پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱
توسعه بانکداری الکترونیکی، ایجاد مفهوم بانکداری مجازی و گذر از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارتاپ‌هاست.
شعار سال:استارتاپ‌ها که در گذشته نه‌چندان دور تنها یک اسم بودند، امروز به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. آن‌ها کسب‌وکارهای کوچکی هستند که به‌دور از بوروکراسی اداری، فرآیندهای دست‌وپاگیر معمول و هزینه‌های گزاف، یک ایده کوچک را به یک دستاورد بزرگ تبدیل می‌کنند. استارتاپ‌ها علاوه‌بر این‌که به‌شدت مورد توجه نظام بانکی قرار گرفته‌اند، در توسعه فعالیت‌های بانکداری هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مالکان استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها جوانان تحصیل‌کرده‌ای  هستند که می‌توانند با اقدامات مؤثر خود، بسیاری از راه‌های طولانی را کوتاه کرده و هزینه‌ها را به‌شدت کاهش دهند.

توسعه بانکداری الکترونیکی، ایجاد مفهوم بانکداری مجازی و گذر از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارتاپ‌هاست.

در همین زمینه، معاون علمی‌ رئیس‌جمهوری با بیان این‌که شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان می‌توانند کل ساختار بانکداری را تغییر دهند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد که باید فکری برای ارزش‌گذاری آن‌ها انجام شود.

سورنا ستاری افزود: امروزه با پدیده جدیدی در اقتصاد روبه‌رو شده‌ایم که براساس آن شرکت‌های دانش‌بنیانی که ماهیت فیزیکی چندانی ندارند، به‌سرعت توسعه یافته‌اند.

معاون علمی‌ رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز ازجمله مسائلی که نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مطرح می‌شود، بحث ارزش‌گذاری این شرکت‌هاست که ماهیشان با شرکت‌های سنتی تفاوت دارد.

وی با بیان این‌که ارزش‌گذاری این شرکت‌ها بسیار سخت است، اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خام‌فروشی را کاهش دهند.

خام‌فروشی مانع از اشتغال‌زایی

ستاری تأکید کرد: واقعیت این است که باید بدانیم کشور را نمی‌توان با خام‌فروشی اداره و اشتغال‌زایی کرد. وی با بیان این‌که خام‌فروشی به‌معنای صادرات نفت و مواد معدنی و محصولات کشاورزی است، اضافه کرد: یک شیشه کوچک عطر ۱۰۰ دلار ارزش دارد، درحالی‌که صادرات یک بشکه نفت با مشکلات زیاد،  ۵۰ دلار عاید کشور می‌کند.

معاون علمی ‌رئیس‌جمهوری به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات پرداخت و افزود: ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور از ظرفیت صادرات برخوردارند.

وی ضمن یادآوری رقابت بخش سنتی با شرکت‌های دانش‌بنیان جدید گفت: تلاش می‌شود به بخش سنتی اقتصادی بفهمانیم که چنانچه خود را در مقابل استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌روز رسانی نکنند، شکست خواهند خورد.

باید فکری برای ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان کرد

معاون علمی ‌رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بانکداری در آینده باقی خواهد ماند و تقویت خواهد شد، اما مسأله این است که خود بانک‌ها و شعب آن‌ها دچار تحول شده و باقی نمی‌مانند.

وی یادآور شد: بانک‌ها تا چندی پیش به‌دنبال افتتاح شعبه جدید در مناطق مختلف بودند، اما اکنون در پی خرید فناوری‌ها و نرم‌افزارهای مالی (فین‌تک) هستند.

ستاری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد که باید فکری برای ارزش‌گذاری آن‌ها انجام شود.

وی به روند رو به گسترش نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد اشاره کرد و گفت: فروش این شرکت‌ها پارسال به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید که امسال رشد بیش‌تری خواهد داشت.

ارزش‌گذاری برمبنای آدم‌ها و ایده‌ها

معاون علمی ‌رئیس‌جمهوری با بیان این‌که شرکت‌های سنتی با شرکت‌های دانش‌بنیان تفاوت دارند، گفت: ارزش شرکت‌های سنتی بر زمین و کارخانه و ساختمان پایه‌گذاری شده بود، اما شرکت‌های دانش‌بنیان برمبنای ایده‌ها و آدم‌ها تأسیس شده‌اند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اقتدار کشور به‌شمار می‌روند، افزود: امروز در بسیاری از بخش‌های دانش‌بنیان در منطقه، ایران شاخص است و در رتبه نخست قرار دارد.

ستاری اضافه کرد: همچنین در حوزه بیوتک، ایران در شمار بزرگ‌ترین‌ها در منطقه و حتی آسیا محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین شرکت آی‌سی‌تی منطقه خاورمیانه را نیز در اختیار داریم.

معاون علمی ‌رئیس‌جمهوری اضافه کرد: جوانان و استارتاپ‌ها به‌سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند و در انتخابات اتاق بازرگانی که به‌تازگی برگزار شد، بسیاری از آن‌ها توانستند وارد هیئت‌رئیسه‌ها شوند.

ستاری تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سرعت در حال گسترش هستند، زیرا مردم از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

نظام بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات حمایت می‌کند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز با بیان این‌که نظام بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات حمایت می‌کند، گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۶۳ میلیارد تومان از طریق منابع بانک و ۶۰ میلیارد تومان از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات داده شده است.

علی صالح‌آبادی افزود: براساس آمار در سال‌های اخیر روند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان رو به افزایش بوده؛ به‌طوری‌که از ۶۰ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ افزایش یافته است.

وی به جایگاه ایران در حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: نکته مهم در این بخش توانایی تجاری‌سازی و تولید انبوه محصولات تولیدی آن‌هاست تا بتوانند برای کشور درآمدزایی و ارزآوری داشته باشند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: برای این‌که یک ایده و دانش بتواند به یک محصول تبدیل شود، باید یک بانک و سرمایه‌گذار در کنار شرکت دانش‌بنیان قرار بگیرد تا امکان تجاری‌سازی محصول فراهم شود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی به چند میلیارد دلار برسد که این موضوع اهمیت این صنعت را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در گذشته برای صادرات غیرنفتی به بخش‌های پتروشیمی، معدن و کشاورزی تمرکز می‌شد و کم‌تر  محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: اگر بر حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کنیم، می‌توانیم به صادرات این بخش کمک کنیم. صالح‌آبادی یادآور شد: مزیت محصولات دانش‌بنیان این است که حجیم نیستند، اما ارزش افزوده زیادی دارند و امکان اشتغال‌زایی زیادی در داخل کشور فراهم و به تقویت استقلال کشور نیز کمک می‌کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: سازمان‌های فعال در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان دنیا شامل صندوق توسعه ملی، صندوق پژوهش و فناوری، ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و نهادهای پولی و مالی و بانک‌ها هستند.
وی افزود: بانک‌ها می‌توانند از طریق فراهم‌کردن خدمات مالی اعتباری و غیراعتباری، تسهیل صدور ضمانت‌نامه و تسهیل نقل‌وانتقال پول به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در سال‌های اخیر با کمک صندوق توسعه ملی تسهیلات با سود ۱۲ درصد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است.

صالح‌آبادی اضافه کرد: تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزد خدمات ارائه‌شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، پذیرش هزینه‌های مربوط به اخذ گواهینامه‌های کیفیت، تسهیل در وسایل اخذشده و تسهیل در اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله خدمات ارائه‌شده به این شرکت‌ها به‌شمار می‌رود.

بانکداری امروز به‌طور انکارناپذیری به بهره‌گیری از فناوری‌ها و ایده‌های نو نیاز دارد و بدیهی است صنعت بانکداری در آینده بدون استفاده هوشمندانه از فین‌تک‌ها و ایده‌های نوین در بخش مالی توان تحرک لازم را نخواهد داشت و بانک‌های مختلف بدون بهره‌گیری از ایده‌های نوین و فناوری‌های هوشمند در دنیای رقابت امکان حضور مؤثر را از دست خواهند داد. امروزه استارتاپ‌ها برای بانک‌ها به امکان‌های استراتژیکی تبدیل شده‌اند که از بستر آن قادر خواهند بود با جذب ایده‌های نوین، سهم خود را از بازار رقابتی آینده بانکداری دیجیتال توسعه بخشند. ازجمله عواملی که امروزه حمایت از استارتاپ‌ها را به یک نیاز تبدیل کرده است، به‌وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا خصوصاً در بخش مالی از یک‌سو و مسائل اجتماعی جامعه امروز از سوی دیگر است. نظام بانکداری ایران نیز چند سالی است که این ضرورت را حس کرده و با حمایت از فین‌تک‌ها و استارپ‌های جدید بانکی، با به‌روزرسانی خود، درپی ارتقاء به بانکداری نوین جهانی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:13شهریور1398،کدخبر:74236،sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
بانک پاسارگاد در این زمینه خوب کار کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین