پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
مهران براتی تحلیلگر مسائل سیاسی، ساکن برلین به دویچه‌وله می‌گوید: «گویا فرانسه به ایران پیشنهاد کرده تا سقف ۱۵ میلیارد دلار نفت ایران را پیش‌خرید کند و این پول را حال به عنوان وام، در سه قسط پنج میلیاردی به ایران بدهد تا در مقابل ایران از کاهش تعهدات برجامی خود، در چند روز آینده صرفنظر کند."
شعار سال:دو خبرگزاری بزرگ و منتقد پایدار دولت حسن روحانی درهمه امور از جمله سیاست خارجی و به ویژه درجریان برجام 2 با اتحادیه اروپا و نیز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که به نوعی رسانه رسمی دولت است و نیز رسانه های مکتوب وحتی رسانه های فارسی زبان غربی هنوز چیزی از نتیجه گفت وگوی طولانی گروه دیپلمات ها و کارشناسان اقتصادی همراه عباس عراقچی و همتایان فرانسوی چیز زیادی مخابره نکرده اند.

لابد همه منتظرند سفر عراقچی به انتها برسد و او پس از دیدار با رییس خود و پس از ارایه گزارش ظریف به روحانی  درباره نتایج مذاکرات خبرهای پاستوریزه شده بدهد. شاید درهمین ساعتها طرف فرانسوی بخواهد اطلاعاتی از ده ساعت گفت و گو و چانه زنی عراقچی با فرانسوی ها را تشریح کند و شاید هم یک روزنامه یا یک رسانه آمریکایی مشروح این مذاکرات را برملا کند. با ااین همه تا این ساعت خبر کامل و دقیقی در این باره نداریک جز اینکه دویچه وله تفسیر کوتاهی را منتشر کرده و از پیشنهادهای فرانسوی ها به ایران خبر داده پیشنهاد تازه فرانسه به ایران چیست؟

دویچه وله به نقل از یک تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله ضمن اشاره به جزئیات پیشنهاد جدید فرانسه تأکید می‌کند که ایران این پیشنهاد را رد نمی‌کند و تهدید در مورد کاهش تعهدات ایران در برجام بخشی از سیاست کنونی ایران است.  مهران براتی تحلیلگر مسائل سیاسی، ساکن برلین به دویچه‌وله می‌گوید: «گویا فرانسه به ایران پیشنهاد کرده تا سقف ۱۵ میلیارد دلار نفت ایران را پیش‌خرید کند و این پول را حال به عنوان وام، در سه قسط پنج میلیاردی به ایران بدهد تا در مقابل ایران از کاهش  تعهدات برجامی خود، در چند روز آینده صرفنظر کند. این مبلع ۱۵ میلیارد دلار هم قرار است در سه نوبت، هر بار پنج میلیارد دلار به ایران پرداخت شود.»مهران براتی می‌گوید ایران تاکید می‌کند که این وام به صورت نقد به این کشور پرداخت شود و تنها یک خط اعتباری برای خرید کالا نباشد. اما ایران تحت تحریم مالی دولت آمریکا قرار دارد و پرداخت پول به ایران می‌تواند یک مشکل جدی برای اجرای پیشنهاد فرانسه باشد. ‌رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران گفته بود اگر در مذاکرات پیش‌رو با فرانسه پیشرفتی حاصل نشود ایران "حتما" گام سوم کاهش تعهدات برجامی را برمی‌دارد. او افزوده بود جزئیات گام سوم در همان زمان اجرا تشریح می‌شود.مهران براتی به دویچه‌وله می‌گوید: «دولت ایران برای یک‌سال پنجاه میلیارد دلار ارز نیاز دارد. در نتیجه خواستار آن است که اروپا نفت بیشتری از ایران بخرد یا پیش‌خرید کند. در اروپا تنها کشوری که مقدار قابل ملاحظه‌ای نفت از ایران وارد می‌کرد، ایتالیا بود. فرانسه حال ممکن است با پیش‌خرید نفت بیشتر از ایران موافقت کند اما با کشورهایی مانند چین وارد مذاکره شود و آنها را متقاعد کنند که نفت ایران را بخرند.» فرانسه در ازاء این پیشنهاد از جمهوری اسلامی خواسته است  برای پایان دادن به بحران یمن با عربستان سعودی مذاکره کند و به حمایت موشکی از حزب‌الله و تهدید امنیتی اسرائیل خاتمه دهد.

مهران براتی می‌گوید: «بحث بر سر برنامه موشکی ایران احتمالأ به آینده و اقدام مجلس ایران برای تصویب پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های اتمی موکول شده است. در این‌ صورت آژانس انرژی اتمی می‌تواند از تمام مراکز و تأسیسات نظامی ایران بازدید کند.»براتی احتمال عدم همکاری ایران برای اجرای پیشنهاد فرانسه را اندک می‌داند و می‌گوید: «ایران در این شرایط تمایلی به ایجاد بحران جدید و تنش در روابط خود با اروپا ندارد. در اروپا آقای مکرون در حال حاضر حرف اول را می‌زند و تعیین کننده سیاست خارجی اروپاست. تهدید به اجرای دور سوم کاهش تعهدات ایران در برجام هم بخشی از سیاست کنونی ایران برای فشار به اروپاست. من گمان نمی‌کنم ایران آنطور که تهدید کرده تا آخر هفته سطح غنی‌سازی اورانیوم را بیشتر کند.

  گام سوم را محکم بردارید

روزنامه کیهان که حالا می توان آن را سخنگو و بازتاب دهند منتقدان افراطی دولت نامید درتیتر یک خود ضمن اینکه فرانسه را یک دلال بی آبرو نامیده است به دولت هشدارمی دهد و و توصیه می کند دست کم اگر قرار است توافقی صورت پذیرد بهتر است پس از پایان مهلت ایران به اتحادیه اروپا باشد. این روزنامه نوشته است" در هفته‌های گذشته، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در اعترافی دیرهنگام نوشته بود:«اگر از بانک وام می‌گیریم به ازای آن وثیقه معتبر دریافت می‌کنند تا در صورت بازپرداخت نکردن وام، وثیقه معتبر و واقعی را به اجرا بگذارند...پرسش این است که وثیقه یا ضمانت اجرای تعهدات طرف مقابل نزد ایران چه بود؟ وثیقه ما روشن بود. بازگشت تحریم‌ها و قطعنامه‌ها. ولی وثیقه آنان چه بود؟ این وثیقه باید مبتنی بر قدرت باشد. اگر آنان به تعهدات خود عمل نکنند، ما باید می‌توانستیم که مقابله به مثل کنیم. اگر چنین وثیقه‌ای را نزد خود نداریم، نباید وارد چنین توافقی می‌شدیم. اگر وثیقه ملکی یا معتبری نگیرید، وام ندهید. زیرا بازگشت آن منتفی است و فقط به کرم و همت عالی وام‌گیرنده مربوط است که در روابط بین‌الملل چنین چیزی هم وجود ندارد و این روابط خالی از اخلاق و مروت است... پرسش این است دوستانی که پیشنهاد مذاکره می‌دادند و به آن اصرار داشتند، چرا ضمانت اجرای آن را مورد توجه خود قرار ندادند؟ اگر قرار بود که وارد برجام شویم، باید فرض می‌کردیم که چنانچه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما چه باید انجام دهیم تا از ‌ترس عمل ما، طرف مقابل به تعهداتش ملتزم باشد؟ به‌نظرم بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس . اکنون دولتمردان باید با قاطعیت گام سوم برجامی را اجرا کرده و از بیان اظهاراتی که از ضریب اولتیماتوم ایران می‌کاهد، پرهیز کنند. سپس به چانه‌زنی با اروپا اقدام کنند."

دولت باید روند کاهش میلی‌متری تعهدات برجامی را تغییر داده و با سرعت و شدت بیشتری، از تعهدات خود بکاهد. کشورهای سلطه‌گر غربی فقط زبان زور را می‌فهمند. به عبارت دیگر، این اقتدار است که احترام و عزت می‌آورد، نه انفعال.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران،تاریخ انتشار:12شهریور1398،کدخبر:459417،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین