گیر دادن به جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، عملکرد دانشگاه خاتم و حمایت مالی 200 میلیونی بانک پاسارگاد از یک دانشگاه می باشد. نیازی به دانستن هرمونتیک و فن تاویل بیان نیست، تحلیل این میدان نیرو و بازی کودکانه طراحی شده در آن را به قضاوت خودتان واگذار می کنیم. توصیه می کنیم خودتان حتما دستپخت رسانه های تحت مدیریت خودتان را در خصوص دانشگاه خودتان(دانشگاه شهید بهشتی) ، مطالعه کنید.

از قدیم گفته اند،کسی که بار شیشه دارد، سنگ پرتاب نمی کند. اگر رسانه های خبری تحت مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ، نیت خیر جهت توسعه آموزش عالی، تعالی و تمدن سازی و مواردی از این جنس دارند(که ان شاالله دارند)، لطفا در خصوص موارد زیر ، دستور تهیه گزارش و نقد و انتشار آن در رسانه های تحت امر را بدهید (اگر این توانمندی یا تمایل در مجموعه نیست، ما آمادگی کامل برای انتشار مستند، منظم و مستمر این موارد(تا سرحد تک تک واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد) و پوشش خبری کامل همراه با اطلاع رسانی اختصاصی به مراجع نظارتی را داریم) :

- وضعیت تقلب علمی در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری (خصوصا مقطع ارشد) ، آن دانشگاه به چه میزان است؟ دانشگاه ورای قوانین ،آئین نامه ها و دستورالعمل های مصوب، در عمل از چه برنامه هایی استفاده نموده و عملکرد موثر و قابل دفاع دانشگاه آزاد در این خصوص،چیست (آمادگی لازم جهت مناظره تلویزیونی با پخش مستقیم برای اثبات برخی از آسیب ها وجود دارد. حتی آمادگی برای همکاری متقابل با آن دانشگاه معظم و بدور از هرگونه جنجال رسانه ای نیز مهیا است).
- به چه میزانی، روش شناسی های علمی مورد استفاده در پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد را تائید می کنید؟
- عملکرد حضرتعالی در خصوص وعده های اصلاحی و برنامه های تحولی دانشگاه (ما نیز همسو با شما معتقدیم که ، بخش زیادی از آن برنامه ها ، می توانند تحولات خوبی را در دانشگاه سبب شوند) ، به چه میزان بوده است؟
- عزیزی در یک سمینار برگزار شده در دانشگاه تربیت مدرس در ماه های اول انتصابتان بعنوان رئیس دانشگاه بشکل شخصی در خصوص سوابق و عملکرد مدیریتی غیر موثر برخی از روسای واحدهای دانشگاه آزاد ، با شما صحبت کرده بود ( دستور تهیه و بررسی لیست سوابق بالای 6 سال را بدهید) ، چه اقداماتی برای اصلاح مدیریتی واحدها صورت گرفته است (از استان تهران شروع کنید)؟
- رعایت استانداردهای آموزشی در واحدهای کم برخوردار و مناطق کمتر توسعه یافته ، چگونه است؟
- آقای دکتر طهرانچی، تاکنون شنیده یا به گوشتان رسانده اند که برخی از اساتید مدعو، صرفا بدلیل برخوردهای  نامناسب و بعضا غیر استاندارد برخی از کارکنان اداری آن دانشگاه، تمایلی به همکاری مجدد با دانشگاه آزاد ندارند؟
- آیا در خصوص شیوه پرداخت به اساتید مدعو و حق التدریس در دانشگاه تحت مدیریت تان ، اطلاع و اشرافیت لازم را دارید؟
- .....

این لیست سوالات و مطالبه گری های قانونی را می توان ادامه داد و حتی با تعامل با رسانه های همکار اقدام به بازنشر و ایجاد نوعی هجمه کرد و بجای نیت خیر و مقام اصلاح ، در سنگر تخریب قرار گرفت. فعل مضمومی که نه در شان رسانه است، نه در شان مدیر شاخص و آزمون پس داده ای چون شماست و نه اخلاقا درست است. همانگونه که قبلا نیز بیان گردیده بود، افکار عمومی ، اصحاب دانشگاه ، فعالان رسانه و سایر ذی نفعان و ذی مدخلان ، از شما انتظار تحول در دانشگاه آزاد اسلامی ، مدیریت تخصصی همگرا با رسالت های یک دانشگاه در حال حرکت به سمت دانشگاه نسل سومی و در کل ، بسترسازی تمدنی متکی به پرورش نیروی انسانی کارآمد را دارند.
برای دومین بار و در پاسخ به برخی از انحرافات آشکار ملاحظه شده در عملکرد رسانه های خبری تحت مدیریت آن دانشگاه، بشکلی مشفقانه و مبتنی بر مصادیق قابل اثبات ، وارد تعامل و سخن با شما شده ایم. امیدواریم با اصلاحات دنباله گیری شده توسط حضرتعالی، در آینده بشکلی ویژه تر ، منعکس کننده توانمندی ها و افتخارات آن دانشگاه باشیم و بجای بوجود آمدن میدانی فرسایشی، اندک بضاعت گروه رسانه ای ما و رسانه های همکار،در خدمت آن مجموعه عظیم دانشگاهی قرار گیرد.

اختصاصی پایگاه خبری- تحلیلی شعار سال 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین