پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
استاد دانشگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی پشت‌پرده‌های زیادی از مسائل پدافند هوایی ایران را گفت.
شعار سال: استاد دانشگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی پشت‌پرده‌های زیادی از مسائل پدافند هوایی ایران را گفت.

 متولد یکم آبان ۱۳۳۳ در یک خانواده کشـاورز و مذهبی در روستای کوشک از توابع شهرستان الموت استان قزوین است. تحصیلات ابتدایی خود را در این روستا سپری کرد و پس از اخذ دیپلم در دو دانشگاه نظامی و غیرنظامی پذیرفته شد ولی به دلایل اقتصادی به خدمت نیروهای مسلح درآمد.

وی همه مراحل تحصیلات علمی و نظامی را بدون وقفه و با موفقیت طی کرد و مدارج نظامی را یکی پس از دیگری گذراند تا اینکه موفق به کسب درجه سرتیپی شد.

امیر سرتیپ قاسم فراوان از فرماندهان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که وقتی به مناسبت روز پدافند هوایی برای بار اول با او تماس تلفنی برقرار کردیم تا درباره محل گفتگو و سوژه هماهنگی‌های لازم انجام شود، نسبت به سوژه و انجام این گفتگو تمایل نشان داد. روز شنبه نهم شهریور ۱۳۹۸ بود که راهی مرکز جهاد خودکفایی آجا در انتهای خیابان خردمند جنوبی شدیم. پیش از ورود ما به محل انجام گفتگو هماهنگی‌های لازم با دژبان صورت گرفته بود.

در کارنامه کاری و علمی او مشاور فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی کل کشور، مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی دانشگاه امام علی(ع) و دانشگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) و رتبه یکم به عنوان مدیر و فرمانده نمونه از بین یگان‌های سراسر به چشم می‌خورد.

با او درباره مسائل مختلفی به گفتگو نشستیم که اهمیت پدافند هوایی نسبت به سایر نیروها، مقایسه ساختار پدافند هوایی کشورمان با سایر کشورها، همکاری پدافند هوایی ارتش با نیروی هوافضای سپاه و دانشگاه‌های کشور، صادرات محصولات پدافندی، چرایی تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) و رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ محورهای گفتگوی خبرنگار آنا با امیر سرتیپ فراوان است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

پدافند هوایی نخستین راه مقابله با تهدیدات است

* نیروی پدافند هوایی ارتش خط مقدم مقابله با دشمنان محسوب می‌شود، چرا این نیرو در مقایسه با سایر نیروهای نظامی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

امیر فراوان: این مطلب که نیروی پدافند هوایی در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارد کاملاً صحیح است و فرمانده معظم کل قوا هم در بیاناتشان به این موضوع اشاره کرده‌اند و حتی بسیاری از کارشناسان نظامی ایران و جهان این اهمیت را مورد تأکید و تأیید قرار داده‌اند. امروز تهدیدات نظامی از نوع هوایی و موشکی است و نخستین راه مقابله با این تهدیدات، پدافند هوایی است؛ لذا به همین خاطر از پدافند هوایی به‌عنوان خط مقدم مقابله با دشمن نام برده می‌شود.

* ارزیابی شما از وضعیت کنونی پدافند هوایی کشورمان در مقایسه با پدافند هوایی سایر کشورها چیست؟

امیر فراوان: اگر ما کشورهای دارای فناوری خاص و ویژه را مستثنی کنیم که دارای فناوری و ساختار ویژه‌ای هستند، جمهوری اسلامی ایران در رده‌های اول نسبت به سایر کشورهای جهان قرار دارد. حتی این کشورهای خاصی که مطرح کردم، قبول دارند ما خیلی در پدافند هوایی پیشرفت کرده‌ایم.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

*بسیاری از کشورهای منطقه به سامانه‌های دفاع پدافند هوایی مجهز هستند، آیا تفاوتی میان نوع و ساختار پدافند هوایی کشورمان با این کشورها وجود دارد؟

امیر فراوان: کشورهای منطقه دارای سامانه‌های پدافند هوایی‌ای هستند که علم و فناوری ساخت آن متعلق به خودشان نیست. امروز ما در بخش پدافند هوایی به دستاوردهایی دست یافته‌ایم که در برخی پارامترها، سامانه‌های پدافند هوایی جمهوری اسلامی بسیار پیشرفته‌تر از پدافند هوایی این کشورهاست. به‌عنوان مثال اگر سامانه پدافند هوایی کشورمان را با سامانه موشکی پاتریوت مقایسه کنیم؛ پاتریوت فقط در مقابل حملات هدف با ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند مقابله کند، اما در حالی‌که سامانه پدافند هوایی‌ در کشورمان به خدمت گرفته شده که می‌تواند تا ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر با حملات مقابله داشته باشد.

زمانی کشورمان از لحاظ فناوری بسیار از جامعه جهانی عقب‌تر بود و امروز برای جبران این عقب‌ماندگی گام‌های بسیاری خوبی برداشته‌ایم، ولی برای اینکه به نقطه مطلوب دست یابیم باید تلاش بسیاری کرد.

    بخش دوربرد رادارهای «OTH» را ارتش طراحی کرده و طراحی بخش میان‌برد این رادارها بر عهده سپاه بود.

دستاوردهایی را که امروز در حوزه پدافند هوایی همه مردم مشاهده می‌کنند ناشی از اعتماد به کارکنان نیروهای مسلح، جوانان خلاق و دارای انگیزه و در آخر هم اعتماد به دانشگاه‌های کشور است. نتیجه این اعتماد ساخت رادارهای ملی، طراحی زیرساخت‌های موشکی، طراحی و تولید موشک‌های سری صیاد، طراحی و تولید سیستم‌های مخابراتی و ارتباطات بین سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها، طراحی و تولید سامانه‌های درگیر، کشف، ردگیر و هدایت است.

رادارها و پهپادهایی که تولید مشترک ارتش و سپاه هستند

* آیا نیروی پدافند هوایی ارتش با سایر نهادهای نظامی مانند نیروی هوافضای سپاه همکاری‌های علمی و لجستیکی دارد؟

امیر فراوان: پدافند هوایی ارتش و هوافضای سپاه هرگز جدا از یکدیگر نیستند. در زمان جنگ تحمیلی بهترین همکاری را با هم داشتیم که این همکاری منجر به انجام کارهای بسیار بزرگ مانند ساقط کردن «میگ ۲۵» شد؛ بنابراین هیچ مضایقه‌ای در همکاری با سپاه نداریم.

برخی از رادارها و پهپادهایی که طراحی و تولید بومی کشورمان بوده مانند رادار «فتح ۱» و «فتح ۲» و پهپاد «کرار» حاصل همکاری و تلاش‌ مشترک ارتش و سپاه است.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

البته در برخی از حوزه‌ها، سپاه کارهای مستقلی را انجام می‌دهد و در برخی از حوزه‌ها هم پدافند هوایی ارتش به‌طور مستقل کارهایی را انجام داده؛ برای مثال بخش دوربرد رادارهای «OTH» را ارتش طراحی کرده و طراحی بخش میان‌برد این رادار بر عهده سپاه بود.

مأموریت نیروی هوافضای سپاه محدودتر است؛ یعنی برای طراحی سامانه‌های پدافندی با ارتفاع کم و متوسط مأموریت دارد، اما ارتش این‌گونه نیست و برای تأمین امنیت تمامی لایه‌های دفاعی مسئولیت دارد. سپاه یک همکاری عملیاتی ۱۰۰ درصدی با پدافند هوایی ارتش دارد؛ زیر اگر غیر از این باشد در جنگ هوایی هر نوع ناهماهنگی مصیبت‌بار خواهد بود.

    پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی جهان مانند «سوخو ۵۷»، «اف ۳۴» و بمب‌افکن «B۲» با تمامی سامانه‌های دفاعی نصب‌شده بر روی آنها مانند سامانه‌های کشف و جمر توسط سامانه‌های پدافند هوایی قابل ردگیری و انهدام است.

یکی دیگر از نمونه‌های موفق و بارز در همکاری‌های پدافند هوایی ارتش با نیروی هوافضای سپاه علاوه بر سرنگونی «میگ ۲۵» در زمان جنگ، انهدام پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» است. تمام مدت این پهپاد جاسوسی از زمانی که از کشور مبدأ پرواز و مسیر خود را طی می‌کند، سامانه پدافندی ارتش تمامی مسیر این پهپاد را در اختیار داشته و به محض اینکه به مرزهای کشورمان نفوذ کرد، نزدیک‌ترین سامانه پدافند موشکی متعلق به سپاه بود که با دستور شلیک موشک، این پهپاد جاسوسی را منهدم کرد؛  این موفقیت‌ها و درخشش‌ها حاصل همکاری مشترک است و ما به‌عنوان یک ملت باید همکاری با یکدیگر در همه زمینه‌ها داشته باشیم.

دلایل اهمیت استفاده از پهپادها به‌جای هواپیماهای جنگی

* امروزه جنگ پهپادها رو به گسترش است و دستاوردهایی را برای برخی از کشورها مانند مقاومت یمن در پی داشته است، ارزیابی شما از آینده و سمت‌وسوی جنگ‌های پهپادی و اهمیت پهپادها در جنگ‌های سبک جدید چیست؟

امیر فراوان: نه‌تنها کشورهای جهان سوم، بلکه تمامی کشورهای دنیا به سمت پهپاد گرایش دارند؛ به‌دلیل اینکه هواپیماهای باسرنشین با تهدیدات بسیاری از سوی پدافند هوایی مواجه است، پس بر اهمیت پهپادها روزبه‌روز افزوده می‌شود.

دنیا به‌دلیل هزینه‌های بالای هواپیماهای باسرنشین که باید به انواع فناوری‌های مدرن مجهز باشد تا بتواند خودش را از چنگ پدافند نجات دهد، فاصله گرفته است.

پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی جهان مانند «سوخو ۵۷»، «اف ۳۴» و بمب‌افکن «B۲» با تمامی سامانه‌های دفاعی نصب‌شده بر روی آنها مانند سامانه‌های کشف و جمر توسط سامانه‌های پدافند هوایی قابل ردگیری و انهدام است؛ بنابراین شرق و غرب به سمت تولید پهپاد روی آورده‌اند.

پهپاد ارزان است و اگر هم آسیب ببیند و یا منهدم شود عامل نیروی انسانی در آن مستقر نیست و نیز قابلیت پرواز در ۲۴ ساعت شبانه‌روز را دارد که شاهد بودیم اخیراً روسیه مدلی از پهپاد را طراحی کرده که می‌تواند ۲۴ ساعت مداومت پروازی داشته باشد و حتی امکان افزایش زمان مداومت پروازی این نوع از پرنده‌ها به بیش از این وجود دارد.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

طراحی و تولید پهپاد برای کشورمان یک دستاورد بزرگی است؛ چون پهپاد می‌تواند در راستای تأمین امنیت نظامی و منافع دفاعی کشورمان اثربخش باشد و حتی پهپاد برای پیشبرد اهداف کشورها و گروه‌های انقلابی مشابه جمهوری اسلامی سلاحی ارزشمند در ابعاد و اندازه‌های مختلف محسوب می‌شود، البته باید در اینجا تأکید کرد که توان عملیاتی پهپادها را باید به سطحی از قابلیت برسانیم تا امکان درگیری هوا به هوا و درگیری با هواپیماهای جنگی مدرن در آنها تعبیه شود.

* آیا صنعت طراحی و ساخت پهپاد در جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مدرن قابل رقابت است؟

امیر فراوان: به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یافته‌ایم، اما باید به‌صورت متناسب این قیاس انجام شود؛ یعنی بایستی میان یک پهپاد با پهپاد دیگر مقایسه صورت گیرد؛ پس ضرورت دارد که مشخص شود قیاس میان کدام پهپاد است تا در این زمینه دقت بیشتری برای پاسخگویی وجود داشته باشد، البته کشورهایی مانند آمریکا، پهپادهایی که به تجهیزات ویژه مجهز هستند را در اختیار دارند و ما هم خوشبختانه با نمونه‌های تولیدشده در داخل، توانسته‌ایم در این مسیر گام برداریم، اما ضروری است برای دستیابی به نمونه‌های فوق مدرن آنها بیشتر تلاش کنیم.

*اخیراً با دستور فرمانده معظم کل قوا قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) تشکیل شد، هدف از تشکیل این قرارگاه چیست؟ و چه تأثیری می‌تواند در تقویت بنیه دفاعی کشورمان داشته باشد؟

امیر فراوان: تجربه حاصل از جنگ ایجاب می‌کرد که پدافند هوایی در تمامی نیروهای مسلح هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. ابتکار تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) منتج به دو موضوع بود. اولاً این قرارگاه ابتکار ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و ایشان فرمانی را صادر کردند که برای همه کارشناسان نظامی بسیار جالب، ارزشمند و به‌روز است و مطمئن باشید که در سایر نقاط جهان هم چنین اتفاقی به‌زوی رخ خواهد داد و تمامی پدافندهای هوایی جهان در قالب یک مجموعه فرمان اجرایی قرار می‌گیرند.

    قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) نهادی در راستای فرماندهی عملیاتی بوده به عبارت دیگر این نهاد، مرکز فرماندهی منهای لجستیک است.


تعداد بازدید : 5


دوم اینکه ۱۰ سال تجربه برخورداری از یک قرارگاه مرکزی پدافند هوایی برای اداره امور کفایت می‌کرد تا متوجه شویم یگان‌های مجری بایستی فرماندهی واحد اجرایی داشته باشند و فرماندهی و کنترل باید از جایگاه بالاتری برخوردار باشد تا همه سازمان‌های دارای پدافند هوایی و هوانوردی از این جایگاه که نزدیکترین جایگاه به فرماندهی معظم کل قوا محسوب می‌شود، فرمان ببرند.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء(ص) نهادی در راستای فرماندهی عملیاتی بوده به عبارت دیگر این نهاد، مرکز فرماندهی منهای لجستیک است؛ لذا دستوری که از این قرارگاه صادر می‌شود برای تمامی نیروها اعم از نیروهای پدافند هوایی در ارتش و سپاه، هوانوردی کشور، سامانه‌های شکاری و رهگیری و حتی نیروی انتظامی لازم‌الأجراست و آنها مجری دستور این قرارگاه هستند. در یک کلام سایر سازمان‌ها مجری هستند و فرمانده، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء است.

انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا عمق راهبردی کشورمان را افزایش داد

* شما در بخشی از صحبت‌هایتان به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا اشاره کردید، می‌خواستم بپرسم که چه ارتباطی بین ساقط کردن این پهپاد با توسعه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟

امیر فراوان: انهدام این پهپاد از دو منظر منجر به افزایش عمق راهبردی کشورمان شده است. اول اینکه قدرت عکس‌العمل ما را در مقابل متجاوز افزایش داد که در اینجا بُعد سیاسی مسئله، بسیار پررنگ‌تر است و از این طریق به دشمن نشان دادیم که این نظام هیچ تعارف و مماشاتی با آنها ندارد. هر کسی به طور غیرقانونی وارد محدوده جغرافیایی ما شود حتماً با واکنش شدید جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

از منظر دوم انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا تأثیر مستقیمی با ایجاد این باور که توانایی توسعه عمق استراتژیک را در برخورد داریم، داشت. یعنی اگر در فاصله ۲۰ کیلومتری می‌توانیم پهپاد را منهدم کنیم در فاصله‌های ۳۰ کیلومتری و حتی ۶۰ کیلومتری هم توانایی انجام این کار را خواهیم داشت که همین مسئله با راهبرد عملیاتی ارتباط مستقیم دارد، پس ظرفیت افزایش این اعداد در نیروهای مسلح کشورمان وجود دارد.

پدافند هوایی امنیت کشتی‌های تجاری و نظامی را در بستر دریا و اقیانوس تأمین می‌کند

* با توجه به اینکه گاهی اوقات کشتی‌های تجاری و غیرتجاری جمهوری اسلامی ایران از سوی دزدان دریایی و سایر عناصر تهدید می‌شوند، آیا پدافند هوایی کشورمان توانایی دفاع و تأمین امنیت این کشتی‌ها را در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و حتی در بستر اقیانوس‌ها دارد؟

امیر فراوان: پدافند هوایی نقاط تصمیم‌گیری توانمندی در آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی دارد و می‌تواند این نقاط را پوشش عملیاتی کامل دهد. اگر روزی فرا رسد که کشتی‌های تجاری و نظامی کشورمان در پهنای اقیانوس‌ها نیازمند دفاع باشند، این ظرفیت و آمادگی وجود دارد تا سامانه‌هایمان بر روی شناورها نصب شود که از آن به عنوان سامانه‌های دریاپایه نام می‌برند.


تعداد بازدید : 4


ما امکان دفاع و پوشش پدافندی از کشتی‌هایمان را داریم و در زمان جنگ هم تمامی کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز وارد خلیج فارس می‌شدند تا بندر امام خمینی(ره) در سه مقطع از اینها دفاع می‌کردیم که به اسکورت کاروان‌ها معروف شد و حدود ۱۰ هزار کشتی در زمان جنگ اسکورت شدند؛ لذا امروز شرایط ما از لحاظ راداری و موشکی خیلی بهتر از آن دوران است. در زمان جنگ اگر رادارهایمان در مقابل کلاترهای دریایی نقاط ضعف داشتند، امروز این ضعف‌ها در سامانه‌های راداری دیگر مشاهده نمی‌شود یا تمامی سامانه موشکی کشور از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است، پس امروز این آمادگی را داریم تا به نیروی دریایی ارتش و سپاه کمک کنیم.

مقایسه باور ۳۷۳ با سامانه S۳۰۰ منطقی نیست

* با توجه به اینکه این روزها همه سخن از سامانه موشکی باور ۳۷۳ است، آیا می‌توانیم این سامانه را انقلابی در طراحی و تولید سامانه‌های موشکی بومی تلقی کرد؟

امیر فراوان: قطعاً این سامانه، انقلابی در عرصه طراحی و تولید سامانه‌های موشکی تلقی می‌شود؛ زیرا قبلاً سامانه‌هایی را که می‌ساختیم از محدودیت‌هایی برخوردار بوده، ولی امروز با باور ۳۷۳ به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم اهداف ریز، جنگ الکترونیک، ارتفاع و برد درگیری و رادارهای مختلف مخابراتی و ارتباطاتی را با هم هماهنگ کنیم.

    امروز توانایی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که علاوه بر رصد آسمان کشورمان، هزاران کیلومتر فراتر از مرزها را هم رصد می‌کند.

شاید ممکن باشد سیستم‌های جداگانه و تک‌تک را ساخت، ولی هماهنگ کردن این سیستم‌ها با یکدیگر کار مهم و دشواری است که خوشبختانه به فناوری هماهنگی آنها دست یافته‌ایم و نیز جدا از توانایی هماهنگی میان این سیستم‌ها، با ساخت باور ۳۷۳ به فناوری ساخت رادار آرایه فازی، فناوری دیجیتال، فناوری کشف اهداف ریزپرنده، مقابله با جنگ الکترونیک و حتی موشک‌های بالستیک دسترسی پیدا کرده‌ایم.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

بعضی باور ۳۷۳ را با سامانه S۳۰۰ مقایسه می‌کنند که به نظر من این مقایسه صحیح نیست؛ زیرا اگر از فناوری S۳۰۰ در باور ۳۷۳ استفاده کرده باشیم دیگر نمی‌توانیم ادعا کنیم این سامانه بومی است؛ چون مالکیت مادی و معنوی آن متعلق به کشور دیگری است؛ در صورتی‌که این چنین نیست.

دانشمندان کشورمان از سال ۲۰۰۵ روی اجزای این سامانه موشکی کار کرده‌اند و از رادارهای آرایه فازی گرفته تا موشک صیاد ۴ محصول همت دانشمندان این سرزمین است و حتی خود من هم به‌عنوان مشاور در تیم طراحی و تولید این سامانه بومی حضور داشتم.

به رصد پیشرفت علم در حوزه پدافند هوایی جهان ادامه می‌دهیم

* آیا نیروی پدافند هوایی کشورمان سامانه‌های پدافند هوایی سایر کشورها را رصد می‌کند تا از کارکرد و فناوری‌ آنها در جهت ساخت تجهیزات مدرن و کارآمدتر ایده بگیرد؟

امیر فراوان: همه ما می‌دانیم که علم، مقوله‌ای جهانی است و محدودیت جغرافیایی نمی‌شناسد، پس ما از رصد کردن پیشرفت‌های علمی دنیا هرگز غفلت نمی‌کنیم و حتماً در این خصوص به رصد خود ادامه خواهیم داد.

جهاد خودکفایی ارتش یک مرکز مطالعات علمی و فناوری است و شبانه‌روز پیشرفت‌های علمی جهان را رصد می‌کند و از دستاوردهای علمی کشورهای جهان بهره‌برداری می‌کند و این امر عادی در سراسر جهان است.

پوشش کامل پدافندی در تمام آسمان کشور ایجاد کرده‌ایم

* در حوزه تأمین امنیت آسمان‌ها آیا تفاوتی میان تأمین امنیت آسمان شهرها با مناطق غیرشهری وجود دارد؟

امیر فراوان: هیچ تفاوتی میان این دو وجود ندارد؛ زیرا ما یک پوشش کامل پدافندی در تمام آسمان کشور ایجاد کرده‌ایم.

البته بیان این نکته حائز اهمیت است که هرچند تفاوتی میان تأمین امنیت آسمان شهرها با مناطق غیرشهری وجود ندارد، اما بنا بر وجود ملاحظات امنیتی و حساسیت‌های موجود در برخی از شهرها امکان دارد لایه‌ها و سطوح امنیتی را در مقایسه با سایر مناطق بیشتر تقویت کنیم. به‌عنوان مثال لایه‌های امنیتی تهران نسبت به سایر شهرها بسیار مستحکم‌تر است در واقع کلاسه‌بندی لایه‌های امنیتی همیشه مطرح بوده و هست.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

امروز توانایی پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده است که علاوه بر رصد آسمان کشورمان، هزاران کیلومتر فراتر از مرزها را هم رصد می‌کند.

*آیا امروز توان پدافند هوایی کشورمان به سطحی از پیشرفت رسیده تا بتواند با حجم انبوهی از حملات موشکی مانند حملات موشک‌های کروز مقابله کند؟

امیر فراوان: طرح‌های عملیاتی در این خصوص وجود دارد که با حجم انبوهی از حملات موشک‌های کروز مقابله کنیم و حوزه‌های مرتبط با این موضوع هر روز در حال تقویت شدن است، اما به‌طور کلی این امکان وجود دارد تا با این مدل از تهدیدات مقابله شود.

* در حوزه جنگ الکترونیک سامانه‌های راداری پسیو یا پنهان مانند ناصر ۴۰ با هدف تأمین امنیت آسمان شهرها تولید شده‌، تحلیل شما از عملکرد رادارهای پسیو بومی کشورمان چیست؟

امیر فراوان: رادارهای پسیو یا پنهان در زمره رادارهایی است که از خودشان منبع انتشاری ندارند ولی هر نوع منبع انتشاری را کشف می‌کنند؛ یعنی هر نوع هواپیما و پرنده‌ای را می‌تواند کشف کند اما خودش کشف نمی‌شود.

اینکه ما بتوانیم انواع تهدیدات سایبری و جنگ الکترونیکی را کشف و نیز با آن مقابله کنیم در حوزه پدافند عامل و غیرعامل تعریف می‌شود. در حوزه کشف، انواع رادارهای پسیو بسیاری در کشورمان وجود دارد که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و رادار ناصر ۴۰ تنها یک نمونه موفق و پیشرفته‌ است که به نمایش گذاشته شد.

جنگ الکترونیکی بر پایه از کار انداختن سامانه‌های مقابل است، این سامانه‌ها منطبق با سامانه‌های مخابراتی، جنگ‌افزارها، موشک‌ها یا نبرد سایبری است که همه اینها روی فناوری ساختار دولتی و تسلیحاتی کشورهای مقابل تمرکز کرده‌اند.

مصاحبه با امیر فراوان مشاور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء

همچنین در حوزه کشف علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات تهدیدات؛ شناسایی، مقابله با مرکز تهدید و بی‌اثر ساختن تهدیدات را داریم و عملی ساختن هر کدام از این موارد نیازمند آشنایی با راه‌های عملیاتی مختص آنهاست و اینکه باید برای پدافند به توصیه کارشناسان سایبری و جنگ الکترونیک توجه کرد.

توانایی صدور محصولات پدافند هوایی را داریم

* آیا نیروی پدافند هوایی ارتش به مرحله‌ای رسیده که بتواند دستاوردهای خود را تجاری و صادر کند؟

امیر فراوان: دستاوردهایمان مدت‌هاست که صادر شده است. همکاری‌های دوستانه ما با کشورهای دوست در حوزه فناوری و تجهیزات پدافندی ادامه خواهد داشت و امروز جمهوری اسلامی ایران قادر به صادرات دستاوردهای پدافند هوایی است، ولی ادامه یا توقف صدور این محصولات به سیاست‌های دولت بستگی دارد.

* در پایان اگر مطلب مهمی باقی مانده است بیان کنید.

امیر فراوان: در پایان از مردم عزیز ایران می‌خواهم که قدر نیروهای مسلح را بدانند و باید مدنظر داشت به غیر از نیروهای مسلح هیچ‌کسی برای تأمین امنیت کشورمان دل نمی‌سوزاند؛ لذا باید یکدیگر را مانند باور ۳۷۳، باور داشته باشیم.

* از وقتی که به ما برای انجام این گفتگو اختصاص دادید سپاسگزارم.

امیر فراوان: من هم از شما و خبرگزاری آنا تشکر ‌می‌کنم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1398، کدخبر: 413527 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین