پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
به تازگی وزارت خزانه داری آمریکا نام سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و پژوهشگاه فضایی ایران را نیز به فهرست تحریم های یکجانبه خود علیه ایران افزود. در همین رابطه مدیر مرکز روابط بین المللی سازمان فضایی ایران از جمع آوری مستندات حقوقی در رابطه با تحریم حوزه فضایی ایران برای شکایت به دیوان دادگستری لاهه، با همکاری مرکز حقوقی ریاست جمهوری خبر داد.
شعار سال:مدیر مرکز روابط بین المللی سازمان فضایی ایران از جمع آوری مستندات حقوقی در رابطه با تحریم حوزه فضایی ایران برای شکایت به دیوان دادگستری لاهه، با همکاری مرکز حقوقی ریاست جمهوری خبر داد.

 به تازگی وزارت خزانه داری آمریکا نام سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و پژوهشگاه فضایی ایران را نیز به فهرست تحریم های یکجانبه خود علیه ایران افزود.

آرمان پیشینی مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به این تصمیم، گفت: تحریم یکجانبه آمریکا تاثیری در برنامه های فضایی ایران ندارد.

وی با بیان اینکه حوزه فضا قابل تحریم نیست و دلیلش این است که فضا براساس معاهدات بین المللی سازمان ملل، میراث مشترک بشریت است، افزود: همه کشورها حق دسترسی آزادانه به فضا را دارند و هیچ کشور، نهاد، سازمان و شخصی حق ندارد که سایر کشورها را از این حق محروم کند.

پیشینی گفت: اما از سال های قبل، دولت آمریکا تلاش داشته که برنامه های فضایی ایران را به برنامه‌های موشکی ارتباط دهد و بگوید که برنامه‌های فضایی ایران در واقع پوششی برای توسعه برنامه های موشکی است؛ این موضوع هیچوقت مورد تایید ما نبوده است.

مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه حتی در دولت آمریکا و در جامعه علمی این کشور بسیاری افراد سرشناس هستند که کاملا مخالف این نظر هستند و می گویند که این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند، اضافه کرد: اتفاقی که افتاده به این معنا نیست که خود حوزه فضایی مشکل داشته است. بلکه  به این معنا بوده که اینها از نظر حقوقی هیچ دلیل دیگری پیدا نکردند و بحث موشکی را بهانه ای برای تحریم حوزه فضایی قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه ایران پیش از این نیز این محدودیت‌ها را داشته و هیچ زمان اینگونه نبوده که دستمان باز باشد و به راحتی در این حوزه با بقیه کشورها ارتباط بگیریم، گفت: همیشه ما این محدودیت را داشته ایم و الان هم تحریم یکجانبه آمریکا تاثیری در برنامه های فضایی ایران ندارد. تاثیر تحریم امریکا در حوزه فضایی بسیار کمرنگ است و بیشتر بعد تبلیغاتی و سیاسی دارد.

پیشینی خاطرنشان کرد: ایران از سال ۱۹۵۸ جزء اولین کشورهایی بوده که به کمیته استفاده‌های صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) ملحق شده و همواره طی سال‌هایی که عضو این کمیته بوده، نه تنها هرساله گزارشی از اقداماتی که در حوزه فضایی انجام شده، ارائه داده، بلکه در بیانیه های مختلف نیز همیشه بر این تاکید داشته که فضا باید صلح‌آمیز باقی بماند و فعالیت‌های فضایی نباید به سمت نظامی شدن پیش رود و رقابتهای تسلیحاتی نباید در فضا انجام شود.

وی گفت: به حدی رویکرد ما در این زمینه مثبت بوده است که حتی سال قبل به عنوان هماهنگ کننده گروه ۷۷ کوپوس منصوب شدیم.

مدیر مرکز روابط و همکاری های بین المللی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ما حق خودمان می دانیم که درباره این تصمیم یکجانبه آمریکا در دیوان دادگستری لاهه اعتراض کنیم، افزود: حق خودمان می دانیم که درکوپوس بیانیه بخوانیم و به این مساله اعتراض کنیم و از حقوق خودمان دفاع کنیم.

وی با تاکید براینکه قرار نیست که این تحریم‌ها روی برنامه ها و اهدافمان تاثیر منفی خاصی بگذارد، افزود: برای پیگیری های مدنظر، هم اکنون در حال مکاتبه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری هستیم. چون ریاست جمهوری در حال جمع‌آوری مستنداتی برای شکایت به دیوان دادگستری بین المللی لاهه در خصوص اثرات تحریم یکجانبه آمریکا از ابعاد حقوقی، فنی و مالی است و ما نیز این موضوع را تهیه کرده و به آنها ارسال می‌کنیم.

پیشینی اضافه کرد: به طور همزمان نیز در حال رایزنی با وزارت خارجه هستیم که بتوانیم با کشورهایی که از نظر راهبردی با ما هم سلیقه و هم دیدگاه هستند به یک اجماع برسیم و یک اعتراض مشترک به این موضوع در کوپوس داشته باشیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا پروژه های فضایی ایران در سطح بین المللی تحت تاثیر این تحریم قرار می گیرد، گفت: حوزه فضایی ایران هم اکنون در حال همکاری با کشورهایی است که از ابتدا با ما هم دیدگاه بوده و اینطور نیست که با نظر آمریکا بخواهند نظرشان را عوض کنند. بنابراین امیدواریم که در سطح بین المللی به هیچ عنوان پروژه های ما تحت تأثیر قرار نگیرد و هم اکنون نیز در حال شروع مذاکره با این کشورها هستیم که همفکری داشته باشیم و اگر مشکل حقوقی پیش آمد چه راه حلی برای آن اتخاذ کنیم.

وی در پاسخ به اینکه از بعد تامین تجهیزات حوزه فضا نیز آیا تحریم ها بی اثر است، گفت: برای ایران از ابتدا نیز هیچ زمان خرید تجهیزات فضایی به راحتی اتفاق نمی افتاده؛ چرا که تجهیزات فضایی در برخی حوزه ها مصرف دوگانه دارد و علاوه بر بحث فضایی می تواند در جاهای دیگری مانند حوزه نظامی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اقدامات ما همیشه زیر ذره بین بوده و محدودیتها همیشه وجود داشته است.

پیشینی با بیان اینکه خرید تجهیزات فضایی تاکنون از کشورهایی بوده که مثل سایر پروژه های بین المللی، در یک حاشیه امن قرار دارند، ادامه داد: برای خریدهای مان نیز اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. البته سازمان فضایی ایران هیچ وقت در این حوزه ورود نکرده و متولی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در کشور است. در این زمینه مجریان پروژه ها کار خرید را انجام می دهند و مشکلی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: امریکا پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران در ذیل وزارت ارتباطات و پژوهشگاه هوافضا که ذیل وزارت علوم است را تحریم کرده و از نام وزارتخانه ها مشخص است که در عرصه فضایی به حوزه های غیرصلح آمیز ورود نمی کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:14شهریور1398،کدخبر:4711933،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین