پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۱۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
چالش بدهی‌های شهردار ۱۲ ساله تهران از روزهای پایانی شورای چهارم آغاز شد. آن زمان که علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، شهرداری تهران و اعضای اصلاح طلب شورای شهر هر کدام یک رقم را به عنوان بدهی‌های شهرداری عنوان می‌کردند.بدهی‌های شهرداری را با مهر محرمانه به شورای شهر ارسال کرده است،سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید این اطلاعات ویژه ای نیست و احتمالاً برای پرهیز از چالش رسانه ای این مهر بر روی این اطلاعات خورده است.
شعار سال:شهردار تهران ریز بدهی‌های شهرداری را با مهر محرمانه به شورای شهر ارسال کرده است،سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید این اطلاعات ویژه ای نیست و احتمالاً برای پرهیز از چالش رسانه ای این مهر بر روی این اطلاعات خورده است.

چالش شهردار ۱۲ ساله تهران از روزهای پایانی شورای چهارم آغاز شد. آن زمان که علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، شهرداری تهران و اعضای اصلاح طلب شورای شهر هر کدام یک رقم را به عنوان بدهی‌های شهرداری عنوان می‌کردند.

مرداد ماه سال ۹۶، روزهای پایانی شورای چهارم مدیران شهری در حال تهیه کارنامه ۱۲ ساله خود برای تهران بودند. قرار بر این شد که حساب و کتاب‌های شهر روشن به مدیران تازه شهر تحویل داده شود. اما ارقام اعلامی ازسوی علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم صدای مدیران شهری را درآورد و هم اعضای اصلاح طلب شورای شهر چهارم را.

دبیر آن زمان اعلام کرد تهران را با بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی تحویل آیندگان می‌دهند

آن چه دبیر در صحن شورای شهر از ریز بدهی‌های شهرداری اعلام کرد این بود که دیون به پیمانکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) ۵,۱۸۲ میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک ۱,۷۱۳ میلیارد تومان بوده است. همچنین ۴۸۱ میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تأمین اجتماعی ۱,۱۳۸ میلیارد تومان و میزان بدهی به مؤسسات و بانک‌ها ۱۱,۹۸۱ میلیارد تومان بوده است که این مبالغ در مجموع ۲۰ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان می‌شود.

محمد مهدی تندگویان اولین معترض رقم اعلامی بود. بر اساس حساب و کتاب‌ها او حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به شورای بعد تحویل داده می‌شد با ۴۰ پروژه انجام نشده است.

اصرار و انکارها برسرمیزان بدهی شهرداری بعد از گذشت دو سال از تغییر مدیریت در شهرداری ادامه دارد.

میزان بدهی‌های شهرداری تهران یکی از موضوعات تحقیق و تفحص سه گانه از شهرداری تهران هم هست.

اما به نظر می‌آید شهردارکنونی تهران علاقه‌ای به ادامه این چالش ندارد. مدتی پیش محمد باقر قالیباف در یک برنامه تلویزیونی رقم بدهی‌های شهرداری را انکار کرد و محمود میرلوحی در صحن شورای شهر تهران در واکنش به این انکار درخواست کرد شهرداری جزئیات این بدهی‌ها را منتشر کند.

این تذکر محمود میرلوحی را خبرنگاران در حاشیه تحویل باغ وثوق الدوله از شهردار تهران پیگیری کردند پاسخ شهردار تهران این بود که ترجیح می‌دهیم به کار بکنیم.

حالا پس از ماه‌ها پیروز حناچی جزئیات بدهی‌های شهرداری را به شورا ارسال کرده است اما با مهر محرمانه.

این مهر محرمانه یادآور روزگاری است که گزارش‌های حسابرسی هم که از سوی شهرداری به شورا ارسال می‌شدند مهر محرمانه می‌خوردند.

آن زمان که شورای چهارم در حال بررسی گزارش‌های حسابرسی سال ۱۳۹۲ بود و بند به بند گزارش‌ها در صحن بررسی می‌شد. رحمت الله حافظی آن زمان واکنش تندی به محرمانه کردن گزارش‌های حسابرسی نشان داد.

حالا دوباره این مهر بر روی اطلاعاتی خورده است که تا پیش از این محرمانه نبود. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: آقای حناچی در خرداد ماه سال ۹۸، نامه محرمانه‌ای را به شورای شهر تهران ارسال کرد که لیست بدهی‌های شهرداری تهران را نشان می‌داد.

این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد به همین دلیل امکان آن را ندارم که اطلاعات ریز نامه را اعلام کنم. اما صرفاً به یک آیتم اشاره می‌کنم و آن میزان دیون و تعهدات بانکی و اوراق مشارکت‌هاست. مدیران شهری در دوره پیشین مدعی شده‌اند که ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. این در حالی است که دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت تا آن مقطعی که در دفاتر حساب ثبت شده است و قطعی تلقی می‌شود، ۲۹,۵۰۰ میلیارد تومان است.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه می‌کند: اگر معاونت مالی و دکتر حناچی مناسب بدانند توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهم کرد. اگرچه وضعیت مالی شهرداری را همه می‌دانند اما علی‌رغم مشکلات موجود، شهرداری تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد و از وارد شدن به جدال رسانه‌ای پرهیز کند. شورا نیز در این زمینه شهرداری را حمایت خواهد کرد. همچنین میزان بدهی اعلام شده از بانک‌ها هم قابل استعلام است.

وی در خصوص اینکه چرا باید بر روی میزان بدهی‌های شهرداری مهر محرمانه بخورد و شاخص‌های محرمانه بودن اطلاعات چیست و چرا تا پیش از آقای حناچی بدهی‌های شهرداری از سوی شهرداران محرمانه اعلام نشده بود، توضیح می‌دهد: اطلاعات محرمانه به دو شکل شکلی و محتوایی است.

بر اساس مجموعه دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف مکاتباتی که از سوی مرجع ارسال کننده مهر محرمانه خورده باشد و به آن قید محرمانه بزنند محرمانه محسوب می‌شود. این موضوع کمتر در شورا وجود دارد و تنها جلسه‌ای که در شورا محرمانه بود بررسی نامه‌هایی بود که از سوی یک نهاد نظارتی به شورا ارسال شده بود و قید محرمانه بودن داشت. بنابراین شورا به ندرت پیش می‌آید به شورا مکاتبات محرمانه‌ای داشته باشد.

من دلیل این موضوع را نمی دانم و این اطلاعات، اطلاعات ویژه ای هم نیست و شاید دلیل آنکه این اطلاعات به جدال رسانه‌ای تبدیل نشود و شورا و شهرداری درگیر دعواهای رسانه‌ای نشوند تشخیص داده شده که این نامه محرمانه باشد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات  برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:12شهریور1398،کدخبر:22470،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
0
بجای این همه حاشیه یک روز مثل قالیباف کار کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین