پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
پس از جدایی افتخاری، اصولگرایان این بار سرمایه گذاری معنوی و تبلیغاتی خود را متوجه سالار عقیلی کردند، عقیلی نیز به خوبی از این فرصت استفاده کرد و بدون آنکه وارد حواشی سیاسی و جناحی شود با استفاده از امکان‌های تازه اش در قامت یک هنرمند ملی ظاهر شد. البته این رویکرد پیش از این نیز از سوی عقیلی وجود داشت اما در اوایل دهه نود به اوج خود رسید.

شعارسال: حواشی کنسرت اخیر سالارعقیلی این خواننده سرشناس را در روز‌های گذشته در کانون توجه برخی رسانه‌ها قرار داده است. اجرای حرکات نمایشی یک گروه از زنان در کنسرت عقیلی با انتقاد‌های تند رسانه‌های اصولگرا روبه رو شد و این خواننده که پیشتر جزو معدود خواننده‌های موسیقی سنتی است که مورد احترام رسانه‌ها و محافل اصولگراست را به واکنش واداشت.

 ماجرا از آنجا آغاز شد که ویدئو‌هایی از کنسرت سالار عقیلی در فضای مجازی منتشر گردید. در این ویدئو‌ها همزمان با اجرای عقیلی زنانی که چهره آنها واضح نیست با انجام حرکات نمایشی او را همراهی می‌کردند.

فرزانه کابلی بازیگر سینما و تئاتر و طراح رقص نیز در این کنسرت حضور داشت و مورد تقدیر سالار عقیلی قرار گرفت. پس از آن شایعه شد که فرزانه کابلی در کنسرت عقیلی همراه با آواز او رقصیده است.

روزنامه کیهان در همین رابطه کابلی را متهم به انجام حرکاتی "سخیف" و "مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی" کرد.

کیهان نوشت: «یک زن بازیگر سینما و تئاتر، در کنسرت یکی از خوانندگان دست به رفتاری سخیف زد. این بازیگر که سالهاست به انزوا رانده شده، در حین برگزاری کنسرت سالار عقیلی به روی صحنه رفت و دست به انجام حرکاتی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی زد

این روزنامه افزود: «نکته تاسف‌آور اینکه خواننده یادشده، گویا از پیش از قصد زن بازیگر مطلع بوده است. او در حین اجرا نیز، مانع کار زشت زن بازیگر نشد

باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما نیز در این باره از سالار عقیلی انتقاد کرد و نوشت: «این روز‌ها گویا در موسیقی ایران گذر از خطوط قرمز به سکو‌ی پرتاب به آسمانِ آزادی تبدیل شده است! برخی خط قرمز‌ها از نظر هنرمندان به شوخی تبدیل شده و دیگر جدی گرفته نمی‌شوند

اما این حملات هم با واکنش سالار عقیلی همراه بود و هم تکذیب فرزانه کابلی را در پی داشت.

سالار عقیلی در یک پست اینستاگرامی نوشت: «اگر چه خانم کابلی در جمع میهمانان سالن حضور داشتند، اما همه چند هزار نفری که در سالن بودند، شهادت خواهند داد که کنسرت از چارچوب قانون خارج نشده و شایعه حرکات موزون خانم فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی کذب محض است

این خواننده سرشناس افزود: «از هم‌وطنان عزیز و رسانه‌های محترمی که طی ۲۵ سال فعالیت هنری‌ام، همواره در کنار من بوده‌اند استدعا دارم اگر دوباره شایعه‌ای پیرامون سالار‌عقیلی تولید شد، قبل از انتشار آن از صحت خبر اطمینان حاصل نمایید

فرزانه کابلی هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت که تنها به عنوان "تماشاچی" در کنسرت ۳۰ مردادماه گذشته حضور داشته و اجرا نیز "با داشتن مجوز" به روی صحنه رفته است.

اما روز گذشته خبرگزاری فارس گفت و گویی مفصل با سالار عقیلی انجام داد و سعی کرد که او را به چالش بکشد. با این حال عقیلی از مواضعش کوتاه نیامد. او تاکید کرد، گروهی که در کنسرتش او را همراهی کرده اند دارای مجوز بودند.

این خواننده موسیقی سنتی گفت: «این‌ها یک گروه حرکت‌های نمایشی بودند که از «انجمن هنر‌های نمایشی» مجوز داشتند. چندین بار هم فیلم‌هایش را برای ارشاد فرستادیم و ناظرین در جلسات تمرین این گروه با ما حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند و ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما سی سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌همه کار‌های ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار این‌چنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم، خراب کنیم

او تاکید کرد که گروه‌ها نمایشی فراوانی دارای مجوز هستند و در برنامه‌های مختلف به اجرا می‌پردازند. عقیلی گفت: «این گروه تنها در چهار آهنگ ما را همراهی می‌کردند

سالار عقیلی همچنین معتقد است که حرکات این گروه "رقص" نیست، او اظهار کرد: "اینکه مثلا در این کنسرت رقصی انجام شده باشد از پایه و اساس کذب است. من که بعد از این‌همه سال نمی‌آیم با وجهه خودم بازی کنم. نکته‌ای که از همه موارد مهم‌تر است این است که کار‌های من به واسطه نوع محتوایی که بیشتر ملی میهنی و در مورد ایران و مجاهدت و رشادت و افتخارات ورزشی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی است به هیچ عنوان سنخیتی با رقص و حرکات موزون ندارد و نمی‌شود با این آثار رقصید! خودتان قضاوت کنید، به نظر شما با آهنگ‌های «وطنم‌ای شکوه پابرجا» و «ایران» می‌شود رقصید؟ "

سالار عقیلی در این گفتگو از نقش فرزانه کابلی در طراحی حرکات نمایشی خبر داد و گفت: "خانم کابلی علاوه بر اینکه آن شب مهمان کنسرت ما بودند، سرپرست همان گروه حرکات نمایشی نیز بودند که در طول تمرینات گروه وظیفه هدایت آن‌ها را برعهده داشتند، اما به هیچ عنوان خودشان روی صحنه حضور نداشتند و آن شب تنها برای ابراز تشکر روی صحنه آمدند."

عبور از سالار عقیلی؟!

خوانندگان موسیقی سنتی به خاطر ماهیت فعالیت خود و البته مواضع آن‌ها بر سر مسائل مختلف، عموما در ساختار قدرت و میان رسانه‌های اصولگرا و بدنه این جریان محبوبیت زیادی ندارند. با این حال اصولگرایان در یک دهه اخیر تلاش کرده اند که برخی از خوانندگان برجسته موسیقی سنتی را جذب کنند.

یکی از این تلاش‌ها در مورد علیرضا افتخاری صورت گرفت. پس از انتخابات جنجالی سال ۸۸ در یک مراسم در حضور محمود احمدی نژاد از افتخاری تقدیر شد. افتخاری نیز در آن مراسم احمدی نژاد را در آغوش گرفت که بازتاب وسیعی داشت و دولت وقت و رسانه‌های نزدیک به آن مانور تبلیغاتی زیادی روی آن دادند.

چندی نگذشت که افتخاری آرام آرام و به دلایل نه چندان روشن از احمدی نژاد و دولت فاصله گرفت، احتمالا به این نتیجه رسیده بود که نزدیک شدن به این طیف هیچ فایده‌ای برای او نداشته است.

پس از جدایی افتخاری، اصولگرایان این بار سرمایه گذاری معنوی و تبلیغاتی خود را متوجه سالار عقیلی کردند، عقیلی نیز به خوبی از این فرصت استفاده کرد و بدون آنکه وارد حواشی سیاسی و جناحی شود با استفاده از امکان‌های تازه اش در قامت یک هنرمند ملی ظاهر شد. البته این رویکرد پیش از این نیز از سوی عقیلی وجود داشت اما در اوایل دهه نود به اوج خود رسید.

او در شرایطی که دیگر خوانندگان برجسته موسیقی سنتی سعی داشتند که از ساختار قدرت فاصله بگیرند، با نزدیک شدن به کانون قدرت بسیاری از پروژه ملی در عرصه موسیقی را اجرا کرد. حالا صدای عقیلی در صداوسیما و در هر کوی برزنی شنیده می‌شود. البته او نیز با وفق دادن خود با استاندارد‌های صداوسیما در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کند.

اما سالار عقیلی هم در سال‌های اخیر کمی از حامیان قدرتمندش فاصله گرفته است. این اتفاق از سال ۹۴ کلید خورد زمانی عقیلی در لندن با شبکه ماهواره‌ای من و تو گفتگو کرد و این گفتگو جنجالی شد. محافل اصولگرا انتقادات زیادی از او کردند. این انتقادات موجب شد که عقیلی به سرعت جبران کند.

او یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس نوشت و در آن تاکید کرد "از آنجائیکه فرد سیاسی نیستم و با گرایش‌های سیاسی شبکه‌های ماهواره‌ای اصولاً آشنایی نداشته و ندارم و هدفم صرفاً ترویج و شناساندن هنرم بوده و هرگز غیر از راه هنر و تلمذ هنر موسیقی اصیل، راه دیگری نپیموده‌ام، سعی‌ام بر این بود که همواره در کشور‌های مختلف به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران، موسیقی کشور عزیزم را ترویج داده و نیتی به غیر از این نداشتم."

عقیلی افزود: «تصورم این است که هیچ نکته‌ای خلاف شأن ایران عزیز و ساحت هنر و هنرمند ابراز نکردم و همواره افتخارات کشورم را پاس داشته و جوانان ایران عزیز را چه در داخل و چه در خارج با موسیقی اصیل و فاخر، همراه با اشعار بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، جامی و... بیش از پیش آشنا نمایم

او همچنین شایعه مهاجرتش را تکذیب کرد و گفت: "«همه جان و تنم، وطنم، وطنم، وطنم» هیچ تصمیمی برای مهاجرت و ماندن در خارج از کشور را ندارم و به‌زودی به آغوش میهن عزیزم ایران بازخواهم گشت و تا جان در بدن دارم برای وطنم این «شکوه پابرجا» می‌خوانم."

این توضیحات باعث شد که منتقدان عقیلی از موضع خود عقب نشینی کنند و او بدون حاشیه به کار خود ادامه دهد. اما واکنش‌ها به اتفاقات اخیر کنسرت او با واکنش‌های چهار سال پیش تفاوت دارد. توضیحات عقیلی نیز با چهار سال پیش متفاوت است او حالا از اقدام خود کاملا دفاع می‌کند. لحن و ادبیات هواداران پر نفوذش نیز تغییر کرده و ظاهرا انتظار دارند سالار عقیلی همچنان مطابق استاندارد‌های موردنظرشان فعالیت کند.

در این شرایط باید دید در ادامه اوضاع همچنان برای سالار عقیلی بر وفق مراد است و یا اینکه اینکه چوب خط خطاهای او پر شده و دوران یکه تازی او در رسانه‌های دولتی و عمومی به عنوان یک خواننده سرشناس موسیقی سنتی به پایان رسیده است؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:12شهریور1398 ، کدخبر: 410637: www.fararu.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین