پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
یک کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: دبیرکل حزب‌الله و نیروهای مقاومت در لبنان شاگردان امام موسی صدر و مکتب جهادی وی هستند.
شعارسال : مجتبی اسماعیلی: ماجرای ربودن امام موسی صدر از آنجا آغاز شد که در سال ۱۹۷۵ میلادی بیم تجزیه لبنان بر اثر جنگ‌های داخلی وجود داشت. درگیری‌های داخلی ادامه یافته بود، تعداد آوارگان هر روز بیشتر می‌شد و تجزیه لبنان حتمی به نظر می‌آمد. فلسطینیان ساکن مناطق مسیحی‌نشین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و بسیاری از فلسطینیان در اردوگاه‌ها به قتل رسیدند و اردوگاه‌هایشان ویران شد تا اینکه زیر نظر امام موسی صدر ایده تشکیل هیئت «گفتگوی ملی» به وجود آمد. هدف از تأسیس این هیئت، محافظت از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تکیه بر عنصر گفتگو برای محافظت از انقلاب فلسطین بود. 

دولت لبنان که دست‌پروده صهیونیست‌ها بود توطئه ربودن صدر را پیاده‌سازی کرد و این موضوع به یکی از ابهامات قرن تبدیل شد. محمدعلی مهتدی کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: در بحبوحه جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۹۵ میلادی (فروردین سال ۱۳۵۴)، امام موسی صدر پس از دو ماه تلاش بی‌وقفه برای خاموش کردن آتش جنگ، زمانی که از سخنرانی و پخش اعلامیه ناامید شد، در منطقه‌ای میان شرق و غرب بیروت دست به تحصن غذا زد و اعلام کرد که از آنجا خارج نمی‌شود و به تحصن خود ادامه می‌دهد. پس از این تحصن عده کثیری از مردم و شخصیت‌های لبنانی به سوی مسجد صفا به راه افتادند و نه فقط در بیروت بلکه در جنوب و بعلبک و شهرها و روستاهای لبنان مردم برای جانب‌داری از حرکت امام موسی صدر تظاهرات کردند.

انقلاب امام موسی صدر در لبنان نقشه صهیونیست‌ها را برهم زد

وی افزود: این اقدام فشار بسیاری بر سران و دولت جعلی لبنان ایجاد کرد. سلیمان فرنجیه، رئیس‌جمهور وقت لبنان شخصی را خدمت امام موسی صدر فرستاد و به وی قول داد که هیئتی برای بررسی مشکلات تشکیل می‌شود و خواست که به تحصن خود پایان دهد. در آخرین روز اعتصاب غذای امام موسی صدر، عده‌ای مسلح به یک روستای مسیحی‌نشین  حمله کردند و امام موسی صدر در اعتراض به این حمله مسلحانه بیانیه‌ای صادر کرد.

امام موسی صدر

این تحلیلگر امور منطقه تصریح کرد: مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی به اخراج صهیونیست‌ها از جنوب این کشور منجر شد. این موفقیت به دلیل آن بود که مقاومت از نظر ایدئولوژی به دنبال ملی‌گرایی بود؛ ملیت عربی. بعدها به دلیل تحولات شوروی و تحولاتی که رخ داد، جناح‌های چپ، ضد انقلاب و مارکسیسم تشکیل شد ولی در عین حال ایدئولوژی عربی در جهان عرب وجود داشت که اینها در نهایت به هیچ جا نمی‌رسد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع مقاومت مطرح شد و همچنان ادامه دارد و در برابر ناسیونالیسم عربی و مارکسیسم یک ضلع سوم ایجاد کرده است.

مهتدی گفت: در نهایت امام موسی صدر به تحصن خود پایان داد، ولی پس از مدتی بار دیگر آشوب از سر گرفته شد و به رسانه‌های لبنانی رسید. صدر برای حل مشکل و مقابله با رژیم صهیونیستی سفر دوره‌ای خود را به برخی کشورهای عربی آغاز کرد. الجزایر یکی از کشورهای مقصد این سفر بود، رئیس‌جمهور وقت الجزایر در پایان ملاقات با امام موسی صدر پیشنهاد می‌کند به لیبی سفر کند و حقایق بحران لبنان را برای معمر قذافی بازگو کند. امام به دلیل نقش مؤثر قذافی در بحران لبنان این ملاقات را می‌پذیرد و سوم شهریور ۱۳۵۷ به دعوت قذافی راهی لیبی می‌شود. 

اسناد ساواک نگرانی صهیونیست‌ها از وجود امام موسی صدر ثابت می‌کند

وی تصریح کرد: قذافی فردی بود که آشکارا برای رژیم صهیونیستی کار می‌کرد و اقدامات این دیکتاتور بود که باعث شد دامنه جنگ در لبنان افزایش یابد. عملیات‌های تحت حمایت قذافی نه‌تنها هیچ آسیبی به اسرائیل نمی‌رساند، بلکه مقدمه‌ای برای تجاوز به جنوب لبنان شد. در واقع این عملیات مقدمه‌ای برای اسلامی-عربی شدن جنوب لبنان و اخراج مسیحیان از این کشور بود. این طرح برای اسکان فلسطینیان در لبنان ارائه شده بود که امام موسی صدر از مخالفان جدی آن بود و باعث شد که برخی خود را از مخالفان جنبش فلسطین نشان دهند.

امام موسی صدر

مهتدی با بیان اینکه امام موسی صدر پیش از این سفر یک بار دیگر برای شرکت در کنفرانسی به لیبی سفر کرده و با قذافی ملاقات کرده بود، افزود: این ملاقات به خوبی پیش نرفت و در پایان، قذافی خود را به خواب زد.

وی گفت: در آغاز دهه ۱۹۷۰ که رژیم صهیونیستی به شدت به جنوب لبنان حمله می‌کرد، کسی نبود از این مناطق حمایت کند. امام موسی صدر تأکید کرد که ارتش لبنان باید به مرزها اعزام شود و از مردم حمایت کند. امام موسی صدر گفت اگر ارتش را نمی‌فرستید، مردم را مسلح کنید تا خودشان در برابر دشمن صهیونیستی دفاع کنند. حتی پیشنهاد تشکیل «انصارالجیش» (یاران ارتش) ارائه شد. نخبگان حاکم بر مراکز قدرت لبنان این پیشنهاد را نیز نپذیرفتند، زیرا خودشان پنهانی با مراکز صهیونیستی در خارج ارتباط داشتند. در نتیجه سال ۱۹۷۴ میلادی اوج مبارزات امام موسی صدر است. انقلاب عظیم صدر با برپایی گردهمایی بزرگی در بعلبک به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) آغاز شد که حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر از مردم شرکت کردند. مدتی بعد گردهمایی دوم را در شهر صور واقع در جنوب لبنان برگزار کرد که در آن ۱۵۰ هزار فرد مسلح از میان مردم شرکت کردند و وی تأکید کرد اگر مراکز قدرت لبنان تسلیم انقلابیون نشوند و دولت نپذیرد که حقوق مردم را بپردازد و از جنوب لبنان در برابر رژیم صهیونیستی حمایت کند، دامنه تظاهرات را به بیروت خواهد رساند که نقطه سوم تظاهرات خواهد بود.

مهتدی در ادامه به برخی اسناد ساواک در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: اسناد ساواک را که بررسی کردم نشان می‌داد دولت لبنان و مراکز صهیونیستی از اینکه امام موسی صدر بتواند مردم مسلح را به بیروت منتقل کند، به شدت نگران بودند. در سال ۱۹۷۵ جنگ داخلی در لبنان به راه افتاد که چند سال طول کشید. یک سال بعد از این موضوع فرصتی به من دست داد که با امام موسی صدر ملاقات کنم. وی گفت آنها جنگ داخلی به راه انداختند تا حرکت انقلابی عظیمی که به راه افتاده بود خنثی کنند؛ حرکتی که برای تغییر نظام و مراکز قدرت در بیروت آغاز شده بود.

صدر بزرگ‌ترین مانع برای اجرای نقشه‌های آمریکا در منطقه بود

وی افزود: با توجه به نقشه‌هایی که رژیم صهیونیستی برای لبنان و کل منطقه کشیده بود، امام موسی صدر بزرگ‌ترین مانع برای آمریکا، طرح خاورمیانه جدید و نقشه‌های آنها برای منطقه بود و از سال ۱۹۷۵ برای خنثی کردن این حرکت عظیم، موضوع ربودن صدر مطرح و در ۱۹۷۸ میلادی به آن جامه عمل پوشانیده شد. نکته قابل توجه اینکه امام موسی صدر اعتقادی به اینکه سازمان‌های فلسطینی بتوانند فلسطین را آزاد کنند، نداشت و می‌گفت در این سازمان‌ها فساد موج می‌زند و هر کدام وابسته به یک کشور خارجی بودند. بعضی‌ها از حکومت صدام، بعضی‌ها از قذافی و بعضی دیگر از عربستان پول می‌گرفتند و به نوعی وابسته کشورهای خارجی شده بودند. طبیعتاً نمی‌توانستند استقلال و ابتکار عمل داشته باشند.

امام موسی صدر

مهتدی گفت: امام موسی صدر بر این اعتقاد بود که شرف قدس نمی‌پذیرد آزاد شود مگر به دست مؤمنان؛ کسانی که به اخلاق دینی و خدا ایمان دارند. در اوضاع کنونی و تحولات فلسطین آثار اندیشه‌های امام موسی صدر را می‌توان در جریان‌های فلسطینی و ... مشاهده کرد و رژیم صهیونیستی در ضعف کامل قرار دارد.

محمدعلی مهتدی درباره وضعیت و جایگاه کنونی مقاومت در منطقه تأکید کرد: وضعیت کنونی لبنان و مقاومت فلسطین در منطقه دقیقاً همان آرزویی است که امام موسی صدر داشت و در راستای آن فعالیت می‌کرد. ما در نوار غزه، جنوب لبنان و کل منطقه حالت بازدارندگی نیرومندی مشاهده می‌کنیم که در برابر رژیم صهیونیستی پدید آمده‌اند و محور مقاومت شکل گرفته، نه فقط در فلسطین بلکه در لبنان و کل منطقه از سواحل شرق مدیترانه تا خلیج فارس و دریای عرب و باب‌المندب. در این قوس راهبردی ابتکار عمل دست مقاومت است و رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه آمریکا در بدترین وضعیت به سر می‌برند و مقاومت است که معادله اصلی منطقه را تعیین می‌کند.

وی تأکید کرد که سیدحسن نصرالله و نیروهای مقاومت در لبنان هم شاگردان امام موسی صدر و  مکتب جهادی وی هستند.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 13 شهریور 98 ، کد خبر :413837، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین