پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۰۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه تک‌بعدی یکی از عوامل سقوط تمدنی است، این نوع نگاه موجب اختلاف میان جامعه اسلامی و درگیری میان مذاهب مختلف خواهد شد.وی افزود: در مرحله نوآوری و خلاقیت تمدن اسلامی، گرچه مسلمانان در ابتدا شاگردی می کردند؛ اما توانستند به استادانی ماهر تبدیل شوند. برای رسیدن به تمدن‌سازی شاخص‌هایی مانند فهم ممتاز از خود، تمدن‌های باز، خود آگاهی نسبت به تمدن های دیگر و تفسیر‌های نوین نسبت به نیازهای تازه جامعه نیاز داریم.

شعار سال: حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در تمدن اسلامی شاهد نهضت علمی هستیم که نشأت گرفته از عقاید الهی و ایمانی است.

وی افزود: در مرحله نوآوری و خلاقیت تمدن اسلامی، گرچه مسلمانان در ابتدا شاگردی می کردند؛ اما توانستند به استادانی ماهر تبدیل شوند. برای رسیدن به تمدن‌سازی شاخص‌هایی مانند فهم ممتاز از خود، تمدن‌های باز، خود آگاهی نسبت به تمدن های دیگر و تفسیر‌های نوین نسبت به نیازهای تازه جامعه نیاز داریم.

خیری ادامه داد: در تمدن سازی اسلامی بر مولفه هایی مانند عقبه تئوریک و فلسفه مشخص، تولید ادبیات خاص، مدارا بر تمدن های دیگر و نظام سازی که با فرانهادی دیدن دین ارتباط دارد، تاکید می شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شفافیت و فراگیری معارف و آموزه‌ها نیز در تمدن سازی اسلامی اثر قابل توجهی دارد؛ نظام مند بودن، پویایی، تعامل فرهنگی و همبستگی اجتماعی از جمله مولفه های اسلامی نظامی تمدن ساز است. مکتب امام صادق(ع) الگوی مناسبی برای تمدن سازی است؛ چرا که دانشمندان زیادی را تربیت کرده و احادیث گوناگونی از ایشان نقل شده است.

وی نگاه تک بعدی را یکی از عوامل سقوط تمدنی دانست و تصریح کرد: این نوع نگاه، موجب اختلاف میان جامعه اسلامی و درگیری میان مذاهب مختلف خواهد شد.

خیری ابوریحان بیرونی را یک متفکر شیعه نامید و اذعان داشت: ابوریحان نگاه تک ساحتی به علم نداشت که این نگاه امروز آفت تمدن اسلامی است؛ بهره گیری از علوم تمدن های زمان، مقلد نبودن و داشتن روح انتقادی را می توانیم از دیگر ویژگی های ابوریحان بیرونی بدانیم. ابوریحان همچنین عقل را مبرا از خطا نمی دانست.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ابوریحان جایگاه وحی را برتر از عقل به لحاظ ثبات می داند؛ می توان گفت که حکمت متعالیه را ابوریحان بنیان نهاده است. او عقیده راسخی بر بی‌طرفی علم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط میان تمدن ها و فرهنگ ها نیز جزو عقاید اصلی ابوریحان بیرونی بود همچنین ابوریحان زبان شناسی را یکی از ملزومات فهم‌ متن می داند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 12 شهریور 98، کد خبر: 1026655، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
ابتدا لازم است که تمدن و رویکرد تمدنی توسط اندیشمندن مدعی فعالیت در این حوزه، معنا شده و ووفاق معنایی لازم را بدست اورد. سپس اقدام به ارایه طریق در این خصوص شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
ابتدا لازم است که تمدن و رویکرد تمدنی توسط اندیشمندن مدعی فعالیت در این حوزه، معنا شده و ووفاق معنایی لازم را بدست اورد. سپس اقدام به ارایه طریق در این خصوص شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین